Skip to content

چرا نباید با شکم پر ورزش کنید؟

ورزش کردن با شکم پر

آیا ورزش کردن با شکم پر مضر است؟

نظرات متناقض در مورد غذا خوردن قبل از ورزش، از طرف جامعه تناسب اندام و پزشکی می‌تواند ورزش کردن را گیج کننده کند. در حالی که یک متخصص به شما توصیه می‌کند قبل از ورزش یک میان وعده سالم بخورید، یکی دیگر ممکن است توصیه داشته باشد که با معده خالی چربی بیشتری می‌سوزانید. با درک مشکلات احتمالی ورزش کردن با شکم پر، می‌توانید شرایطی را که در آن ورزش با معده خالی بهتر است یا نه را درک کنید. فیزیک بدنی و سلامتی شما ممکن است تعیین کند که آیا ورزش با شکم پر بد است یا خیر.

نکته

ورزش کردن با خوردن غذای کم یا بدون غذا خوردن بهتر از ورزش کردن با شکم سیر است.

کاردیو با معده پر

خوردن یک وعده غذایی زیاد قبل از ورزش، به خصوص اگر قصد انجام ورزش‌های شدید دارید می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. طبق گفته محققان، انجام این کار می‌تواند گرفتگی‌هایی را در قسمت میانی بدن شما ایجاد کند، این گرفتگی وضعیتی است که گاهی اوقات به آن “Stiche” می گویند.

همچنین ممکن است احساس تهوع داشته باشید. این موضوع می‌تواند ورزش را متوقف یا زمان تمرین شما را کوتاه کند. غذاهایی که سرشار از چربی یا فیبر هستند، بیشترین احتمال ایجاد ناراحتی را در طول یک جلسه ورزش دارند، زیرا هضم آن‌ها نسبت به کربوهیدرات‌ها و سایر انواع غذاها بیشتر طول می‌کشد.

معایب ورزش با شکم پر

ورزش کردن با شکم پر می‌تواند نتایجی مشابه با ورزش ناشتا داشته باشد، اما دو جنبه منفی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

معایب ورزش کردن با شکم پر
معایب ورزش کردن با شکم پر

ممکن است ناراحت کننده باشد

یک وعده غذایی مقوی پر از کربوهیدرات و پروتئین، ممکن است قبل از تمرین ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند تمرین شما را مشکل کند. ورزش با شکم پر می‌تواند باعث نفخ، گرفتگی معده، سکسکه یا حالت تهوع شود.

غذایی که خورده‌اید ممکن است هنوز به انرژی تبدیل نشده باشد

علیرغم تصور مخالف، میان وعده یا وعده غذایی دلچسب قبل از تمرین احتمالاً انرژی زیادی را که انتظار دارید به شما نمی‌دهد.

برای توضیح، باید به طور خلاصه در مورد نحوه هضم غذا توسط معده صحبت کنیم. پس از خوردن، غذا در معده شما می‌نشیند و با مخلوط کردن اسیدها و آنزیم‌هایی که غذا را تجزیه می‌کنند، آن را برای هضم آماده می‌کند. پس از انجام این کار، به روده‌های شما وارد می‌شود، و این زمانی است که غذا استخراج می‌شود و به انرژی تبدیل می‌شود.

بنابراین برای بهره مندی کامل از میان وعده قبل از تمرین، معده شما باید تقریباً خالی باشد تا از ناراحتی جلوگیری شود و به عنوان منبع انرژی پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

آنافیلاکسی ناشی از ورزش کردن با شکم پر

در برخی موارد، اگر آنافیلاکسی ناشی از ورزش را قبلاً تجربه کرده‌اید، ورزش کردن با شکم پر می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. آنافیلاکسی ناشی از ورزش یا EIA را می‌توان به عنوان یک واکنش آلرژیک به ورزش توصیف کرد. این شوک معمولاً با تمرینات هوازی یا تمرینات قدرتی به ویژه زمانی که یک نوع غذای تشدید کننده را قبلاً خورده باشید بیشتر احتمال دارد رخ بدهد.

ممکن است کهیر، سرفه، خس خس سینه، تورم صورت، دست‌ها و مجاری تنفسی و خارش را تجربه کنید. این امر با خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت آلرژیک دارید، ایجاد می‌شود. اگر نمی‌توانید غذایی را که باعث واکنش می‌شود تشخیص دهید، پزشک ممکن است از خوردن هر چیزی شش تا هشت ساعت قبل از تمرین شما را منع کند.

شوک آنافیلاکتیک
شوک آنافیلاکتیک از جمله عوارض ورزش کردن با شکم پر

میان وعده‌های قبل از تمرین

راه لذت بخش بین ورزش با شکم پر و ناشتا بودن قبل از تمرین، خوردن یک میان وعده کوچک اما مغذی قبل از تمرین است که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشد. به عنوان مثال، کراکرهای پنیر و گندم کامل، سبزیجات و هوموس، یا یک اسموتی پروتئینی می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون ایجاد احساس بیماری، یک تمرین سالم داشته باشید.

اگر آنافیلاکسی ناشی از ورزش را قبلاً تجربه کرده‌اید، روی غذاهایی تمرکز کنید که واکنشی ایجاد نمی‌کنند و با پزشک خود در مورد روش‌های درمان و پیشگیری صحبت کنید.

زمان بندی خوردن انواع وعده‌های غذایی قبل از ورزش

وعده‌های غذایی خود را بر اساس حرکات کششی یا ورزش برنامه ریزی کنید. میان وعده‌های کوچک را می‌توان تا یک ساعت قبل از ورزش مصرف کرد. وعده‌های غذایی کوچک را می‌توان دو تا سه ساعت قبل از تمرین مصرف کرد و وعده‌های غذایی بزرگ سه تا چهار ساعت قبل از ورزش مجاز است. نخوردن چیزی می‌تواند باعث احساس خستگی و گرسنگی در حین ورزش شود، در حالی که خوردن بیش از حد نیز ممکن است باعث گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی شود.

دوره زمانی برای غذا خوردن قبل از ورزش

یک ساعت قبل از ورزش نباید چیزی بخورید. حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد تا یک میان وعده کوچک هضم شود. اگر یک ساعت قبل از ورزش یک میان وعده بخورید، بدون ایجاد ناراحتی معده، انرژی کافی برای ورزش خواهید داشت. اگر قصد دارید یک جلسه تمرینی شدید داشته باشید، باید میان وعده خود را دو ساعت قبل از ورزش میل کنید.

توصیه‌های غذایی

میان وعده قبل از تمرین شما نباید پرچرب باشد. یک غذای پر کربوهیدرات و کم چربی را انتخاب کنید. این نوع میان وعده می‌تواند به سرعت هضم شود و قند خون شما را در حد طبیعی نگه دارد. میان وعده‌های بالقوه‌ای که باید قبل از تمرینات کششی یا قلبی در نظر بگیرید عبارتند از کراکر با کره بادام زمینی، نوشیدنی ورزشی، مافین با شیر، میوه و ماست، و شیرینی باگل با ژله.

میان وعده های قبل از تمرین
میان وعده های قبل از تمرین

ملاحظات

اگرچه قبل از انجام حرکات کششی یا ورزش نباید غذا بخورید، اما باید مقدار زیادی آب بنوشید. کالج پزشکی ورزشی توصیه می‌کند چهار ساعت قبل از تمرین، حداقل 473 تا 591 سی سی آب بنوشید.15 دقیقه قبل از ورزش 236 تا 354 سی سی آب بنوشید و 88 تا 236 سی سی برای هر 20 دقیقه جلسه تمرینی خود آب بنوشید. اگر بیش از یک ساعت ورزش می‌کنید، از یک نوشیدنی ورزشی برای جبران کمبود آب استفاده کنید.

نکاتی برای ورزش کردن با شکم پر

برای جلوگیری از دو جنبه منفی احتمالی غذا خوردن قبل از ورزش، در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تمرینات خود را راحت و مؤثر کنید.

از خوردن یک وعده غذایی پرحجم خودداری کنید 

اگر قصد دارید بعد از خوردن ورزش کنید، صبحانه خود را کم بخورید. یک وعده غذایی چرب شامل تخم مرغ و پنکیک تنها منجر به یک جلسه تمرینی ناراحت کننده می‌شود و باعث می‌شود که شما احساس تنبلی کنید.

یک تا دو ساعت قبل از ورزش غذا بخورید

زمان کمی قبل از ورزش میان وعده یا وعده غذایی خود را میل نکنید. کمی به معده خود فرصت دهید تا آرام شود و غذا هضم شود. به همین دلیل است که باید یک وعده غذایی سبک‌ و آسان هضم را انتخاب کنید زیرا مجبور نخواهید بود ساعت‌ها  منتظر بمانید تا شکمتان تقریباً خالی شود. بنابراین، حداقل یک ساعت قبل از تمرین، یک میان وعده مغذی کوچک میل کنید.

از غذاهای پر فیبر و پرچرب پرهیز کنید 

غذاهایی را که می‌خورید عاقلانه انتخاب کنید. حتی چیزهای سالمی مانند لوبیا یا سبزیجات می‌تواند روی تمرین شما تأثیر بگذارد. بنابراین، چیزی سبک که بیشتر پروتئین و کربوهیدرات دارد، مانند موز با کره بادام زمینی یا شیک پروتئین وی با میوه را انتخاب کنید.

کلام آخر

به طور خلاصه، تمرین با معده خالی در ورزش کردن با شکم پر، مزایا و معایب خود را دارد، اما همانطور که می‌بینید، با رعایت نکات داده شده به راحتی می‌توان از مضرات آن جلوگیری کرد. این واقعاً به ترجیح شخصی بستگی دارد، بنابراین یک رژیم تمرینی ایجاد کنید که مؤثر، اما مهمتر از همه، برای شما راحت باشد. در پایان، بهترین رژیم تمرینی رژیمی است که بتوانید به آن پایبند باشید.

منابع

https://www.livestrong.com/article/419152-can-you-stretch-or-do-exercise-after-you-eat/

https://uppper.com/blogs/news/working-out-on-an-empty-stomach-vs-a-full-stomach

 

مطالب مرتبط