Skip to content

کره بخوریم یا مارگارین ؟

کره یا مارگارین

کره یا مارگارین ؟ کدام یک سالم تر است؟

زمان زیادی است که بحث در مورد سالم تر بودن کره یا مارگارین ادامه دارد. به نظر می رسد هر دو محصول مزایا و معایبی برای سلامتی دارند. کره یک فرآورده لبنی است که تولیدکنندگان آن را از خامه یا شیر تهیه می کنند. مارگارین جایگزین کره است. تولیدکنندگان مارگارین را از روغن های گیاهی مانند روغن کانولا ، روغن خرما و روغن سویا تهیه می کنند. گرچه کره و مارگارین اجزای مختلفی دارند ، اما هر دو می توانند حاوی مقادیر زیادی چربی های مختلف باشند. مصرف چربی اضافی می تواند وزن بدن و خطر چاقی را افزایش دهد. چاقی یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است. بیماری قلبی شایعترین علت مرگ است در سراسر جهان است . انجام بهترین انتخاب های غذایی یکی از راه های حفظ سلامت قلب و رگ های خونی است.

کره یا مارگارین ؟

تصمیم در مورد انتخاب کره یا مارگارین به نیازهای غذایی خاص فرد بستگی دارد. مهمترین تفاوت این دو در این است که کره از لبنیات گرفته می شود و سرشار از چربی های اشباع است در حالی که مارگارین از روغن های گیاهی تهیه می شود که قبلا حاوی مقدار زیادی چربی ترانس بوده ولی درمارگارین مدرن چربی ترانس کاهش یافته است. 

طی چند دهه گذشته ، فرایند معروف به هیدروژناسیون برای سفت شدن روغن های گیاهی موجود در مارگارین استفاده شده است به همین دلیل حاوی چربی ترانس است. به زبان ساده ، مارگارین مدرن یک فرآورده غذایی بسیار فرآوری شده است که از روغن های گیاهی تهیه می شود ، در حالی که کره اساساً چربی لبنی غلیظ است.

در مورد کره یا مارگارین هیچ گزینه 100٪ سالم وجود ندارد. با این حال ، فرد می تواند مفیدترین گزینه را برای رژیم غذایی و نیازهای خود انتخاب کند.برای این کار ، به دنبال مارگارین با کمترین مقدار چربی ترانس ، ترجیحاً صفر گرم باشید و برچسب مواد را از نظر وجود روغن های نیمه هیدروژنه بررسی کنند.

کره یا مارگارین
کره یا مارگارین

بدن برای عملکرد و جذب مواد مغذی به چربی نیاز دارد. چربی همچنین احساس سیری را فراهم می کند. خوردن یک وعده غذایی بدون هیچ گونه چربی به این معنی است که افراد احتمالاً اندکی بعد دوباره احساس گرسنگی می کنند. نگرانی دیگر بسیاری از افراد محتوای کلسترول کره است. فقط محصولات حیوانی حاوی کلسترول هستند. بیشتر مارگارین ها کلسترول کم یا فاقد کلسترول هستند، در حالی که کره حاوی مقدار قابل توجهی کلسترول است. همان طور که بیان شد به صورت کلی انتخاب بین کره یا مارگارین بستگی به شرایط فرد دارد. 

فواید کره

کره ممکن است حاوی چندین ماده مغذی باشد که در بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت نمی شود. فواید کره تا حد زیادی به رژیم غذایی گاوهایی که از آنها کره گرفته می شود بستگی دارد.در حقیقت ، به نظر می رسد کره حاصل از گاوهای تغذیه شده با علف مفیدتر از کره گاوهای تغذیه شده با غلات است.فواید کره حاصل از گاو هایی که با علف تغذیه می کنند شامل:

  • ویتامین K2: این ویتامین کم شناخته شده که در کره وجود دارد به جلوگیری از بسیاری از بیماری های جدی از جمله سرطان ، پوکی استخوان و بیماری های قلبی کمک کند.
  • اسید لینولئیک مزدوج (CLA): مطالعات نشان می دهد که این اسید چرب می تواند دارای خواص ضد سرطانی باشد و به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.
  • بوتیرات: اسید چرب کوتاه زنجیره ای موجود در کره است که توسط باکتری های روده نیز تولید می شود که می تواند التهاب را کاهش دهد ، سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد و از افزایش وزن جلوگیری کند.
  • امگا 3: کره گرفته شده از گاوهای تغذیه کننده با علف دارای امگا 6 کمتر و امگا 3 بیشتری است این مسئله برای رژیم غذایی مفید است زیرا بیشتر افراد در حال خوردن بیش از حد چربی امگا 6 هستند.

فواید مارگارین

فواید مارگارین به صورت کلی به نوع روغن های گیاهی و نحوه فرآوری آن دارد.اکثر انواع مارگارین دارای چربی چند غیر اشباع است. مقدار دقیق آن بستگی به این دارد که از چه روغن های گیاهی برای تولید آن استفاده شده می شود. به عنوان مثال ، مارگارین مبتنی بر روغن سویا ممکن است تقریباً 20٪ چربی اشباع نشده چندگانه داشته باشد. چربی چند غیر اشباع به طور کلی سالم قلمداد می شود. جایگزینی چربی اشباع شده با چربی اشباع نشده چندگانه با 17٪ کاهش خطر مشکلات قلبی همراه است ، اما تأثیر مهمی بر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی ندارد.

برخی مارگارین ها با فیتواسترول یا استنول غنی شده اند. روغن های گیاهی نیز به طور طبیعی سرشار از این ترکیبات هستند. مارگارین های غنی شده با فیتوسترول حداقل در کوتاه مدت کلسترول LDL را کاهش می دهند ، اما ممکن است کلسترول خوب را نیز کاهش دهند . با این حال ، بیشتر مطالعات ارتباط معناداری بین مصرف فیتوسترول و خطر بیماری قلبی مشاهده نکرده اند.

مضرات کره

برخی از متخصصان نگران مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول در کره هستند و به افراد توصیه می کنند مصرف خود را محدود کنند.کره از حدود 50٪ چربی اشباع تشکیل شده است ، در حالی که بقیه آن عمدتا آب و چربی اشباع نشده است. مصرف زیاد چربی اشباع با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است ، به همین دلیل توصیه می شود در مصرف کره اعتدال را رعایت کنید .

 کره همچنین دارای کلسترول بالایی است.مصرف زیاد کلسترول یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. این نگرانی براساس مطالعاتی بود که نشان می داد سطح کلسترول خون با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. با این حال ، اکنون مشخص شده است که دریافت مقادیر متوسط ​​کلسترول از رژیم غذایی باعث افزایش سطح کلسترول خون در اکثر افراد نمی شود زیرا بدن با تولید کمتر آن را جبران می کند ، اگرچه مصرف بسیار زیاد هنوز هم می تواند باعث افزایش متوسط ​​سطح کلسترول خون شود. به همین دلیل در مصرف کره باید اعتدال را رعایت کرد.

کره یا مارگارین
کره یا مارگارین

مضرات مارگارین 

اگرچه مارگارین ممکن است حاوی برخی از مواد مغذی دوستدار قلب باشد ، اما اغلب حاوی چربی ترانس است که با افزایش خطر بیماری های قلبی و سایر موارد مزمن سلامتی در ارتباط است. دانشمندان صنایع غذایی برای اینکه روغن ها را برای استفاده در مارگارین به صورت جامد تبدیل کنند ، با استفاده از فرایندی معروف به هیدروژناسیون ساختار آنها را از نظر شیمیایی تغییر می دهند. این شامل قرار گرفتن روغن ها در معرض گرمای زیاد ، فشار زیاد ، گاز هیدروژن و کاتالیزور فلزی است.

هیدروژناسیون مقداری از چربی اشباع نشده را به چربی اشباع تبدیل می کند که در دمای اتاق جامد است و همچنین ماندگاری محصول را افزایش می دهد.متاسفانه ، چربی ترانس به عنوان یک محصول جانبی تشکیل می شود. مصرف زیاد چربی های ترانس صنعتی با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن مرتبط است.به همین دلیل تولید کنندگان برخی از چربی های اشباع نشده موجود در روغن را با چربی اشباع شده جایگزین می کنند. به همین دلیل در هنگام خرید مارگارین به میزان چربی ترانس آن دقت کنید. 

کلام پایانی 

کره و مارگارین شبیه به هم هستند .با این حال ، مشخصات تغذیه ای آنها متفاوت است. در حالی که کره سرشار از چربی اشباع است ، مارگارین سرشار از چربی اشباع نشده و گاهی چربی ترانس است. بدن هر فرد ممکن است بر اساس گرایش های ژنتیکی ، وضعیت سلامتی فعلی ، جنسیت و الگوی کلی تغذیه ای وی به چربی های رژیم غذایی متفاوت پاسخ دهد.

اثرات چربی اشباع بر سلامتی بسیار بحث برانگیز است و در سال های اخیر نقش آن در بیماری های قلبی کم رنگ شده است. برعکس ، دانشمندان اتفاق نظر دارند که چربی های ترانس ، که در برخی مارگارین ها وجود دارد ، خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش می دهد. به همین دلیل ،مصرف  مارگارین های بدون چربی به طور فزاینده ای در حال افزایش است. اگر مارگارین را به کره ترجیح می دهید ، مطمئن شوید که مارک های بدون چربی ترانس  را انتخاب کرده و محصولات ساخته شده با روغن های سالم مانند روغن زیتون را انتخاب کنید. اگر کره مورد علاقه شماست ، محصولات تهیه شده از شیر گاو تغذیه شده با علف را انتخاب کنید. 

منابع نوشته کره یا مارگارین 

https://www.healthline.com/nutrition/butter-vs-margarine#what-are-butter-and-margarine

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/butter-vs-margarine/faq-20058152

https://www.medicalnewstoday.com/articles/304283

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »