Skip to content

آیا میوه و سبزیجات تازه نیاز به شست و شو دارند؟

آیا میوه و سبزیجات تازه نیاز به شست و شو دارند؟

با توجه به اهمیت مصرف میوه جات و سبزیجات افراد زیادی تمایل دارند از این مواد غذایی به صورت روزانه استفاده کنند. میوه و سبزیجات تازه مزایای فراوانی برای سلامتی دارند علاوه بر آن مزه های بسیار دلچسبی نیز دارند. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به بسیاری از بیمارها را کاهش می دهند. دریافت ناکافی از این منابع غذایی عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می کند.  

رنگ های زیبای میوه و سبزیجات در کنار احساس شادابی که بعد از خوردن آنها ایجاد می شود  باعث شده هرخریداری تصمیم به خرید آنها گرفته و تمایل داشته باشد همان جا آنها را مصرف کند. ولی در نظر داشته باشید قبل از خوردن این منابع غذایی حتما آنها را  شست و شو داده تا آلودگی های سطح آن برطرف شود. 

چرا میوه و سبزیجات تازه را باید شست و شو دهیم؟

میوه و سبزیجات تازه می توانند حاوی باکتری ها و ویروس های مضری باشند که مطمئنا می تواند باعث ایجاد بیماری شود. آن ها حاوی سموم دفع آفات و مواد شیمیایی هستند که برای سلامتی انسان مضر است. از سموم در درجه اول برای کشتن آفات استفاده می شود اما مقادیر اضافه آن بر روی میوه و سبزیجات می تواند باعث آسیب رساندن به ارگان های مختلف بدن شود.

آلوده شدن محصولات می تواند در هر زمان قبل از برداشت تا زمانی که سر سفره قرار می گیرد ایجاد شود.آلودگی ها معمولا روی سطح میوه و سبزیجات قرار دارند و اگر به طور صحیح شسته شوند خوردن آنها بی خطر می باشد.میوه جات معمولا دارای پوسته می باشند اما در هنگام برش آنها باکتری ها وارد میوه ها می شوند.

به عنوان مثال طالبی را در نظر بگیرید به دلیل پوست ضخیمی که دارد امکان ورود عامل بیماری زا به داخل آن وجود ندارد اگر پوست آن به درستی شسته شود عامل بیماری زا از روی سطح آن پاک می شود ولی اگر شسته نشود در هنگام چاقو زدن طالبی باکتری از سطح به داخل آن انتقال پیدا می کند. 

شستن سبزیجات

در شستن کدام مواد غذایی باید دقت بیشتری داشته باشید؟

همه میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن باید شسته شوند اما بعضی از آنها مستعد آلودگی بیشتری می باشند بنابراین در شستن آنها باید دقت بیشتری به خرج داد. این مواد غذایی شامل:

  • خربزه: قسمت بیرونی خربزه خشن است ، به همین دلیل شستشو  با آب ممکن است  باعث از بین رفتن کثیفی و آلودگی های موجود در سطح  آن نشود. برای پاک کردن کامل  آلاینده ها از سطح آن از یک پاک کننده سبزیجات و میوه استفاده کنید.
  • جوانه ها: جوانه ها را مدت زیادی در یخچال قرار ندهید به فاصله یک یا دو روز بعد از خرید آن ها را استفاده کنید و قبل از خوردن آنها را بشویید. 
  • توت فرنگی: توت فرنگی ها بسیار مستعد  داشتن سموم دفع آفات هستند . حتما به دقت و با حوصله آنها را شست و شو دهید.
  • سیب: 90 درصد مواقع سیب ها سموم دفع آفات را به همراه دارند در شست و شوی آن بیشتر دقت کنید.
  • اسفناج: اسفناج حاوی سموم دفع آفات مانند پرمترین می باشد تقریبا 97 درصد اسفناج حاوی بقایای آفت کش ها می باشد بنابراین در شستن آن دقت کنید.
  • سیب زمینی : پر مصرف ترین سبزیجات خانوارها سیب زمینی می باشد .  سیب زمینی نیز مستعد نگهداری سموم دفع آفات است و معمولا به علت داشتن خاک همراه با آن نیاز به چند مرتبه شست و شو دارد.
  • محصولات ارگانیک: محصولات ارگانیک نیز حاوی پاتوژن ها هستند آنها را نیز قبل از خوردن حتما شست و شو دهید.

مراحل شستن میوه جات و سبزیجات 

  1. قبل و بعد از تهیه  میوه و سبزیجات دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  2. قسمت های آسیب دیده و از بین رفته آن را جدا کنید
  3. در حالی که محصول زیر آب جاری قرار دارد آن را به آرامی شست و شو دهید.
  4. برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات با پوست سخت مانند: آووکادو، سیب زمینی و خربزه از یک برس استفاده کنید.
  5. پس از شست و شو آن ها را با حوله کاغذی یا دستمال تمیز خشک کنید
  6. برای شستن سبزیجات دارای برگ مانند کلم یا کاهو در ابتدا خارجی ترین لایه آن را جدا کرده و دور بریزید.

دفع سموم آفات

چگونه سموم دفع آفات را از میوه و سبزیجات پاک کنیم؟

سموم دفع آفات و مواد شیمیایی مواد غذایی را از حشرات و آفات در امان نگه می دارند. با این حال ، باقی مانده سموم دفع آفات و مواد شیمیایی بر روی محصول باقی می ماند ، که ممکن است در بعضی مواقع تهدید کننده سلامتی باشد. شستن میوه ها و سبزیجات با آب سموم دفع آفات و مواد شیمیایی را از سطح به طور کامل  خارج نمی کند .در اینجا نکات مفیدی وجود دارد که به شما در حذف سموم دفع آفات و مواد شیمیایی از میوه و سبزیجات کمک می کند.

  • با آب نمک شست و شو دهید : شستن میوه و سبزیجات با آب نمک دو درصد بیشتر سموم دفع آفات را از بین می برد.
  • با سرکه شست و شو دهید: 10 درصد سرکه را با 90 درصد آب مخلوط کنید و بگذارید میوه و سبزیجات در این محلول خیس بخورد ، دقت کنید میوه هایی با پوست نازک را مدت زمان کمتری در محلول قرار دهید تا پوست آن دچار آسیب نشود.
  • اسپری خانگی بسازید: دو قاشق غذاخوری آب لیمو، دوقاشق غذاخوری سرکه سفید و یک فنجان آب را با هم مخلوط کنید و داخل ظرف شیشه ای قرار دهید. ظرف را خوب تکان داده و 30 ثانیه روی میوه و سبزیجات اسپری کنید.
  • با آب سرد شست و شو دهید: طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده شستن کامل  میوه و سبزیجات با آب سرد 9 سم را از 12 سم از بین می برد.
  • میوه جات و سبزیجات را در آب گرم قرار دهید: غوطه ور کردن میوه ها و سبزی ها در آب گرم  برای مدت زمان کوتاه کمک می کند تا سموم دفع آفات آن از بین برود.

کلام آخر 

همان طور که مصرف میوه و سیزیجات تازه برای سلامتی بسیار مفید است ، عدم شست و شوی دقیق آنها می تواند خطرناک باشد. سعی کنید با روش هایی که  گفته شده میوه و سبزیجات را شست و شو دهید و کمتر از مواد شوینده و صابون ها جهت شست و شو استفاده کنید ، مگر مواد شوینده ای که روی آنها برچسب مخصوص شست و شوی میوه و سبزیجات درج شده باشد. 

هرگز میوه و سبزیجات نشسته را داخل یخچال قرار ندهید و سینک شست و شوی آنها را به صورت کامل شست و شو و ضدعفونی کنید. با رعایت نکات ذکر شده می توانید با لذت میوه و سبزیجات را میل کنید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

مطالب مرتبط