Skip to content

کولیک در نوزادان

کولیک در نوزادان

مقدمه کولیک در نوزادان 

زمانی که فرزند تازه متولدشده خود را از بیمارستان به خانه می‌آورید؛ انتظار دارید با مشاهده تغذیه، بازی، خواب و… او احساس خوبی پیدا کنید. اما گاهی همه چیز براساس برنامه پیش نخواهد رفت و کودک بعد از گذشت چند هفته پس از ترخیص، دائما گریه می‌کند و به  هیچ عنوان آرام نمی‌شود. چنین مسئله‌ای می‌تواند ناشی از کولیک در نوزادان باشد. 

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این اختلال خدمت شما ارائه دهیم. 

کولیک در نوزادان چیست؟

کولیک در نوزادان زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد بدون این‌که به بیماری خاصی مبتلا باشد و یا احساس گرسنگی کند، حداقل سه روز در هر هفته، به مدت سه ساعت گریه می‌کند. البته در کولیک‌ها، چنین وضعیتی بیش از سه هفته طول می‌کشد. کارشناسان پس از تحقیقات بسیار، به نتایج زیر در رابطه با کولیک کودکان دست یافته‌اند. چنین نتیجه‌هایی عبارتند از:

  1. اگر نوزاد شما در هنگام تولد کامل باشد و یا حتی به صورت زودرس متولد شود، احتمال بروز کولیک از حدود 2 هفتگی وی وجود دارد. 
  2. کولیک نوزادان، تقریباً در 3 یا 4 ماهگی به صورت خود به خود برطرف خواهد شد.
  3. کولیک‌ها در دوران نوزادی می‌توانند بدون تاثیرگیری از جنسیت کودک، ترتیب تولد و همچنین نحوه تغذیه او (شیر مادر یا خشک) ایجاد شوند. 
  4. افرادی که در دوران کودکی به کولیک مبتلا بوده‌اند، پس از رشد هیچ فرقی با کسانی که با چنین اختلالی مواجه نشده‌اند، ندارند.

دلایل بروز کولیک‌ نوزادان چیست؟

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چه چیزی کولیک در نوزادان را به وجود می‌آورد. با این حال، نظریه‌هایی در رابطه با دلایل ابتلا به کولیک‌ها در دوران کودکی بیان شده است. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. ماهیچه‌های سیستم گوارش در حال رشد، دائما با اسپاسم مواجه خواهند شد، همین مسئله می تواند دردهای کولیکی را در کودک به وجود آورد. 
  2. تجمع گازها در لوله گوارش، کولیک نوزادان را ایجاد خواهد کرد.
  3. ترشح هورمون‌هایی خاص می‌تواند، منجر به بروز درد شکم در کودک تازه متولده شده شود. 
  4. حساسیت به نور، سروصدا و موارد این چنینی دیگر، که تحریک زیادی به وجود می‌آورند، می‌توانند درد شکمی ایجاد نمایند.
  5. سیستم عصبی در حال رشد نیز به عنوان یکی از دلایل ایجاد کولیک‌ها در نوزادان شناخته می‌شود.
  6. می‌توان کولیک را فرم اولیه میگرن در دوره کودکی دانست. 
  7. ترس و هیجانات بالا نیز از دیگر علت‌های بروز کولیک نوزادی هستند. 

مشکلات سلامتی که در نوزادان علائمی شبیه به کولیک دارند، کدام‌اند؟

بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها می‌توانند، علائم کولیک در نوزادان را ایجاد کنند. به همین دلیل، اگر نگران وضعیت سلامتی فرزند خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به پزشک از عدم وجود بیماری‌های زیر اطمینان یابید:

  • عفونت
  • ریفلاکس اسید معده یا دیگر مشکلات معده‌ای
  • تغذیه بیش‌ازحد یا کم‌تر از میزان لازم
  • حساسیت به شیر خشک یا شیر مادر
  • وجود فشار یا التهاب در مغز و سیستم عصبی نوزاد
  • درد چشم در اثر خراش یا افزایش فشار
  • ضربان قلب نامنظم
  • آسیب به استخوان‌ها، عضلات یا انگشتان

علائم کولیک در نوزادان چیست؟

نوزادان غالباً به صورت روزانه در یک زمان مشخص (معمولاً عصرها)، علائم کولیک را نشان می‌دهند. ممکن است، فرزند خود را در حال گریه، همراه با بروز رفتارهای زیر مشاهده کنید: 

  • گریه‌هایی بی‌دلیل
  • علائم ظاهری نشان‌دهنده درد جسمی
  • گریه همراه با مشت‌های گره کرده، بازوهای سفت، پشت خم‌شده یا به هم پیچاندن پاها
  • چهره‌ای به رنگ قرمز روشن
  • سفت‌شدگی و تورم شکم در اثر بلعیدن هوا هنگام گریه

تشخیص کولیک نوزادان چگونه انجام می‌شود؟

در دنیای کنونی، هیچ آزمایشی برای تشخیص کولیک در نوزادان وجود ندارد. پزشک تنها با بررسی علائم ظاهری نوزاد و تجربه خود، وجود کولیک‌ها را تایید می‌کند. پزشکان در هنگام معاینه نوزاد برای تشخیص کولیک‌ها به مواد زیر توجه می‌کنند:

  • سطح انرژی
  • رنگ پوست
  • تعداد و نحوه تنفس 
  • دمای بدن
  • وزن

نکته: گاهی پزشکان برای اطمینان از نبود دیگر اختلالات سلامتی، آزمایش‌‌هایی را تجویز می‌کنند. 

درمان کولیک نوزادان چگونه است؟

از آنجایی‌که هیچ دلیل واضحی برای بروز کولیک در نوزادان وجود ندارد، بنابراین هیچ راه درمانی قطعی نمی‌توان برای رفع این مشکل توصیه کرد. پزشک اطفال سعی می‌کند با مشاوره و ارائه توصیه‌هایی، آرامش را به شما بازگرداند. چنین توصیه‌هایی عبارتند از:

1. اطمینان پیدا کنید که نوزاد گرسنه نماند.

2. اگر فرزندتان از شیر مادر تغذیه می‌کند، در رابطه با داروهای مصرفی خود و نوع تغذیه‌تان از پزشک مشورت بگیرید. زیرا گاهی برخی از این موارد، منجر به بروز آلرژی در کودک می‌شوند.

3. وضعیت قرارگیری بدن آن‌ها را تغییر دهید. کودک را بخوابانید یا او را بنشانید. همچنین می‌توانید آن‌ها را با تکان‌ها و یا ماساژ کمر آرام سازید.

4. از پستانک برای آرام‌سازی استفاده کنید.

5. کودک را قنداق نمایید.

6. از نویز سفید (White noise) که به صدای پنکه، ماشین لباس‌شویی، ظرف‌شویی و… می‌گویند، بهره ببرید. می‌توانید در این روش از صدای ضربان قلب نیز استفاده کنید.

7. آن‌ها را سوار ماشین کرده و رانندگی نمایید.

8. کودک را بر روی تاب نشانده و با ملایمت آن را تکان دهید.

در پایان این بخش، باید بدانید که تنها صبر، درمان کولیک در نوزادان است. بدین معنی که این اختلال به صورت ناگهانی و بدون دخالت هیچ دارویی، به احتمال زیاد در حدود 4 ماهگی برطرف خواهد شد.  

چگونه به عنوان والدین کودکی مبتلا به کولیک، آرامش خو را حفظ نماییم؟ 

کولیک در نوزادان و گریه‌های دائمی کودکان می‌تواند اعصاب والدین را خرد کرده و حتی گاهی منجر به عصبانیت آن‌ها شود. شما باید بدانید که مقصر بروز کولیک در فرزندتان نیستید و به زودی نوزاد‌تان بهبود می‌یابد. 

اگر به استراحت نیاز دارید از دیگر اعضای خانواده، دوستان و یا حتی پرستاران کودک، کمک بگیرید. مطمئن باشید، کنترل وضعیت استرس شما می‌تواند به منجر به آرامش کودک شود.

حرف آخر کولیک در نوزادان

همان‌طور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید، کولیک در نوزادان می‌تواند برای کودک و والدین او اختلالی سخت و آزاردهنده باشد. اما، نکته مهم مربوط به آن، درمان‌پذیری چنین اختلالی است. بنابراین، سعی کنید با مراجعه به پزشک، حفظ آرامش و صبر در مسیر بهبود نوزاد خود گام بردارید.

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطالب به اکثر سوالات شما در زمینه دردهای کولیکی نوزادان پاسخ دهیم. تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.  

منابع :

https://www.whattoexpect.com/first-year/health-and-safety/what-is-colic/

https://www.webmd.com/parenting/baby/what-is-colic#1

مطالب مرتبط