Skip to content

هدف‌گذاری صحیح اولین گام موفقیت است

هدف‌گذاری صحیح

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هدف‌گذاری صحیح  کمک کردن به شما برای ارزیابی مسیرهای درست در زندگی‌تان است.

کارهای روزمره‌تان را نگاه کنید بسیاری از آن‌ها دلیل موفقیت شما نیستند و یا بالعکس بسیاری از کارها که برای شما موفقیت‌آمیز به‌حساب می‌آیند برای دوستانتان موفقیت‌آمیز به‌حساب نمی‌آیند. مثلاً تصور کنید پس‌انداز کردن در بانک زمانی برای شما موفقیت محسوب می‌شود که هدفتان جمع‌کردن ثروت باشد، حال اگر هدفتان کارهایی از قبیل کارهای خیرخواهانه یا راه‌اندازی تولیدی و ایجاد شغل باشد، پس‌انداز کردن برخلاف هدف شما است و برای شما موفقیت محسوب نمی‌شود.

بهتر است اهدافی را انتخاب کنید که برایتان ایجاد انگیزه کنند.

پس از مشخص کردن هدف، برای مطمئن شدن از اینکه این هدف برای شما ایجاد انگیزه می‌کند کافی است یک چرا در رابطه با آن روی کاغذ بنویسید. چرایی که بتوانید برای توضیح دادن اهمیت هدفتان و همچنین توجیه دیگران از آن استفاده کنید. مثلاً اگر تصمیم به رژیم گرفتن و کاهش وزن دارید یک دلیل برایش داشته باشید و آن را بنویسید. دلیلی که اگر افرادی تصمیم داشتند نظرتان را بدانند و یا آن را تغییر بدهند برای گفتن داشته باشید. برای خودتان حائز اهمیت و برای دیگران توجیه‌پذیر باشد که اهمیت هدفتان را مشخص کند.

بهتر است اهدافی را انتخاب کنید که هوشمندانه باشند.

به اهدافی هوشمندانه می‌گویند که دارای پنج ویژگی هستند که آن پنج ویژگی عبارت‌اند از :

  • هدف هوشمندانه باید مشخص باشد :

هدفتان را مشخص کنید مثلاً وقتی می‌گویید تصمیم گرفته‌ام لاغر شوم، منظورتان از لاغر چیست؟ هدف مشخص انتخاب کنید به‌عنوان‌مثال تصمیم دارم سایز لباسم به 40 برسد .

 

  • هدف هوشمندانه باید قابل‌اندازه‌گیری باشد :

هدفتان را قابل‌اندازه‌گیری انتخاب کنید مثلاً وقتی می‌گویید تصمیم گرفته‌ام لاغر شوم، وزنی انتخاب کنید که بتوانید آن را اندازه‌گیری کنید. به‌عنوان‌مثال تصمیم دارم 5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشم و به وزن 60 کیلوگرم برسم.

 

هدف هوشمندانه باید قابل‌دستیابی باشد :

  • هدفتان را قابل‌دستیابی انتخاب کنید مثلاً وقتی می‌گویید تصمیم گرفته‌ام لاغر شوم، معیارتان از لاغر شدن وزن قابل‌دستیابی باشد که رسیدن به آن عملی و امکان‌پذیر باشد.

 

  • هدف هوشمندانه باید مرتبط با شرایط و اهداف بلندمدت‌تر شما باشد :

هدفتان را مرتبط با شرایط و اهداف بلندمدت‌تر خود انتخاب کنید  مثلاً وقتی می‌گویید تصمیم گرفته‌ام لاغر شوم، مطمئن باشید اهداف بلندتری نیز دارید مثلاً سلامتتان در میان‌سالی و کهن‌سالی یا چالاکی‌تان یا مواردی که نشان می‌دهد این هدف در جهت و راستای اهداف بلندمدتتان هستند.

 

  • هدف هوشمندانه باید وابسته به زمان باشد و زمان پایانی داشته باشد :

هدفتان را وابسته به زمان انتخاب کنید یعنی هدفی که زمان پایان داشته باشد انتخاب کنید  مثلاً وقتی می‌گویید تصمیم گرفته‌ام لاغر شوم، بتوانید حدود زمانی را برای رسیدن به آن هدف مشخص کنید. البته این زمان نباید باعث نگرانی در شما شود بلکه زمانی باشد که دستیابی به آن هدف در آن زمان امکان‌پذیر باشد.

 

لازم است زمانی که هدف هوشمندانه‌تان را مشخص کردید، آن را مکتوب کنید. نوشتن باعث می‌شود هدفتان واقعی و ملموس شود و دیگر بهانه‌ای برای فراموش کردن یا به تعویق انداختن آن نخواهید داشت.

از دیگر موارد لازم، نقشه راه است. برای رسیدن به هدف اصلی باید اهداف کوچک‌تری را طرح‌ریزی کنید و قدم‌به‌قدم جلو روید. برای اینکه متوجه رشد و نزدیک شدن به هدف اصلیتان شوید، پس از رسیدن به هر هدف کوچک‌تر و طی کردن هر قدم لازم است روی آن خط کشیده و آن را از برنامه خود حذف کنید تا حس تغییر و رشد در شما قوی‌تر و ملموس شود.

درنهایت لازم است همواره به هدفتان پایبند باشید.

@rejimplus

#هدف #هدف_هوشمندانه #موفقیت #تناسب_اندام #لاغری

مطالب مرتبط