Skip to content

علت ایجاد ناخن‌ های شکننده و نحوه مراقبت از آن‌ها

ناخن های شکننده

مراقبت از ناخن : 

ناخن‌های شما از لایه‌های پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده و به عنوان محافظ انگشتان دست و پای شما عمل می کنند. کراتین که سلول‌های موجود در مو و پوست شما را نیز تشکیل می دهد، برای محافظت از ناخن‌ها در برابر آسیب فعالیت می کند؛ اما غیر معمول نیست که ناخن‌ها شکاف می گیرند، پوست می گیرند یا می شکند. در حقیقت، طبق تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، 27 درصد از زنان ناخن‌های شکننده دارند که به آن‌ها انکیوسکیزیا نیز گفته می شود. این می تواند نتیجه یک بیماری زمینه‌ای یا سایر عوامل خارجی باشد. در این مقاله به بررسی علل ایجاد ناخن های شکننده می پردازیم. 

ناخن های شکننده
ناخن های شکننده

چگونه اتفاق می افتد؟

از پیر شدن تا تغذیه نامناسب می تواند ناخن‌های شما را خشک، نازک و شکننده کند. برخی از روش‌های درمانی و پزشکی نیز وجود دارد که می تواند علت ناخن های شکننده باشد ؛ اما نیازی نیست که این مشکل را تحمل کنید. مراقبت مناسب می تواند در سالم و مستحکم نگه داشتن ناخن‌ها تفاوت ایجاد کند.

عواملی که منجر به مشکلات ناخن می شوند:

رطوبت بیش‌ازحد

وقتی ناخن‌هایتان خیس می شوند، متورم می شوند. وقتی خشک می شوند، جمع می شوند. اگر دستان شما زیاد در آب است، به خصوص اگر از صابون‌های خشک یا شوینده نیز استفاده می کنید، این تغییر مداوم می تواند ناخن‌های شما را خشک کرده و راحت کنده شود.

ناخن‌های شکننده و نرم زمانی اتفاق می افتد که ناخن‌ها رطوبت زیادی داشته باشند. این می تواند در نتیجه استفاده بیش از حد از مرطوب‌کننده روی دست اتفاق بیفتد. همچنین می تواند نتیجه استفاده از مواد شیمیایی سخت مانند استون برای از بین بردن لاک ناخن باشد.

رطوبت خیلی کم

وقتی ناخن‌های فرد سفت و شکننده است، ناخن‌ها رطوبت کافی ندارند. خیس شدن و خشک شدن مکرر ناخن‌ها در اثر فعالیت‌هایی مانند شستن دست یا انجام ظروف می تواند رطوبت ناخن‌ها را از بین ببرد. همچنین افراد در محیط‌های گرم و خشک و یا در ماه‌های زمستان دچار خشکی ناخن می شوند.

سن

هرچه پیرتر می شوید ناخن‌های شما خشک شده و رشد کندتری دارند. ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سخت‌تر می شوند، در حالی که ناخن‌های دست نازک‌تر و نرم‌تر می شوند. در بروز این مشکل سن خاصی وجود ندارد و برای همه اتفاق نمی افتد، اما می تواند دلیل شکنندگی ناخن‌های شما باشد. اگر فقط ناخن‌ های شکننده مربوط به دست باشند و ناخن‌های پا قوی باشند، یک عامل یا شرایط خارجی ممکن است دلیل آن باشد.

سندرم رینود

این سندرم یک بیماری است که بر رگه‌ای خونی تأثیر می گذارد و باعث می شود دست و پایتان خون کافی نداشته باشد. این امر شرایط ناخن‌های شما را برای داشتن سلامتی سخت می کند. ناخن‌ های شکننده علامت شایع سندرم رینود است.

کم کاری تیروئید

عرق مرطوب کننده طبیعی بدن شما است. سطح پایین هورمون تیروئید، به نام “کم کاری تیروئید“، میزان عرق بدن شما را کاهش می دهد. در نتیجه این امر موها، پوست و ناخن‌های خشک‌تری است. همراه با شکنندگی ناخن‌ها، ممکن است علائم دیگری مانند درد، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه نیز داشته باشید.

کم خونی

شایع‌ترین علت کم‌خونی یا کم بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون، نبودن آهن کافی در خون است. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که خون بیش‌ازحد از دست دهید. اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی نداشته باشید یا شرایطی داشته باشید که مانع جذب آن شود، دچار کم خونی می شوید. کم خونی می تواند ناخن‌های شما را به شکل یک قاشق، گود کند.

درمان سرطان

ناخن‌ های شکننده می توانند از عوارض جانبی برخی از درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی باشند. خشکی پوست و ناخن معمول است. ممکن است نازک شوند، به راحتی بشکنند و از سرعت نرمال، رشد کندتری داشته باشند.

مواد مغذی بدنتان کافی نیست

به ندرت، ناخن‌ های شکننده می توانند بدان معنی باشند که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم (هیپوکلسمی) می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خشکی مو و شکنندگی ناخن‌ها به همراه گرفتگی عضلات شود.

نکته‌های مراقبت از ناخن‌ها:

 دستکش بپوشید

یک روش آسان برای محافظت از ناخن‌ها در برابر رطوبت بیش از حد یا مواد شیمیایی خشن، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظرف‌ها یا نظافت منزل است. دستکش‌های لاستیکی انتخاب کنید که روی آن‌ها پنبه باشد، بنابراین کمتر عرق خواهید کرد.

مصرف مکمل برای جلوگیری از ناخن های شکننده

چند مطالعه کوچک نشان می دهد که مصرف دوز بیوتین در روز می تواند ناخن‌ها را ضخیم و تقویت کند. مقادیر زیاد ممکن است نتایج آزمایشگاهی خاص را تغییر دهد یا داروهای صرع را تحت تأثیر قرار دهد. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا آزمایش‌های شما درست است یا خیر.

کاشت ناخن

ناخن‌های اکریلیک، نوعی که آرایشگر به ناخن‌های طبیعی شما می چسباند، می تواند صدمات زیادی وارد کند. برای کاشت ناخن باید سطح آن را بتراشد تا چسبیده شود و این باعث نازک شدن آن‌ها می شود. مواد شیمیایی موجود در چسب باعث ضعیف شدن آن‌ها می شود. اگر با ناخن‌های شکننده روبرو هستید از این روال زیبایی خودداری کنید.

پروتئین بیشتری بخورید

وقتی پروتئین کافی دریافت کنید، میزان کراتینه بدن شما را افزایش می دهد. کراتین پروتئینی است که موها و ناخن‌ها را می سازد و باعث استحکام آن‌ها می شود.

پروتئین
پروتئین

برای جلوگیری از ناخن های شکننده ،ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن‌های خود را مرتباً کوتاه کنید تا از ایجاد مشکل جلوگیری کرده و آن‌ها را ترمیم کنید. باید آن‌ها را مستقیماً با قیچی‌های تیز یا قیچی ناخن ببرید. در انتها آن‌ها را به صورت منحنی سوهان بزنید.

لاک تقویت کننده بزنید

لاک‌های خاصی با الیاف نایلون موجود در آن‌ها ممکن است ناخن‌های شما را تقویت کرده و از خرد شدن یا شکافتن آن‌ها جلوگیری کند. یک بار در هفته آن را امتحان کنید، اما برای پاک کردن آن از پاک‌کننده‌های پایه استون خودداری کنید، این کار باعث آسیب به ناخن‌های شما می شود.

لوسیون بزنید

لوسیون های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی یا لانولین می توانند برای ناخن های شکننده و خشک مفید باشند. قبل از اینکه لوسیون را روی ناخن‌های خود بگذارید، 5 دقیقه ناخن را در آب خیس کنید.

از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده نکنید

درب قوطی‌های نوشابه یا سایر ظروف را با ناخن‌های خود برندارید. به دنبال اشیاء دیگر باشید تا ناخن‌هایتان را خراب نکنید.

کلام آخر:

ناخن‌ های شکننده لزوماً دلیل اصلی نگرانی نیستند. با این حال، ممکن است فردی در صورت مشاهده علائم دیگر، مایل به مراجعه به پزشک باشد. به عنوان مثال، خستگی می تواند نشانه کمبود آهن یا کم خونی باشد. افزایش یا کاهش وزن می تواند نشان دهنده وجود مشکل تیروئید باشد. اگر ناخن‌های شما با درمان‌های خانگی مانند استفاده از دستکش هنگام انجام کارهای خانه و مرطوب کردن دست و ناخن پس از شستن، قوی‌تر نمی شوند، با پزشک خود صحبت کنید.

منابع:

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/ss/slideshow-what-causes-brittle-nails?ecd=wnl_spr_100120&ctr=wnl-spr-100120_nsl-LeadModule_title&mb=obiTf1KvSIFTiKDMyhCBYNr52ZZAt%2f61RIVce8NXvPU%3d

https://www.healthline.com/health/brittle-nails#takeaway

https://www.medicalnewstoday.com/articles/brittle-nails#summary

مطالب مرتبط