Skip to content

7 روش برای پیشگیری و درمان آلرژی های محیطی

آلرژی های محیطی

آلرژی های محیطی چیست؟

آلرژی های محیطی پاسخ ایمنی به چیزی در محیط اطراف است که معمولاً بی ضرر است. علائم آلرژی محیطی از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما می تواند شامل عطسه، سرفه و خستگی باشد. آلرژی محیطی تا حدودی با آلرژی غذایی متفاوت است زیرا واکنش به ماده غذایی خاصی نیست ، در عوض، آلرژی های محیطی پاسخ به محرک هایی است که در محیط فرد با آنها در تماس می باشد یا در طول فعالیت های روزانه استنشاق می شود. 

آلرژی های محیطی
آلرژی های محیطی

علائم

علائم آلرژی های محیطی می تواند شبیه سرماخوردگی باشد. ویروس باعث سرماخوردگی می شود در حالی که آلرژی واکنشی است که در اثر پاسخ سیستم ایمنی بدن به مواد خاصی در محیط اطراف ایجاد می شود. برخی از علائم آلرژی محیطی عبارتند از:

  • عطسه 
  • آبریزش بینی
  • تنگی نفس
  • خارش
  • سردرد
  • خس خس سینه
  • خستگی

آلرژن های رایج محیطی

آلرژن هر چیزی است که باعث شود سیستم ایمنی بدن واکنش آلرژیک ایجاد کند. شناسایی آلرژن ها اولین قدم مهم در ایجاد یک برنامه درمانی است. پنج آلرژن رایج ترین آلرژی های محیطی هستند.

آلرژی کنه گرد و غبار

کنه های گرد و غبار یکی از شایع ترین آلرژن های داخلی هستند. آنها حشرات میکروسکوپی هستند که معمولاً در مبلمان و تشک های خانه زندگی می کنند. اگر آلرژی به کنه گرد و غبار وجود داشته باشد، علائم ممکن است در ماه های بهار و تابستان بدتر شود. به این دلیل که کنه های گرد و غبار محیط های گرم و مرطوب را ترجیح می دهند.

گرده

گرده گل یکی دیگر از آلرژن های رایج است. اگر به گرده گل حساسیت دارید، علائم عطسه، آبریزش چشم یا خارش گلو ممکن است زمانی که گرده در بهار و اواخر پاییز افزایش می‌یابد بدتر شود.

شوره حیوانات خانگی

شوره حیوانات خانگی و بزاق حیوانات خانگی آلرژن های رایجی هستند. علائم آلرژی به حیوانات خانگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه 
  • خارش
  • سرفه 

کپک

در صورت داشتن آلرژی به کپک، هاگ های کپک می توانند باعث واکنش های آلرژیک خفیف تا شدید شوند. علائم آلرژی به کپک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه 
  • مشکل در تنفس
  • عطسه 
  • خارش پوست

کپک ها در محیط های مرطوب رشد می کنند، بنابراین علائم ممکن است در طول ماه ها با آب و هوای مرطوب بدتر شود. کپک ها معمولاً در زیرزمین ها و حمام ها نیز یافت می شوند.

دود سیگار

دود سیگار در بسیاری از افراد باعث تحریک و تشدید علائم آلرژی می شود. 

آلرژی های محیطی چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر فردی فکر می کند  آلرژی محیطی دارد، به متخصص آلرژی باید مراجعه کند. پزشک از فرد سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی و خانوادگی می پرسد و با استفاده از این اطلاعات همراه با نتایج حاصل از تست آلرژی، می تواند آلرژن های خاصی را که ممکن است باعث علائم شوند شناسایی کند. تست های آلرژی شامل موارد زیر می باشد:

  • تست خراش پوستی
  • آزمایش خون
  • رژیم غذایی حذف ماده غذایی ( در صورت وجود آلرژی غذایی)

درمان های خانگی و نکات پیشگیری

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها می تواند یکی از موثرترین راه ها برای مدیریت علائم باشد. هم چنین علائم را می توان با داروهای خانگی مدیریت یا کاهش داد. 

استفاده از فیلتر هوا 

فیلترهای هوای داخلی می توانند با به دام انداختن آلرژن ها و آلاینده ها قبل از ورود به خانه، کیفیت هوای داخل خانه را بهبود بخشند. بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان پس از نصب یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) ایجاد می شود. 

تمیز کردن تختخواب 

استفاده از روبالشی ها و روکش های تشک ضد حساسیت می تواند به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار کمک کند. شستن هفتگی ملحفه ها و جاروبرقی می تواند قرار گرفتن در معرض آلرژن ها را نیز کاهش دهد.

تمیز کردن تخت خواب برای جلوگیری از آلرژی های محیطی
تمیز کردن تخت خواب برای جلوگیری از آلرژی های محیطی

بستن پنجره ها 

بسته نگه داشتن پنجره ها می تواند به کاهش تعداد آلرژن های محیطی در خانه کمک کند، به خصوص در روزهایی که گرده گل ها زیاد است.

دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب 

از آنجایی که اکثر افراد مدت زمان طولانی را در اتاق خواب خود می گذرانند داشتن آلرژن کمتر در آنجا می تواند علائم را کاهش دهد ، همچنین به بهبود کیفیت خواب کمک کند. حیوانات خانگی را باید به طور منظم حمام کرد تا میزان شوره آنها کاهش یابد. 

مصرف پروبیوتیک ها 

بین باکتری های روده و آلرژی، از جمله آلرژی های فصلی، ارتباط وجود دارد. استفاده از  پروبیوتیک ها می تواند به  بهبود علائم آلرژی فصلی کمک کند.  

استفاده از روغن ها 

روغن های اسطوخودوس، درخت چای و اکالیپتوس ضد التهاب هستند و می توانند احتقان ، خارش یا تورم چشم را تسکین دهند.

رعایت بهداشت

دوش گرفتن مرتب می تواند به حذف آلرژن ها کمک کند. 

درمان 

پس از تشخیص، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان آلرژی توصیه کند. ممکن است با استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آنتی هیستامین، علائم تسکین پیدا کنند.آنتی هیستامین های OTC ممکن است برای آلرژی های محیطی و فصلی مناسب تر باشند نیازی به مصرف طولانی مدت آنها وجود ندارد. فرد ممکن است  کاندیدای ایمونوتراپی آلرژن باشد که به آن واکسن های آلرژی نیز گفته می شود. ایمونوتراپی آلرژن شامل چندین واکسن در طی چند سال است. واکسن های آلرژی می توانند علائم را برای مدت طولانی بهبود بخشیده و کاهش دهند.

کلام پایانی 

آلرژی های محیطی می توانند علائم خفیف تا شدید از جمله عطسه، سردرد، خستگی و سرفه ایجاد کنند. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلرژن های محیطی بهترین راه برای درمان آنهاست.

منابع نوشته

https://www.healthline.com/health/allergies/environmental-allergies#takeaway

https://www.everydayhealth.com/allergy-pictures/top-6-environmental-allergies.aspx

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/8611-environmental-management-for-allergies

مطالب مرتبط