Skip to content

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

سرطان پوست

پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست

در شرایطی که برخی از انواع سرطان پوست دارای یک مؤلفه ژنتیکی هستند، اما راه هایی نیز وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از پیشرفت و پیشگیری از سرطان پوست کارهایی انجام دهد.

سرطان پوست چه اشکال متداولی دارد؟

سرطان پوست می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما سه مورد رایج عبارتند از:

پیشگیری از سرطان پوست
پیشگیری از سرطان پوست
  • کارسینوم سلول بازال

از ابتدا در سلول های پایه در لایه بیرونی پوست، کارسینوم سلول بازال ممکن است به صورت برجستگی مرواریدی یا مومی و همچنین ضایعه‌ای مسطح، گوشتی یا اسکار مانند و  قهوه‌ای ظاهر شود.

  • سرطان سلول سنگفرشی

این نوع سرطان پوست در سلول های سنگفرشی و در لایه خارجی پوست، شکل می‌گیرد. علائم اغلب گره‌ای محکم، قرمز یا ضایعه‌ای صاف یا پوسته پوسته است.

  • ملانوم

ملانوما بخش کوچکی از سرطان‌های پوست را تشکیل می‌دهد، اما کشنده‌ترین نوع نیز هست. علائم ملانوما شامل یک لکه بزرگ قهوه‌ای با لکه‌های تیره‌تر است. خالی که در رنگ و اندازه تغییر می‌کند یا خونریزی می‌کند. یک ضایعه کوچک با حاشیه غیرطبیعی و قسمتهایی به رنگ قرمز، سفید، آبی یا آبی مایل به سیاه و ضایعات تیره روی کف دست، نوک انگشتان یا انگشتان پا، یا در غشاهای مخاطی پوشاننده بینی، دهان، واژن یا مقعد.

چهار راهکار برای پیشگیری از سرطان پوست

  • غربالگری سرطان پوست را انجام دهید

حتی اگر هیچ نگرانی پوستی ندارید، بهتر است سالانه غربالگری سرطان پوست با یک متخصص پوست، انجام شود. در غربالگری، پزشکان قادر به دیدن قسمت پنهانی از بدن شما هستند که شما نمی‌توانید به راحتی آنها را کنترل کنید. یک متخصص پوست قادر به تشخیص هر نوع خال یا بررسی سایر موارد پوستی از نظر احتمال سرطان پوست است. اگر ویژگی‌های مشکوکی دارید که ممکن است بدخیم شود یا سرطانی باشد، از بین بردن زودهنگام می‌تواند آن را گسترش دهد و باعث انتشار آن به سایر نواحی بدن شود و بدن را از بین ببرد؛ بنابراین در صورت دیدن مورد مشکوک و برای جلوگیری از انتشار آن حتما با پزشک مشورت کنید.

  • استفاده از ضدآفتاب از راه های پیشگیری از سرطان پوست

شما می دانید که تابستان در راه است و می‌بینید که ضد آفتاب های متنوعی شاخته شده است، اما از کجا می دانید کدام یک را انتخاب کنید؟ در اینجا چند نکته مفید در انتخاب بهترین ضد آفتاب آورده شده است:

  • به SPF نگاه کنید

اگر قرار است برای مدتی در معرض تابش مستقیم آفتاب باشید، یک ضد آفتاب با حداقل SPF 50 را انتخاب کنید. اگر به راحتی می‌توانید استفاده کنید و مشکلی با ضد آفتاب ندارید، SPF بالا به شما در برابر آفتاب کمک می کند. اگر شنا یا عرق می کنید هر 2 ساعت یا کمتر از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • طیف گسترده‌ای را انتخاب کنید

ضد آفتاب با طیف گسترده‌ای محافظت از پوست شما را در برابر اشعه UVA و UVB دارد. اشعه UVA طول موج دارد که می‌تواند باعث سوختگی و سرطان پوست شود. اشعه UVB دارای طول موج کوتاه‌تری است که می‌تواند باعث سوختگی، لکه‌های پیری و چین و چروک شود.

  • هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب ‌بزنید

در صورت خیس شدن صورتتان بر اثر تعریق، مجددا ضد آفتاب را تمدید کنید.

  • به تاریخ انقضا توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که ضد آفتاب با ماندگاری بالا خریده اید. اگر روی ضد آفتاب تاریخ انقضا وجود ندارد، مصرف آن تا 3 سال پس از تاریخ تولید می تواند قابل قبول باشد.

ایمنی در برابر آفتاب را تمرین کنید

خورشید می‌تواند در مدت کوتاهی به پوست شما آسیب برساند.  قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 15 دقیقه  مانعی ندارد، اما مهم است که در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب و برای محافظت از آن اشعه‌ها، از همه چیز برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

در اینجا چند نکته خوب در مورد ایمنی در برابر آفتاب آورده شده است:

  • به دنبال سایه باشید

اگر می‌خواهید وقت خود را در خارج از منزل سپری کنید، به دنبال سایه باشید تا در معرض نور مستقیم خورشید نباشید. محافظت از پوست به ویژه بین 10 صبح تا 3 بعد از ظهر که شدیدترین تابش اشعه ماورا UV بنفش از خورشید بسیار مهم است. 

  • از عینک آفتابی استفاده کنید

عینک آفتابی نه تنها به محافظت از بینایی شما کمک می‌کند، اگر شما پوست ظریفی داشته باشید می تواند از پوست اطراف چشمتان نیز محافظت کند. اکثر عینک‌های آفتابی مانع اشعه UVA و UVB می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که عینکتان می‌تواند شما را در برابر هر دو نوع اشعه محافظت کند.

  • لباس مناسب بپوشید

اگر قرار است به مدت طولانی‌تر در معرض آفتاب باشید، باید آستین بلند بپوشید. به دنبال لباس‌های ساخته شده با پارچه سبک و گشاد باشید تا کمتر احساس گرما کنید. کلاه‌هایی با لبه‌های گشاد و لباسی که دست‌ها و پاهای شما را می‌پوشاند مفید هستند؛ زیرا ضد آفتاب تمام اشعه ماورا بنفش را که باعث سرطان پوست می‌شوند، مسدود نمی‌کند. 

  • برای پیشگیری از سرطان پوست کلاه بپوشید!

پوست صورت شما لطیف است، اگر می خواهید از آن محافظت کنید، باید همه راه ها را رعایت کنید. یکی از این راه ها ستفاده از کلاه‌های لبه پهن  است که محافظت بیشتری در برابر آفتاب دارند.

ایمنی در برابر آفتاب
ایمنی در برابر آفتاب

برای پیشگیری از سرطان پوست از تخت‌های برنزه کننده خودداری کنید.

در معرض آفتاب ماندن و استفاده از تخت برنزه، خطر ابتلا به آسیب UV و سرطان پوست را کاهش نمی‌دهد.

بیش از 20 مطالعه نشان داده است، اگر قبل از 30 سالگی شروع به استفاده از دستگاه برنزه کنید خطر ابتلا به ملانوم پوستی می‌تواند 75 درصد افزایش یابد.

آیا Retin-A و ویتامین B-3 می‌توانند از پوست شما محافظت کنند؟

  • محصولات حاوی رتینول

استفاده از محصولات رتینول مانند Retin-A برای جلوگیری از سرطان پوست بحث برانگیز است. تحقیقات نشان می‌دهد که رتینول می‌تواند سلول‌های پوستی جدید را افزایش دهد، زیرا ممکن است سبب پیشگیری از سرطان پوست شود. 

با این حال، یک حالت وجود دارد. رتینول می‌تواند پوست شما را نسبت به قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار حساس کند. در صورت مصرف رتینول باید این را بدانید که اگر برای مدت طولانی بیرون بمانید باید از محافظت کننده های قوی در برابر آفتاب استفاده کنید. هنگام استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینول، از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • ویتامین B-3

مشخص شده است که نیاسینامید(نوعی ویتامین B-3)خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان پوست را در برخی از افراد که احتمال بیشتری دارد که به سرطان پوست مبتلا شوند را کاهش می‌دهد.

نیاسینامید ممکن است:

  • التهاب را کاهش دهد
  • پروتئین‌ها را در پوست ایجاد کند
  • رنگ پوست را بهبود ببخشد
  • به محافظت از پوست در برابر آسیب محیطی، از جمله نور خورشید کمک کند.

با این حال، نیاسینامید به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است و هنوز هم عوارض جانبی آن کاملاً مشخص نیست.

چه موقعی به دکتر مراجعه کنید؟

بهترین راه برای پیشگیری از سرطان پوست هوشیاری و نظارت بر پوست است. اگر علائم زیر را دارید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خال با مرزهای نامنظم
  • رشد ناگهانی خال و رشد سریع پوست
  • تکه‌ای از پوست فلس دار و قرمز که از بین نمی‌رود
  • درد، حساسیت یا خارش ناگهانی
  • خونریزی یا بیرون آمدن ترشح از لکه های پوستی

خط آخر

موثرترین اقداماتی جهت پیشگیری از سرطان پوست ، عبارت است از: محدود کردن زمان در معرض نور خورشید، استفاده از ضد آفتاب، جلوگیری از برنزه شدن و انجام غربالگری منظم سرطان پوست. مرتب پوست خود را بررسی کنید. اگر تفاوت‌هایی مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

منابع

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/skin-cancer/symptoms-causes/syc-20377605

https://www.healthline.com/health/skin-cancer-prevention

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »