Skip to content

مثبت اندیشی: واگویه منفی خود را برای کاهش استرس متوقف کنید.

مزایای مثبت اندیشی

مثبت اندیشی: واگویه منفی خود را برای کاهش استرس متوقف کنید.

 

شیشه شما نیمه‌خالی یا نیمه‌پر است؟ چگونگی پاسخ دادن به این پرسش قدیمی درباره تفکر مثبت یا مثبت اندیشی ممکن است دیدگاه شما در مورد زندگی، نگرش شما نسبت به خودتان و اینکه آیا شما خوش‌بین یا بدبین هستید را مشخص میکند و حتی ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

درواقع ویژگی‌های شخصیتی مانند خوش‌بینی و بدبینی می‌تواند در بسیاری از جنبه های سلامت و رفاه شما تأثیر بگذارد. تفکر مثبت که معمولاً با خوش‌بینی همراه است، بخش مهمی از مدیریت موثر استرس است و مدیریت مؤثر استرس، فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد.

درک تفکر مثبت و خودآموزی

تفکر مثبت به این معنا نیست که موقعیت‌های کمتر دلپذیر زندگی را نادیده بگیرید، بلکه فرایندی انتخابی است که در آن شما فکر می‌کنید در بدترین شرایط بهترین اتفاق رخ می‌دهد.

تفکر مثبت اغلب با واگویه یا گفتگو با خود (self-talk) شروع می‌شود. واگویه جریان بی‌پایانی از افکار ناگفته‌ای است که از ذهن خود عبور می‌دهید. این افکار می‌تواند مثبت یا منفی باشد. برخی واگویه‌ها از عقل و منطق منشأ می‌گیرند و برخی دیگر ناشی از تصورات غلط به علت فقدان اطلاعات کافی از یک موضوع هستند.

اگر اندیشه‌هایی که در مغز می‌گذرد منفی باشند، دیدگاه و چشم‌انداز فرد به زندگی بدبینانه است؛ اما اندیشه‌های مثبت فرد را خوش‌بین می‌کند.

مزایای مثبت اندیشی

مزایای مثبت اندیشی

  • افزایش طول عمر
  • کاهش افسردگی
  • کاهش اضطراب
  • افزایش مقاومت در برابر سرماخوردگی
  • سلامت روانی و جسمانی
  • سلامت بیشتر قلبی و عروق و کاهش خطر مرگ از بیماری‌های قلبی عروقی
  • مقابله بهتر در شرایط سخت و استرس‌زا

نظریه‌های گوناگونی برای توضیح تأثیر مثبت اندیشی بر سلامتی وجود دارد. یکی از نظریه‌ها این است که داشتن چشم‌انداز مثبت، شما را قادر می‌سازد تا با موقعیت‌های استرس‌زا بهتر کنار بیایید و این‌گونه اثر منفی تنش بر بدن شما کاهش می‌یابد.

همچنین فرض می‌شود که افراد مثبت و خوش‌بین تمایل دارند به شیوه‌ سالم زندگی کنند یعنی فعالیت بدنی بیشتر، رژیم غذایی سالم‌تر و ترک دخانیات و الکل.

 

ویژگی‌های منفی نگری

آیا شما از منفی نگری یا مثبت نگری خودآگاه نیستید؟ برخی از ویژگی‌های رایج منفی نگری عبارت‌اند از:

 

فیلتر کردن

شما جنبه‌های منفی یک وضعیت را بزرگ و تمام موارد مثبت را فیلتر می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، در کار روز خوبی داشتید، وظیفه خود را زودتر از زمان لازم انجام دادید و برای چنین سرعت عملی از شما قدردانی شده است. عصر همان روز، شما فقط بر روی انجام امور بیشتر در کار تمرکز می‌کنید درحالی‌که تمجیدهایی که از شما شده است را فراموش کرده‌اید.

به خود گرفتن

وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد، شما خودتان را سرزنش می‌کنید. به‌عنوان‌مثال، برنامه دورهمی که قرار بود در آن شرکت کنید، لغو شده است. در این وضعیت، لغو شدن برنامه را به این دلیل میدانید که کسی نمی‌خواهد با شما باشد.

فاجعه

در این وضعیت شما به‌طور غیرارادی بدترین شرایط را پیش‌بینی می‌کنید. به‌عنوان‌مثال خرید شما به‌اشتباه ثبت می‌شود و چیز دیگری به دستتان می‌رسد، آنگاه ناخودآگاه فکر می‌کنید بقیه روز شما به بدترین شکل می‌گذرد.

 

قطبش

همه چیز را فقط به‌عنوان خوب یا بد مشاهده می‌کنید. هیچ حد وسطی وجود ندارد و احساس می‌کنید که یا باید عالی باشید یا شکست‌خورده.

 

تمرکز بر تفکر مثبت

 

شما می‌توانید یاد بگیرید که تفکر منفی را به تفکر مثبت تبدیل کنید. فرآیند ساده است، اما به زمان و تمرین نیاز دارد. در اینجا چند راه برای فکر کردن و عمل کردن در راه مثبت و خوش‌بینی وجود دارد:

 

حوزه‌های منفی نگری را شناسایی کنید و تغییر دهید

اگر می‌خواهید خوش‌بین‌تر شوید و به تفکر مثبت ترغیب و متعهد گردید، ابتدا حوزه‌هایی از زندگی خود را که معمولاً در مورد آن‌ها منفی فکر می‌کنید، شناسایی کنید. با تمرکز بر روی یک حوزه شروع کنید تا به رویکرد مثبت بیشتری دست‌یابید.

 

خودتان را چک کنید

در طول روز و در فواصل منظم، آنچه فکر می‌کردید را ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتاً منفی هستند، سعی کنید راهی برای تغییر نگرش مثبت گونه بر آن‌ها پیدا کنید.

به استقبال طنز بروید

به خودتان اجازه دهید که لبخند بزنید یا بخندید، مخصوصاً در شرایط سخت. در اتفاقات روزمره طنز را دنبال کنید. خندیدن باعث کاهش استرس در زندگی می‌شود.

سبک زندگی سالم را دنبال کنید

تمرینات ورزشی را به مدت 30 دقیقه و در اکثر روزهای هفته انجام دهید، ورزش می‌تواند بر خلق‌وخو تأثیر مثبت بگذارد و استرس را کاهش دهد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم به تأمین انرژی موردنیاز ذهن و بدن کمک می‌کند. تکنیکهای مدیریت استرس را یاد بگیرید.

 

افراد مثبت را به‌عنوان اطرافیان خود انتخاب کنید

اطمینان حاصل کنید افرادی که در زندگی شما هستند مثبت هستند، افرادی که با پیشنهاد‌های مثبت به شما کمک می‌کنند. افراد منفی ممکن است سطح استرس شما را افزایش دهند و موجب شوند به توانایی خود در مدیریت استرس شک کنید.

واگویه مثبت را تمرین کند.

با پیروی از یک قاعده ساده شروع کنید: برای خودتان چیزی بنویسید که به کس دیگری نخواهید گفت. مهربان باشید و به خودتان دلگرمی دهید. اگر یک فکر منفی وارد ذهن شما می‌شود، آن را به‌طور منطقی ارزیابی کنید و با تأکید بر چیزهایی که در مورد شما خوب است به آن پاسخ دهید. به چیزهایی فکر کنید که در مورد آن‌ها سپاسگزار هستید.

من می توانم

در زیر چند نمونه از گفتار منفی و راهکاری برای تبدیل آن‌ها به تفکر مثبت بیان می‌شود:

واگویه منفی

 

مثبت اندیشی
هرگز آن را قبلاً انجام نداده‌ام این‌یک فرصت مناسب برای یادگیری چیزهای جدید است.
این خیلی پیچیده است از زاویه‌های دیگری آن را حل می‌کنم
هیچ منبعی ندارم مادر اختراع نیاز است
هیچ راهی وجود ندارد که خوب کار کند من می‌توانم آن را انجام دهم
هیچ‌کس با من ارتباط برقرار نمی‌کند ببینم می‌توانم کانال ارتباطی جدیدی پیدا کنم
من نمی‌توانم بهتر از این باشم دوباره امتحان خواهم کرد

 

هرروز تمرین تفکر مثبت را انجام دهید

اگر شما تمایل به منفی نگری دارید، انتظار نداشته باشید که یک‌شبه مثبت اندیش شوید، با تمرین مکرر به‌مرور کمتر از خود انتقاد می‌کنید و بیشتر خودتان را می‌پذیرید. همچنین ممکن است نسبت به جهان اطراف خود کمتر انتقاد کنید.

هنگامی‌که ذهن شما به‌طورکلی خوش‌بین شود، بهتر می‌توانید استرس روزمره را به شیوه‌ای سازنده‌تر مدیریت کنید.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »