Skip to content

آنتی بیوتیک ها چگونه کار می کنند؟

آنتی بیوتیک ها

نحوه عمل آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که برای مبارزه با عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شوند، به آنها آنتی باکتریال نیز می گویند. آنها عفونت ها را با کشتن یا کاهش رشد باکتری ها درمان می کنند.اولین آنتی بیوتیک امروزی در سال 1936 مورد استفاده قرار گرفت. آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمند و نجات دهنده ای برای افراد مبتلا به برخی عفونت های جدی هستند. آنها همچنین می توانند از جدی شدن عفونت های کمتر جدی جلوگیری کنند.انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها وجود دارد. انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها برای انواع خاصی از عفونت های باکتریایی بهترین عملکرد را دارند.

آنتی بیوتیک ها چگونه علیه باکتری ها عمل می کنند؟

آنتی بیوتیک ها عفونت های باکتریایی را با از بین بردن باکتری ها یا کاهش و تعلیق رشد آن درمان می کنند. آنها این کار را توسط:

  • حمله به دیوار یا پوشش باکتری های اطراف
  • تداخل در تولید مثل باکتری ها
  • جلوگیری از تولید پروتئین در باکتری ها

انجام می دهند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

اولین آنتی بیوتیک بتالاکتام، پنی سیلین، به طور تصادفی کشف شد. از یک لکه کپک  که روی ظرف بطری رشد می کرد. دانشمندان دریافتند که نوع خاصی از قارچ به طور طبیعی پنی سیلین تولید می کند. در نهایت پنی سیلین در آزمایشگاه از طریق تخمیر با استفاده از قارچ به مقدار زیاد تولید شد. برخی دیگر از آنتی بیوتیک های اولیه توسط باکتری های موجود در خاک تولید شدند.امروزه تمام داروهای آنتی بیوتیکی در آزمایشگاه تولید می شوند. برخی از آنها از طریق یک سری واکنش های شیمیایی ایجاد می شوند که ماده مورد استفاده در دارو را تولید می کنند.

سایر آنتی بیوتیک ها حداقل تا حدی از طریق یک فرآیند طبیعی اما کنترل شده ساخته می شوند. این فرآیند اغلب با واکنش‌های شیمیایی خاصی که می‌تواند ماده اصلی را تغییر دهد تا داروی متفاوتی ایجاد کند، تقویت می‌شود.

چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها اثر کنند؟

این داروها بلافاصله پس از شروع مصرف شروع به کار می کنند. با این حال، ممکن است برای 2 تا 3 روز احساس بهتری نداشته باشید. بیشتر آنتی بیوتیک ها باید 7 تا 14 روز مصرف شوند در برخی موارد، درمان‌های کوتاه‌تر نیز اثر گذار هستند. پزشک بهترین طول درمان و نوع آنتی بیوتیک را انتخاب خواهد کرد.حتی اگر بعد از چند روز درمان احساس بهتری داشته باشید، بهتر است تمام آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید تا عفونت به طور کامل برطرف شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که برای انواع خاصی از بیماری ها بسیار خوب عمل می کنند. با این حال، برخی از انواع آنتی بیوتیک به دلیل افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در حال حاضر کمتر از گذشته مفید هستند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها دیگر نمی توانند توسط آنتی بیوتیک های خاص کنترل یا از بین بروند. در برخی موارد، این می تواند به این معنی باشد که هیچ درمان موثری برای شرایط خاص وجود ندارد.هر ساله بیش از 2.8 میلیون مورد عفونت باکتریایی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها وجود دارد که منجر به مرگ حداقل 35000 نفر می شود.وقتی آنتی بیوتیک مصرف می کنید، باکتری های حساس از بین می روند. باکتری هایی که در طول درمان با آنتی بیوتیک زنده می مانند اغلب به آن آنتی بیوتیک مقاوم هستند. این باکتری ها معمولاً ویژگی های منحصر به فردی دارند که مانع از اثرگذاری آنتی بیوتیک بر روی آنها می شود.

ازآنتی بیوتیک برای درمان چه مواردی استفاده می شوند؟

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شوند. گاهی اوقات تشخیص اینکه عفونت توسط باکتری یا ویروس ایجاد شده است دشوار است زیرا علائم اغلب بسیار مشابه هستند. متخصص مراقبت های بهداشتی علائم را ارزیابی می کند و یک معاینه فیزیکی برای تعیین علت عفونت انجام می دهد. در برخی موارد، آنها ممکن است برای تایید علت عفونت درخواست آزمایش خون یا ادرار کنند. برخی از عفونت های باکتریایی رایج عبارتند از:

  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)
  • عفونت های سینوس و گوش
  • گلودرد استرپتوکوکی

مصرف آنتی بیوتیک در برابر ویروس ها مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر نیستند.

عوارض جانبی رایج آنتی بیوتیک ها چیست؟

اکثر این داروها عوارض جانبی مشابهی دارند. شاید شایع ترین عارضه جانبی ناراحتی دستگاه گوارش (GI) باشد، که شامل:

در برخی موارد، اگر آنتی بیوتیک را همراه با غذا مصرف کنید، می توان این عوارض جانبی را کاهش داد. با این حال، برخی از آنتی بیوتیک ها باید با معده خالی مصرف شوند. ناراحتی گوارشی معمولاً پس از توقف درمان از بین می رود.

عوارض آنتی بیوتیک ها

آلرژی

برخی افراد ممکن است به آنتی بیوتیک ها، به ویژه پنی سیلین ها، واکنش آلرژیک نشان دهند. عوارض جانبی ممکن است شامل بثورات پوستی، تورم زبان و صورت و مشکل در تنفس باشد.واکنش‌های آلرژیک به انواع آنتی‌بیوتیک ممکن است واکنش‌های حساسیت مفرط فوری یا تأخیری باشد.هر فردی که واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک دارد باید به پزشک خود اطلاع دهد. واکنش به آنتی بیوتیک ها می تواند جدی و گاهی کشنده باشد. آنها واکنش های آنافیلاکتیک نامیده می شوند.

افرادی که عملکرد کبد یا کلیه آنها کاهش یافته است باید در استفاده ازاین دارو ها محتاط باشند. این مسئله بر انواع آنتی بیوتیک هایی که می توانند استفاده کنند یا دوز دریافتی آنها تأثیر می گذارد. به همین ترتیب، زنان باردار یا شیرده باید در مورد بهترین آنتی بیوتیک برای خود با پزشک صحبت کنند.

کلام پایانی

آنتی بیوتیک ها داروهای مهمی هستند. بسیاری از آن ها می توانند عفونت های ناشی از باکتری ها را با موفقیت درمان کنند که نتیجه آن جلوگیری  از گسترش بیماری می باشد.

اما برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها که قبلاً درمان‌های معمولی برای عفونت‌های باکتریایی بودند، اکنون به خوبی کار نمی‌کنند و برخی از داروها به هیچ وجه در برابر برخی از باکتری ها عمل نمی کنند. هنگامی که یک آنتی بیوتیک در برابر برخی از گونه های باکتری کار نمی کند، گفته می شود که آن باکتری ها مقاوم به آنتی بیوتیک است. مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی در جهان است.استفاده بیش از حد و سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها عوامل کلیدی منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی هستند.

منابع مقاله

https://www.healthline.com/health/antibiotics-alcohol#takeaway

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/consumer-health/in-depth/antibiotics/art-20045720

https://www.medicalnewstoday.com/articles/10278#resistance

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »