Skip to content

با خواص گریپ‌فروت آشنا شوید

ارزش غذایی گریپ فروت

 

گریپ‌فروت تازه و خوشمزه حاوی مواد مغذی مانند لیکوپن، پتاسیم، فسفر β-کاروتن است. این میوه به خاطر سلامتی منحصربه‌فرد خود و همچنین قدرتی که در پیشگیری از بیماری‌ها دارد به‌عنوان میوه بهشتی شناخته‌شده و در بین علاقه‌مندان به‌ سلامتی و تناسب‌اندام اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

گریپ‌فروت گیاهی از خانواده بزرگ مرکبات است که برای اولین بار در جنگل‌های جزیره باربادوس، کشف شد و پس‌ازآن به‌طور گسترده در ایالات‌متحده و سایر کشورهای نیمه گرمسیری کشت گرید. میوه‌های زرد و نارنجی این گیاه همیشه‌سبز آبدار هستند و بسته به ارقام بخش آبدار میوه به رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز و طعم ترشی متفاوتی دارند. گریپ‌فروت سفید آب مطلوب‌تری تولید می‌کند و میوه‌های صورتی شیرین‌تر هستند.

در جدول زیر ترکیبات موجود در 100 گرم میوه تازه گریپ‌فروت آورده شده است.

انرژی 32 کیلوکالری ویتامین B6 0.042 میلی‌گرم
آب 90.89 گرم فولات 10 میکرو‌گرم
فیبر 1.1 گرم پتاسیم 139 میلی‌گرم
پروتئین 0.63 گرم آهن 0.09 میلی‌گرم
کربوهیدرات 8.08 گرم کلسیم 12 میلی‌گرم
چربی 0.10 گرم سلنیوم 0.3 میکروگرم
ویتامین A 927واحد بین‌الملل منگنز 0.012 میلی‌گرم
ویتامین C 34.4 میلی‌گرم روی 0.07 میلی‌گرم
ویتامین B1 0.036 میلی‌گرم مس 0.047 میلی‌گرم
ویتامین B2 0.02 میلی‌گرم منیزیم 8 میلی‌گرم
ویتامین B3 0.025 میلی‌گرم فسفر 8 میلی‌گرم
ویتامین E 0.13 میلی‌گرم

در ادامه مقاله شما را با خواص گریپ‌فروت آشنا خواهیم کرد.

خواص گریپ‌فروت برای سلامتی

گریپ‌فروت اغلب در رژیم غذایی لاغری وجود داشته، این میوه ترش‌مزه دارای بسیاری از کاربردها و منافع بهداشتی است که باعث شده در هر برنامه غذایی سالم قرار گیرید. در ادامه مقاله با خواص بی‌نظیر گریپ‌فروت آشنا می‌شوید.

کاهش اشتها

گریپ‌فروت به‌عنوان یک مهارکننده اشتها عالی عمل می‌کند. حتی استشمام بوی گریپ‌فروت احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد، به همین دلیل گریپ‌فروت در برنامه‌های کاهش وزن قرا داده می‌شود.

مقادیر بالای فیبر در این میوه‌ها نیزمی‌تواند موجب سیری شود. ضمن اینکه این میوه با تحریک ترشح هورمون کوله سیتوکنین که معروف به پپتید سیری است به مهار گرسنگی کمک می‌کند.

 

درمان بیماری‌ها با گریپ‌فروت

گریپ فروت منبع طبیعی دارویی است که به بدن کمک می کند با بیماری های مختلف مبارزه کند. آنها بهتر از بسیاری داروهای شیمیایی هستند. این میوه کلسترول بدن را تنظیم میکند به این معنی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از کلسترول بالا را به حداقل می رسانند. خواص گریپ‌فروت فراتر از کنترل کلسترول است که مهمترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

درمان آنفولانزا

گریپ‌فروت یک داروی ارزشمند برای آنفلوانزا است زیرا به کاهش اسیدیته در سیستم بدن کمک می‌کند. طعم تلخ گریپ‌فروت به علت وجود ترکیبی به نام نارینژین (naringin) است. نارینژین یک نوع فلاونوئید است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها دارای ویژگی‌های ضدویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری، ضد سرطان و ضدالتهابی هستند و آن‌ها یکی از مهم‌ترین خطوط دفاعی سیستم ایمنی بدن در مقابل آنفولانزا و همچنین بسیاری از شرایط جدی دیگر محسوب می‌شوند.

درمان مالاریا

میوه گریپ‌فروت حاوی آلکالوئیدی به نام کینین است (quinine). کینین با سابقه طولانی در درمان مالاریا استفاده می‌شود. علاوه بر این برای درمان لوپوس، آرتریت و گرفتگی عضلات پا نیز مفید است. کینین در هر ماده غذایی یافت نمی‌شود و گریپ‌فروت یک منبع مفید و نادر برای کینین است

برای به دست آوردن کینین از گریپ‌فروت کافی است میوه گریپ‌فروت را بجوشانید، سپس با فشار دادن میوه عصاره آن را استخراج‌کنید.

کاهش تب

پالپ یا آب میوه گریپ‌فروت به بهبود سریع تب و رفع احساس سوزش که هنگام بالا رفتن دمای بدن اتفاق می‌افتد، کمک می‌کند. هنگامی‌که آب گریپ‌فروت با آب ترکیب می‌شود، می‌تواند تشنگی را رفع کند و بدن را برای مدت طولانی هیدراته نگه دارد.

این فواید به دلیل وجود ویتامین C در گریپ‌فروت است که به‌عنوان یک سیستم دفاع عمومی عمل می‌کند و می‌تواند به بدن در مبارزه با تب کمک کند.

درمان سوءهاضمه

گریپ‌فروت برای سوءهاضمه مفید است. در مقایسه با غذاهای دیگر بسیار سبک است و بنابراین، با کاهش گرما و سوزش معده، به رفع سوءهاضمه کمک می‌کند.

گریپ‌فروت جریان شیره گوارش را بهبود می‌بخشد، حرکت روده را تسهیل می‌کند و سیستم دفع را تنظیم می‌کند. این خاصیت به علت حضور فیبر و پالپ در این میوه است.

کنترل دیابت

گریپ‌فروت با کاهش سطح نشاسته و تنظیم جریان قند خون به افراد دیابتی کمک می‌کند. این رابطه مفید بین دیابت و گریپ‌فروت به دلیل به محتوای فلاونوئید گریپ‌فروت بیان‌شده است.

درمان یبوست

نوشیدن یک لیوان آب گریپ‌فروت تازه، هنگام صبح، یک درمان عالی برای کنترل یبوست است؛ که موجب تحریک روده بزرگ و تضعیف سفتی دستگاه گوارش می‌شود.

رفع نفخ شکم

مصرف 10 تا 20 قطره آب گریپ‌فروت قبل از هر سه وعده غذا می‌تواند به‌عنوان یک پروبیوتیک و آنزیم گوارشی عمل کند و درنتیجه ناراحتی‌های معده و نفخ شکم را رفع می‌کند. این خاصیت گریپ‌فروت را به محتوای بالای فلاونوئید آن میوه نسبت داده‌اند.

درمان اختلالات ادراری

آب گریپ‌فروت غنی از پتاسیم و ویتامین C است، بنابراین یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات ادراری است که اغلب به علت مشکلات کبدی، کلیه یا قلب وجود دارد. علاوه بر این، پتاسیم به‌عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند، به این معنی که عروق خونی را آرام می‌کند، بنابراین فشارخون کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین افزایش سطوح پتاسیم بدن موجب افزایش عملکرد شناختی می‌شود زیرا جریان خون و اکسیژن به مغز افزایش می‌یابد!

رفع خستگی

از دیگر خواص گریپ‌فروت می‌توان به تاثیر آن در کاهش خستگی ناشی از کار روزمره یا فعالیت‌های خسته‌کننده اشاره کرد. نوشیدن آب گریپ‌فروت راه تازه و خوشمزه‌ای برای سرعت بخشیدن به افزایش سطح انرژی شما است. محققان ژاپنی دریافتند که ترکیب بسیار نادر و مهم در گریپ‌فروت به نام “nootkatone” است که از طریق فعال‌سازی AMPK (سنسور انرژي داخل سلولي) متابولیسم انرژی در بدن را بهبود می‌بخشد. این امر منجر به افزایش استقامت و افزایش انرژی، کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت می‌شود.

بهبود خواب

نوشیدن یک لیوان آب گریپ‌فروت پیش از خواب، می‌تواند علائم آزاردهنده که موجب بی‌خوابی می‌شوند را کاهش دهد. این خاصیت گریپ فروت به دلیل حضور تریپتوفان در گریپ‌فروت است که کمک می‌کند به آرامش برسید و آسوده بخوابید. تریپتوفان اغلب پس از غذا خوردن غذای فراوان در بدن زیاد می‌شود و موجب خواب‌آلودگی میگردد.

کاهش اسیدیته

آب گریپ‌فروت تازه با ایجاد شرایط قلیایی در به عمل هضم کمک می‌کند. آب گریپ‌فروت برای جلوگیری از تشکیل اسید و بسیاری از بیماری‌های دیگر که به دلیل حضور اسیدیته بالا در بدن به وجود می‌آید مفید است.

در مصرف گریپ فروت احتیاط کنید

علیرغم تمام مزایای سلامتی و این واقعیت که گریپ فروت گاهی اوقات می تواند نسبت به سایر داروها کارایی بیشتری داشته باشد، باید هنگام مصرف همزمان دارو و مصرف آب گریپ فروت، بسیار مراقب باشید. بعضی از ترکیبات گریپ فروت مانند نارینین می توانند با داروهای مختلف تداخل  ایجاد کنند و سبب آسیب به بدن شوند. داروی سيلدنافيل، مونتلوکاست، آمیودارون ولوسارتان داروهایی هستند که بهتر است با گریپ فروت مصرف نشوند.

تداخل بين آب گريپ فروت و برخي از داروها «اثر آب گريپ فروت» ناميده ميشود. گاهی این تداخل موجب افزایش خاصیت درمانی یک دارو میشود و همیشه هم مضر نیست به همین دلیل برخي از داروسازان در تلاش هستند ترکيبات فعال گريپفروت را جدا کنند و آنها را جهت افزايش اثر بخشی دارو به تریکبات داروها اضافه کنند

بنابراین قبل از شروع هرگونه درمان جدید، از نظر تداخلات دارویی با آب گریپ فروت در رژیم غذایی خود مشورت کنید.

 

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »