Skip to content

ترفندهایی برای داشتن موهای سالم و پرپشت

نکاتی برای داشتن موهای سالم

روزهایی که موها حالت بدی دارند روزهای ناخوشایندی هستند و زمانی که موهای شما حالت خوبی داشته باشد، بدون شک حال شما نیز بهتر خواهد بود، اما کمتر اتفاق می‌افتد که حالت موهایتان خوب باشد. در این مقاله به بررسی ترفند هایی برای داشتن موهای سالم می پردازیم.

مشکل این است که تارهای مویتان اغلب در معرض آسیب‌دیدگی مانند تیرگی، نازک شدن، خشکی، شکستگی، وز شدن و موارد دیگر هستند. با وجود تمامی این احتمالات، جای تعجب نیست که برای داشتن موهای سالم و با طراوت می‌بایست تلاش کنید.

اگرچه راه میانبری برای داشتن موهای سالم وجود ندارد، اما ارزشش را دارد که برای داشتن موهای سالم و خوب زمان بگذارید. اگر انجام ترفندهایی کوچک را به عادات روزانه خود اضافه کنید، بدون دردسر می‌توانید موهایی عالی داشته باشید.

با وجود این که ژنتیک نقشی اساسی برای داشتن موهایی زیبا دارد اما رژیم شما، آب‌وهوا، کثیفی مو و رویکرد کلی شما درباره مراقبت از مو نیز بسیار مهم است. در این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه یک رژیم غذایی سالم و مراقبت مناسب از مو می‌تواند ظاهر موهای شما را نسبت به بقیه بهتر جلوه دهد.

چگونه موهای سالم داشته باشیم؟

 

1. پروتئین مصرف کنید

رژیم غذایی مناسب عامل مهمی در سلامت پوست و موی سر به شمار می‌رود. مو در اصل از پروتئین تشکیل شده است، پس حتماً پروتئین کافی بخورید. منابع سرشار از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی
  • گوشت پرندگان
  • ماهی
  • لوبیا
  • محصولات لبنی کم‌چرب
  • تخم‌مرغ
  • پنیر

آن دسته از رژیم‌های غذایی که پروتئین کافی ندارند می‌توانند باعث ضعف، شکنندگی، ریزش و از بین رفتن رنگ مو شوند.

همچنین بخوانید: مزایا و معایب رژیم کم پروتئین

2. زینک (روی) مصرف کنید

علت ریزش مو می‌تواند کمبود روی باشد، اگرچه پزشک شما می‌بایست علائم دیگری از کمبود روی را در شما ببیند تا به آن پی ببرد. آنچه که ما در مورد کمبود روی می‌دانیم به واسطه مطالعه روی افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی به نام آکرودرماتیت آنتروپاتیکا به دست آمده است.

افراد مبتلا به این بیماری کمبود شدید روی دارند و قبل از این که دانشمندان علت آن را کشف کنند، اکثر آن افراد درگذشتند. بسیار بعید است که کمبود روی به دلیل رژیم غذایی منجر به این سطح از کمبود شدید شود.

بیشتر احتمال دارد که میزان کمبود روی حاصل از رژیم غذایی بد، در حد متوسط یا کم باشد ولی اثرات آن جدی باشد. برای مقابله با ریزش مو خوراکی‌هایی مانند آجیل، گردو، و بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

موارد زیر را به مقدار فراوان میل کنید:

  • سبزیجات
  • میوه 
  • سبزیجات سبز برگ‌دار
  • حبوبات

مکمل‌های مولتی ویتامین یا روی می‌توانند به بهبود کمبود ویتامین‌های موجود در رژیم غذایی شما کمک کنند.

همچنین بخوانید: ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای پوست

3. امگا 3 برای موهای سالم

اسیدهای چرب امگا 3، گروهی از مواد مغذی هستند که ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشند. با وجود این که برخی مطالعات نشان می‌دهد که امگا 3 می‌تواند به رشد و افزایش ضخامت مو کمک کند، اما شواهد علمی کافی در دسترس نیست.

افراد می‌توانند امگا 3 مورد نیاز بدن خود را از غذاهایی مانند ماهی‌های چرب و همچنین برخی روغن‌های گیاهی و مکمل‌ها دریافت کنند. یک تحقیق در سال 2018 نشان داد که یک منبع اصلی امگا 3 (روغن ماهی) باعث رشد مو در موش های آزمایشگاهی شده است.

محققان فولیکول‌های سبیل موش را جدا کرده و جهت درمان از روغن ماهی خال‌خالی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است برای آنها استفاده کردند. بعد از گذشت 14 روز، فیبرهای فولیکول‌های مویی که برای درمان از روغن ماهی استفاده شده بود بیشتر از فیبر‌های فولیکول‌های مویی بود که در آنها روغن ماهی استفاده نشده بود رشد کردند.

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافت که وقتی روغن ماهی را به پوست موشی که موهایش تراشیده شده است می‌زنند، این روغن به مو کمک می‌کند تا به چرخه رشد فعال خود برسد. در نهایت محققان اثرات روغن ماهی تخمیر شده و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) را بر روی یک نوع سلول خاص که رشد فولیکول مو را کنترل می‌کند، بررسی کردند. هر دو ماده به رشد این سلول‌ها کمک کردند.

یک مطالعه انسانی در سال 2015 اثر مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را بر روی ریزش موی زنان بررسی کرد. از میان 120 شرکت کننده، نیمی از آنها 6 ماه مکمل مصرف کردند و نیمی دیگر از مکمل استفاده نکردند. دانشمندان دریافتند گروهی که از مکمل استفاده کردند موهای بیشتری در چرخه رشد موی خود نسبت به گروه دیگر داشتند.

4. جنس موهای خود را بشناسید

نظرات متناقضی در مورد تعداد دفعات شامپو زدن مو وجود دارند. تمامی اینها به اولویت شخص و نیازهای فردی برمی‌گردد که به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع مو و بافت آن
  • چه میزان از محصولات مو استفاده می‌کنید
  • سطح فعالیت شما

به عنوان مثال ممکن است افرادی که موهای چرب دارند هر روز نیاز به شامپو زدن داشته باشند، اما افرادی که موهای خشک دارند ممکن است به دفعات کمتر شامپو بزنند.

5. شامپوی مناسبی را انتخاب کنید

استفاده از شامپو و حالت‌دهنده اشتباه ممکن است آسیب زیادی به مو وارد کند. به دنبال محصولاتی باشید که مناسب نوع موهای شما (چرب، معمولی، خشک) هستند و به هر مشکلی مانند شوره سر که دارید نیز توجه کنید.

سعی کنید از شامپوهایی که دارای ترکیبات آسیب زا مانند آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات هستند استفاده نکنید. و به یاد داشته باشید، قیمت بالای محصول لزوما نشان‌دهنده خوب بودن کیفیت یک محصول نیست.

6. از نرم‌کننده مو استفاده کنید

حالت‌دهی مو پس از شستشوی آن، برای نرم و براق نگه داشتن موهای شما بسیار مهم است. می‌توانید از یک نرم‌کننده یا شامپویی که حاوی نرم‌کننده است استفاده کنید. برای این که نرم‌کننده به طور یکنواخت بر روی موهای شما پخش شود موهای خود را همزمان شانه کنید.

قبل از شستشو بگذارید نم کننده دو تا سه دقیقه روی موهایتان باقی بماند. درست همانند متفاوت بودن دفعات شستشوی مو برای افراد، تعداد دفعات استفاده از نرم‌کننده نیز به جنس موی فرد بستگی دارد. با آزمون و خطا ببینید که چه مقدار استفاده برای شما بهتر است.

7. شستشو و شانه‌زدن صحیح مو

کارشناسان معتقدند که بسیاری از افراد به اشتباه موی خود را شامپو می‌زنند. برخی از استاندارهای صحیح شامپو زدن عبارتند از:

  • موهای خود را بیش از یک بار در روز نشویید.
  • تنها به اندازه‌ای کافی از محصولات بهداشتی مو استفاده کنید.
  • از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.

زمانی که مو خیس است به آرامی با آن رفتار کنید زیرا در این حالت سه برابر احتمال شکسته شدن مو وجود خواهد داشت. موهای خیس را بیش از حد با حوله نمالید. برای شانه زدن مو از یک شانه دندانه پهن استفاده کنید، اما خیلی شانه نزنید و موهای خیس را برس نکشید.

8. نکات مراقبت از مو

هنگام بستن موهای خود، این نکات را در نظر داشته باشید تا موهای سالم تری داشته باشید:

  • هنگام خشک کردن مو با سشوار، ابتدا با کمترین میزان گرما شروع کنید و بعد در صورت لزوم به تدریج گرما را افزایش دهید.
  • در صورت امکان اجازه دهید موهای شما به طور طبیعی خشک شود.
  • جایی که گیره و کلیپس می‌زنید را تغییر دهید تا شکستگی در آن محل ایجاد نشود.
  • اگر موهای خود را رنگ می‌کنید، سایه‌ای انتخاب کنید که به سه سایه رنگ طبیعی موی شما نزدیک باشد.
  • برای تقویت رشد مو و افزایش گردش خون، اغلب پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • برای حفظ سلامت موها و جلوگیری از مو خوره، موهای خود را مرتباً کوتاه کنید (هر 10 تا 12 هفته).

حذف برخی عادات

شامپو های حاوی مواد آسیب زا، نحوه رفتار با مو، محصولات حالت‌دهنده، و برس زدن مو از بزرگترین عوامل آسیب‌رسان مو هستند. با این حال، چیزهای دیگری که باعث آسیب رسیدن به مو می‌شوند عبارتند از: 

مطالب مرتبط