Skip to content

تاثیر زردچوبه بر ریفلاکس معده :

یبوست

اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده : 

هزاران سال است که از زردچوبه به عنوان داروی جایگزین برای ریفلاکس معده استفاده می شود. زردچوبه ادویه ای است که از گیاه زردچوبه تهیه می شود. این ماده معمولاً در غذاهای آسیایی استفاده می شود. زردچوبه معمولاً برای مواردی مانند کاهش درد و التهاب مانند آرتروز استفاده می شود. این ماده همچنین برای تب یونجه، افسردگی، کلسترول بالا، نوعی بیماری کبدی و خارش استفاده می شود. بعضی از افراد از زردچوبه برای سوزش معده، افزایش حافظه، بیماری التهابی روده، استرس و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می كنند. در این مقاله به بررسی اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده می پردازیم . 

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که محتوای معده فرد به سمت مری یا لوله غذا برگردد.یک ترکیب فعال زیستی در زردچوبه، به نام کورکومین، ممکن است بر روی سیستم هضم اثر بگذارد.اگرچه شواهد حاکی از آن است که این داروی طبیعی ریفلاکس اسید را تسکین می دهد، آزمایش های بالینی کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد. 

اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده
اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده

اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده چگونه است ؟

زردچوبه از سلول های مخاطی مری در برابر آسیب اسید معده محافظت می کند. این اثر محافظتی به دلیل خاصیت ضد التهابی ترکیب کورکومین در زردچوبه است. با این حال، محققان باید مطالعات بیشتری را در مقایسه با اثربخشی کورکومین با درمان های بالینی انجام دهند. وقتی فرد دچار ریفلاکس اسید می شود، محتوای معده او که شامل مایعات گوارشی است، به سمت بالا و مری حرکت می کند. این مایعات حاوی اسید کلریدریک است که باعث تحریک و التهاب مخاط مری می شود. در دراز مدت، ریفلاکس اسید می تواند منجر به عوارضی مانند مری بارت و سرطان مری شود.

مزایای زردچوبه چیست؟

زردچوبه غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. زردچوبه به عنوان یک درمان جایگزین برای مشکلات دستگاه گوارش شناخته شده است.کورکومین فعال ترین ماده تشکیل دهنده زردچوبه است. دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی است.زردچوبه غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان است. در طب سنتی چینی، از زردچوبه برای تسکین درد آرتروز و تنظیم قاعدگی استفاده شده است. همچنین برای بهبود هضم و عملکرد کبد استفاده شده است.

امروزه زردچوبه به عنوان درمانی جایگزین برای سوزش معده، التهاب و زخم معده شناخته شده است.فعال ترین ماده زردچوبه کورکومین نام دارد. تصور می شود که مسئول بیشتر مزایای سلامتی زردچوبه است.کورکومین یک آنتی اکسیدان پلی فنول است که دارای توانایی های ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی است.

نحوه استفاده از زردچوبه برای ریفلاکس اسید_

اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده

قبل از استفاده از زردچوبه به عنوان درمانی برای ریفلاکس اسید، فرد باید علائم خود را با پزشک در میان بگذارد. می توان به روش های مختلفی از زردچوبه استفاده کرد.. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی آن را به صورت پودر به فروش می رسانند، که می توان آن را به وعده های غذایی اضافه کرد یا با آب جوشانده ترکیب کرد و چای زردچوبه درست کرد. روش دیگر آسیاب كردن ساقه های خشک شده زردچوبه است.افرادی که طعم پودر زردچوبه را دوست ندارند یا نمی توانند آن را در فروشگاه پیدا کنند، می توانند به جای آن از مکمل های دارویی زردچوبه استفاده کنند.ترکیب زردچوبه با فلفل سیاه به جذب بیشتر کورکومین کمک می کند، که به نوبه خود می تواند فواید سلامتی آن را تقویت کند. فلفل سیاه حاوی پیپرین است، ترکیبی که به ایجاد ثبات کورکومین کمک می کند تا بدن بتواند آن را قبل از تجزیه جذب کند.

زردچوبه و خطرات آن

قبل از مصرف زردچوبه برای ریفلاکس اسید، فرد باید با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی سلامتی صحبت کند، که شامل موارد زیر است:

  • مصرف زیاد زردچوبه می تواند منجر به عوارضی مانند سردرد و اسهال شود.
  • افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند باید در مصرف زردچوبه مراعات کنند.. هنگامی که زردچوبه در بدن تجزیه می شود، اگزالات آزاد می کند و سطح بالای اگزالات ممکن است منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.
  • افراد مبتلا به  بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باید هنگام خرید پودر زردچوبه مراقبت کنند. برخی از تولیدکنندگان  ممکن است پودر را با مواد پرکننده بر پایه گلوتن آماده کنند. 
  • زردچوبه یک ضد انعقاد است. به همین دلیل، می تواند با داروهایی که روی لخته شدن خون تأثیر می گذارند، مانند آسپرین و وارفارین تداخل ایجاد کند. افرادی که از این داروها استفاده می کنند و  زردچوبه مصرف می کنند ممکن است به راحتی کبود شده و خونریزی کنند، به همین دلیل این افراد قبل از مصرف زردچوبه باید با پزشک خود مشورت کنند.

روش های غیر دارویی برای کاهش ریفلاکس اسید 

افرادی که ریفلاکس اسید یا ریفلاکس مکرر دارند، می توانند چندین روش زندگی را برای کاهش علائم از جمله قطع سیگار تنظیم کنند. تغییر رژیم غذایی و کنترل وزن بدن با افزایش سطح فعالیت بدنی نیز می تواند کمک کننده باشد . 

رژیم غذایی صحیح موثر در درمان ریفلاکس معده
رژیم غذایی صحیح موثر در درمان ریفلاکس معده

رژیم غذایی

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهد. محدود کردن یا از بین بردن برخی غذاها و نوشیدنی ها، از جمله:

  • غذاهای اسیدی
  • شکلات
  • غذاهای پرچرب
  • نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه و چای
  • نعناع
  • غذاهای ادویه دار
  • مشروبات الکلی

درمان های استاندارد برای کاهش ریفلاکس اسید

زردچوبه ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس اسید نامناسب باشد. این افراد می توانند بعد از مشورت با پزشک از روش های زیر استفاده کنند:

  • آنتی اسیدها: فرد می تواند برای رفع سوزش معده از آنتی اسید استفاده کند. آنتی اسیدها برای علائم خفیف مناسب هستند و فرد نباید آنها را هر روز مصرف کند. عوارض جانبی ممکن است شامل اسهال یا یبوست باشد.
  • مهار کننده های پمپ پروتون (PPI):پزشک ممکن است PPI را برای ریفلاکس اسید مزمن  تجویز کند. PPI میزان اسید معده را کاهش می دهد و می تواند پوشش مری را بهبود بخشد.
  • مسدود کننده های H2:هنگامی که فردی از مسدود کننده های H2 استفاده می کند، باعث کاهش تولید اسید معده می شود. این داروها همچنین ممکن است به بهبود وضعیت مری کمک کنند. 

خلاصه مقاله اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده :

زردچوبه ادویه ای است که حاوی کورکومین است. این ترکیب چندین مزایای سلامتی دارد، از جمله کاهش علائم ریفلاکس معده. اگرچه شواهد محدودی وجود دارد که نشان از اثر زردچوبه بر ریفلاکس معده می دهد، اما ارزش امتحان کردن را دارد .با این حال، مطالعات کافی برای تأیید اثر زردچوبه به عنوان یک درمان ریفلاکس اسید وجود ندارد. در نتیجه، افرادی که ریفلاکس اسید را تجربه می کنند باید علائم و گزینه های درمانی خود را با پزشک در میان بگذارند.

منابع نوشته :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/is-turmeric-good-for-acid-reflux#summary

https://www.sehat.com/is-turmeric-good-for-acid-reflux

https://www.healthline.com/health/digestive-health/turmeric-acid-reflux#takeaway

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-662/turmeric

 

مطالب مرتبط