Skip to content

چگونه بچه‌ها را عاشق ورزش کنیم؟

ورزش در کودکان

چگونه بچه‌ها را عاشق ورزش کنیم؟

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از سلامت کلی به خصوص برای کودکان در حال رشد است. ورزش در کودکان نه تنها سلامت جسمانی کودک را بهبود می‌بخشد، بلکه مزایای شناختی و عاطفی مانند بهبود دامنه توجه و رفاه ذهنی را نیز به همراه دارد.

توصیه می‌شود که کودکان زیر 6 سال به طور منظم در طول روز فعال باشند و کودکان بزرگتر و نوجوانان حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. در حالی که مدرسه و ورزش می‌تواند فعالیت بدنی را در کودکان تشویق کند، دانستن اینکه چگونه کودکان را به ورزش در خانه تشویق کنیم می‌تواند چالش برانگیز باشد.

کودکان به چه میزان ورزش در روز نیاز دارند؟

دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان ۶ سال و بالاتر حداقل یک ساعت در روز فعالیت هوازی متوسط ​​یا شدید داشته باشند. کودکان باید حداقل سه روز در هفته فعالیت‌های شدیدی مانند دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهند. آن‌ها همچنین باید حداقل سه روز در هفته در فعالیت‌های تقویت کننده عضلات مانند تمرینات وزن بدن شرکت کنند. کودکان همچنین باید حداقل سه روز در هفته فعالیت‌های تقویت کننده استخوان مانند طناب زدن یا دویدن را انجام دهند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می‌کند که کودکان 3 تا 5 ساله در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند تا رشد و تکامل خود را افزایش دهند. بزرگسالانی که از کودکان مراقبت می‌کنند می‌توانند آنها را به شرکت در بازی‌های فعال که شامل فعالیت‌های زیادی است تشویق کنند.

بسیاری از فعالیت‌های رایج در سنین مدرسه – مانند بازی با وسایل زمین بازی و طناب زدن – همه پایه‌های ورزش را به یکباره پوشش می‌دهند. ورزش‌های سازمان یافته مانند بیس بال یا فوتبال نیز راهی عالی برای تناسب اندام هستند. این یک ساعت ورزش لازم نیست به طور مداوم انجام شود. بچه‌ها می‌توانند یک ساعت ورزش را در طول روز تقسیم کنند.

میزان نیاز کودکان در روز به ورزش
میزان نیاز کودکان در روز به ورزش

 

سایر مزایای فعالیت بدنی عبارتند از:

  • بهبود تناسب اندام هوازی، قدرت عضلانی و استقامت در کودکان 6 تا 17 ساله
  • بهبود سلامت استخوان و وزن سالم در کودکان 3 تا 17 ساله
  • کاهش خطر افسردگی در کودکان 6 تا 17 ساله
  • بهبود مهارت‌های تفکر و حافظه در کودکان 6 تا 13 ساله

راه های تشویق کودکان برای ورزش

این کار را با هم انجام دهید

شامتان که تمام شد به جای اینکه به سمت تلویزیون بروید به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید. حلقه پرتاب کنید، بازی کنید یا برقصید. اکنون زمان آن نیست که نمرات یا کارهای فرزندتان را مرور کنید. اگر ورزش برای همه اعضای خانواده سرگرم کننده است، همه با هم آن را انجام دهید.

از گام شمار استفاده کنید

بچه‌ها عاشق گجت هستند. گجت یک برنامه معروف به گام شمار است که می‌تواند آنها را به حرکت بیشتر تشویق کند. برای همه اعضای خانواده یکی از این برنامه‌ها نصب کنید. سپس چالش‌های کوچکی را برای حرکت در طول روز ارائه دهید.

چند قدم تا تلفن؟ چقدر سریع می‌توانید 80 قدم بردارید؟ از آنها بخواهید تا رکورد شخصی خود را بشکنند.

استفاده از برخی از وسایل سرگرم کننده

برای ایجاد تحرک در خانواده خود نیازی به تجهیزات ندارید. مطمئناً، یک راکت تنیس یا یک جفت اسکیت می‌تواند مناسب باشد، اما طناب مقرون به صرفه‌تر است و یا با یک توپ نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. یک انبار مخفی از اسباب بازی‌های جدید برای ورزش در فضای باز نگه دارید. سپس در روزهایی که بچه‌هایتان بی حوصله به نظر می‌رسند، از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از وسایل بازی مناسب
استفاده از وسایل بازی مناسب

مکان مناسب ورزش را انتخاب کنید

ساده به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات شما فقط باید مکان مناسب را برای ورزش انتخاب کنید. بچه‌ها را به زمین بازی یا زمین بیسبال یا به پارک ببرید. اجازه دهید با چند نفر از دوستانشان یک پیک نیک در کنار دریاچه داشته باشند.

ممکن است مجبور نباشید کار زیادی انجام دهید تا آنها را به حرکت درآورید. آن‌ها ممکن است از محیط اطراف خود یا از بچه‌های دیگر نیز برای ورزش الهام بگیرند.

ورزش مورد علاقه او را پیدا کنید

کلاس‌های آیکیدو یا رقص، تنیس یا یوگا می‌تواند راهی عالی برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به فعالیت بدنی باشد.

قبل از ثبت نام در باشگاه، از برخی کلاس‌ها به صورت رایگان بازدید کنید و به فرزندانتان اجازه دهید ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کنند. به این ترتیب، می دانید که پولتان به درستی خرج شده است.

بازی‌های ویدئویی انجام دهید

وقتی صحبت از تناسب اندام به میان می‌آید، بازی‌های ویدیویی باید در دستور العمل شما باشد. از یک سیستم بازی با سنسور حرکت استفاده کنید. بازی‌های زیادی وجود دارد مثل آمادگی جسمانی، یوگا، ورزش، رقص که می‌توانید فیلم آنها را اجاره کنید یا بخرید.

بچه‌هایی که هنگام بازی‌های ویدیویی ورزشی بلند می‌شوند و حرکت می‌کنند تا 200 درصد بیشتر از زمانی که بازی‌های استاندارد را در حالت نشسته بازی می‌کنند، انرژی می‌سوزانند؛ اما ایده خوبی است که زمان فیلم دیدن را محدود کنید.

با کودکتان همراه شوید

اگر می‌خواهید بچه‌هایتان ورزش کنند، اگر خودتان نیز این کار را انجام دهید کودکتان نیز در ورزش با شما همراهی می‌کند. اگر آنها شما را در حال ورزش ببینند، متوجه می‌شوند که ورزش بخش مهمی از زندگی است که می‌تواند سرگرم کننده باشد.

فعالیتی را پیدا کنید که واقعاً از آن لذت می‌برید. سپس آن را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. اگر شما هم زیاد ورزش نکرده‌اید اشکالی ندارد. می‌توانید با هم شروع کنید.

همراهی والدین برای ورزش در کودکان
همراهی والدین برای ورزش در کودکان

او را تشویق کنید

اگر کودک شما ورزش نمی‌کند، تسلیم نشوید. اگر کاری را انجام می‌دهند تشویقشان کنید. به آنها کمک کنید فعالیت‌هایی مانند پیاده روی را امتحان کنند که لازم نیست رقابتی باشد.

این راهی است که به آنها کمک کنید ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنند. به ورزش یا فعالیت‌های مختلف ادامه دهید. به آنها کمک کنید متوجه شوند که فعالیت بدنی برای همه مناسب است.

ورزش را وارد برنامه خرید کنید

به عنوان مثال، زمانی که به مرکز خرید می‌روید، زمانی را برای رفتن به پارک نزدیک مرکز خرید اختصاص دهید. در داخل مرکز خرید، به این نکته اشاره کنید که گاهی اوقات بهتر است از پله‌ بروید تا اینکه منتظر آسانسور باشید. مسابقه دهید تا ببینید چه کسی می‌تواند زودتر به اسباب بازی‌ها برسد.

استفاده از هر فرصتی برای راه رفتن، دویدن، پریدن و بازی کردن، فعالیت بدنی را به یک عادت روزانه تبدیل می‌کند که طبیعت دوم برای آن‌ها می‌شود.

یک هدف تعیین کنید

با فرزندتان در مورد فواید فعالیت بدنی صحبت کنید و نظرات او را در مورد هدفی که دوست دارد به آن برسد، دریافت کنید. دستیابی به اهداف کوچک و فزاینده می‌تواند به انگیزه کودک برای تحرک کمک کند و به عادات سالم طولانی مدت منجر شود.

اهداف می‌توانند از پیاده‌روی روزانه، افزایش تعداد جک‌های پرش یا اسکوات تا مدت زمانی که می‌توانند پلانک را نگه دارند متغیر باشد. می‌توانید انواع چالش‌های تمرینی را برای سطوح مختلف سنی و تناسب اندام به صورت آنلاین پیدا کنید. برای بررسی اهداف روزانه و نشان دادن پیشرفت، نموداری را در خانه آویزان کنید.

خلاق باشید

برای سرگرم کردن کودکان، تنوع موضوعی کلیدی است. از فرزندتان بپرسید که کدام فعالیت‌ها را بیشتر دوست دارد. فعالیت بدنی چیزی است که او از آن لذت می‌برد. انواع ورزش‌ها مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، رقصیدن، دویدن، یوگا، بازی در خارج از خانه، تمرینات وزن بدن را در ظرفی بریزد و آن را بچرخانید و هر کدام از اعضای خانواده فعالیتی را برای روز انتخاب کند، یا تمرین‌های مختلف را روی برگه‌های کاغذ بنویسید و آنها را از سطل بیرون بکشید تا شگفت زده شوید.

داشتن خلاقیت در ورزش کودکان
داشتن خلاقیت در ورزش کودکان

به منابع آنلاین مراجعه کنید

در حالی که زمان تماشای تلویزیون یا موبایل اغلب می‌تواند مانعی برای فعالیت بدنی به نظر برسد، در واقع می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای یافتن طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بدنی برای انجام ورزش در خانه باشد. منابع ورزشی آنلاین وجود دارد که والدین می‌توانند برای داشتن تحرک بیشتر فرزندانشان از آنها استفاده کنند. بسیاری از گزینه‌های مناسب برای خانواده و مناسب سن همه وجود دارد.

کلام پایانی

هنگام جستجوی فعالیت‌هایی که فرزندتان از آنها لذت می‌برد، خلاق باشید. اگر کودک شما هنرمند است، طبیعت گردی را برای جمع آوری برگ‌ها و سنگ‌ها برای استفاده در کولاژ در نظر بگیرید. اگر کودک شما کوهنوردی را دوست دارد، به نزدیکترین باشگاه ورزشی جنگل یا دیوار کوهنوردی بروید. اگر فرزندتان عاشق مطالعه است، پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید تا برای خواندن کتاب به کتابخانه محلی برسید. یا موسیقی مورد علاقه فرزندتان را روشن کنید و با هم برقصید.

با کودک خود ورزش کنید تا سلامتی خود را بهبود بخشد و در عین حال به کودک خود کمک کنید تا عادات ورزشی صحیحی ایجاد کند. شما یک الگو هستید و اگر فعالیت بدنی را در اولویت خانواده قرار دهید، احتمال فعالیت بدنی فرزندتان بیشتر می‌شود. یک باغ خانوادگی درست کنید و رشد سبزیجات و گل‌ها را در طول زمان تماشا کنید. زمان استفاده از صفحه نمایش مثل موبایل و تلویزیون را محدود کنید و در عوض به راههایی فکر کنید که با فرزندتان فعالیت داشته باشید. به یاد داشته باشید، گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه روزانه فرزندتان، پایه و اساس یک عمر تناسب اندام و سلامتی را تنظیم می‌کند.

منابع

https://www.childrens.com/health-wellness/indoor-and-at-home-exercises-for-kids

https://www.webmd.com/parenting/ss/slideshow-kids-love-exercise

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/kids-and-exercise/faq-20058336

مطالب مرتبط