Skip to content

چرا بعد از غذا خوردن تپش قلب می گیریم؟

افزایش ضربان قلب

بیشتر اوقات، شما احتمالاً به ضربان قلب خود توجه نمی کنید. مطمئناً می دانید که قلب شما دائماً خون را در سراسر بدن شما پمپاژ می کند. احساس تپش قلب به عنوان احساس درک ناخوشایند از ضربان نامنظم یا خیلی سریع قلب توصیف می شود. به طور طبیعی اگرچه قلب ضربان عادی دارد ولی در بعضی مواقع به دلایل مختلف این ضربان سریع شده و فرد آن را احساس می کند ودر نهایت ممکن است دچار تنگی نفس شود. تپش قلب باعث می شود احساس کنید که قلب شما خیلی سخت یا خیلی سریع ضربان دارد و یا حتی احساس لرزش کنید. ممکن است متوجه تپش قلب در سینه، گلو یا گردن خود نیز بشوید.

افزایش ضربان قلب می تواند ترسناک یا آزار دهنده باشد، اما معمولاً جدی یا مضر نیستند و اغلب سریع از بین می روند. بیشتر اوقات، در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شوند و یا به دلیل مصرف کافئین، نیکوتین یا الکل بیش از حد، همچنین افزایش ضربان قلب در زمان بارداری یا افزایش فعالیت بدنی نیز می تواند اتفاق بیفتد.

همچنین بخوانید ورزش های مفید برای بیماران قلبی

در موارد نادر، تپش قلب می تواند نشانه ای از بیماری جدی تر قلب باشد؛ بنابراین، اگر تپش قلب را همراه با علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه و غش تجربه می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی که سبب افزایش ضربان قلب می شود؟

الکل

لکل یک عامل شایع در تغییر ریتم قلب یا ضربان قلب است. محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند الکل به احتمال زیاد باعث تپش قلب در افراد مبتلا به آریتمی قلبی می شود. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا الکل از این طریق بر قلب تأثیر می گذارد، اما آنها می دانند که برخی از افراد نسبت به دیگران در برابر اثرات آن آسیب پذیر هستند.

کافئین

کافئین یکی دیگر از مواد غذایی می باشد که ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شود. کافئین در قهوه، چای، سودا، برخی نوشیدنی های انرژی زا و شکلات به میزان بیشتری وجود دارد. هیچ آستانه ای وجود ندارد که بدانید چه مقدار قهوه باعث تپش قلب می شود، نوشیدن زیاد قهوه می تواند برای بعضی از افراد ایجاد تپش قلب کند. خاصیت دیورتیک مواد غذایی نیز می تواند مشکل ساز باشد. کم آبی بدن می تواند باعث تپش قلب شود؛ بنابراین علاوه برکنترل نوشیدن قهوه، نوشیدن آب کافی نیز نیز حائز اهمیت است.

مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات

مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده نیز می تواند باعث تپش قلب شود. کربوهیدراتها هنگام هضم به گلوکز یا قند تقسیم می شوند، در نتیجه می توانند سطح قند خون را بالا ببرند. در دسترس بودن آسان غذاهای غنی از کربوهیدرات ساده برای صبحانه، ناهار و شام مانند انواع شیرینی ها، نان سفید و پاستا می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه مصرف کربوهیدرات های ساده به میزان کم می باشد. بیش از ده درصد از انرژی روزانه خود را از مواد قندی دریافت نکنید. مصرف مقدار زیادی مواد قندی می تواند باعث آزاد شدن هورمون اپی نفرین یا آدرنالین شود که این امر باعث افزایش ضربان قلب می شود.

تیرامین

تیرامین در غذاهای متنوعی مانند پنیر، شراب قرمز، گوشتهای فرآوری شده، سوسیس و سس سویا یافت می شوند. تیرامین اسید آمینه ای است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و مسئول تنظیم فشارخون می باشد. با مصرف مواد غذایی که حاوی میزان بیشتری تیرامین می باشند فشار خون بالاتر رفته در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا می کند.

سایر عواملی که بر ضربان قلب تاثیر می گذارند

داروها

داروهایی که برای آسم و دیابت مصرف می شوند، ممکن است باعث افزایش ضربان قلب شوند. افراد باید هر دارویی که با وعده های غذایی خود مصرف می کنند را نیز مد نظر قرار دهند. برخی داروهای مربوط به سرماخوردگی، آلرژی و آسم حاوی فنیل‌افرین یا سودوافدرین هستند که می توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند. هم چنین افراد دیابتی از انسولین برای کاهش قند خون خود استفاده می کنند، در صورت افت قند خون بعد از مصرف غذا به دلیل انسولین اضافه ممکن است تپش قلب را تجربه کنند.

مصرف مکمل ها

برخی از افراد از مکمل ها بعد یا قبل از غذا استفاده می کنند که می تواند بر روی ضربان قلب تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه می توان پرتقال تلخ، سنبل کوهی، جینسینگ و افدرا را نام برد.

سیگار کشیدن

بعضی از افراد بعد و قبل از غذا سیگار می کشند که این امر می تواند بر روی ضربان قلب آنها تاثیر بگذارد.

حجم غذای مصرفی: وعده های غذایی سنگین باعث افزایش ضربان قلب شما می شود؛ بنابراین سعی کنید تعداد وعده های بیشتر ولی با حجم پایین تر مصرف کنید.

عوامل متعدد دیگری نیز می توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند، بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • اضطراب
  • فشار خون پایین
  • سطوح پایین قند خون
  • بیماری تیروئید
  • بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی و اختلالات دریچه قلب

 درمان و کنترل ضربان قلب بالا

پزشک با در دست گرفتن سابقه پزشکی یک فرد، علل احتمالی تپش قلب را تشخیص می دهد. اگر پزشک مواد غذایی یا نوشیدنی خاصی را که باعث تپش قلب می شود شناسایی کند، به احتمال زیاد توصیه می کند که در صورت امکان آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. هم چنین ترک سیگار، نوشیدن مایعات فراوان، نگهداری سطح قند خون به صورت نرمال، انجام اقدامات برای کاهش استرس و اضطراب مانند ورزش یا شرکت در مدیتیشن یا یوگا می تواند به کنترل ضربان قلب شما کمک کند.

کلام آخر

یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا ببینید آیا می توانید غذاهای خاصی را که به شما احساس تنگی نفس می دهد را شناسایی کنید. در بعضی موارد ممکن است یک ماده غذایی خاص در غذای شما باعث افزایش ضربان قلب شود اگر می توانید محرک ها را شناسایی کرده و از آنها دوری کنید. یافتن علت افزایش ضربان قلب می تواند راه حل مناسبی برای درمان آن باشد.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »