Skip to content

معرفی روش‌های خشک‌کردن آلبالو

کلسیم موجود در آلبالو خشک چند برابر میوه تازه است

آلبالو از محصولات باغی و بسیار خوش‌طعم فصل بهار و تابستان است که به‌صورت میوه تازه، میوه خشک، شربت و لواشک استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که میوه آلبالو آبدار است، نمی‌توان آن را در مدت‌زمان طولانی نگه داشت. بنابراین خشک‌کردن یکی از راه‌های استفاده از این میوه در خارج از فصل است. در این روش میزان آب موجود در میوه کاهش می‌یابد و درصد ترکیبات موجود در آن تغییر می‌کند.

میزان کالری، چگالی انرژی، فیبر، آهن و کلسیم موجود در آلبالو خشک چند برابر میوه تازه است.

اما میزان آب، برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین C، A و رنگ‌دانه‌های خوراکی در میوه خشک‌شده کمتر از میوه تازه است.

خواص آلبالو خشک:

آلبالو خشک همانند میوه تازه آن فواید زیر را داراست:

  • رفع تهوع دوران بارداری
  • کاهش فشار و چربی خون
  • سلامتی و استحکام استخوان‌ها
  • رژیم لاغری
  • درمان بی‌خوابی
  • تسکین دردها
  • کاهش التهاب ناشی از آرتریت و نقرس

روش‌های خشک‌کردن آلبالو

خشک‌کردن آلبالو به روش صنعتی

روش‌های مختلفی برای خشک‌کردن آلبالو در صنعت وجود دارد:

استفاده از حرارت، آفتاب، محلول‌های مختلـف حاوي گوگرد مانند دی‌اکسید گوگرد، سولفید گـوگرد، متـابی سـولفید سدیم و محلول‌های اسـمزي نمک و شکر از این روش‌ها هستند. در تمامی روش‌ها باید نکات بهداشتی را در نظر گرفته شود و محصول نهایی عاری از هرگونه گردوخاک و کثیفی و یا خراب‌شدگی و کپک‌زدگی باشد. در روش استفاده از مشتقات سولفیدی احتمال ایجاد مشکلات تنفسی برای افراد حساس وجود دارد.

خشک‌کردن آلبالو به روش خانگی

آلبالوها را می‌شویند، روی پارچه‌ای تمیز می‌ریزند و 2 تا 4 روز در مقابل نور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن دوباره آلبالوها را خشک می‌کنند تا گردوخاک ناشی از محیط باز از روی آن‌ها شسته شود. مقداری در نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود، سپس بسته‌بندی می‌کنند و در یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند.

آلبالوها را می‌شویند و به مدت دو ساعت در فر و در دمای 70 درجه قرار می‌دهند. هر چه دمای فر بیشتر باشد، سریع‌تر آماده می‌شوند و باید مراقب بود که نسوزند. وقتی آلبالوها خشک شد مدتی در دمای محیط قرار می‌گیرند تا خنک شوند.

با استفاده از میوه خشک‌کن خانگی به‌راحتی می‌توان آلبالو‌ها را خشک کرد.

در هر سه روش خانگی می‌توان روی آلبالوها نمک پاشید تا علاوه بر اینکه خوش‌طعم می‌شوند، خوش‌رنگ هم بمانند. همچنین بهتر  است ابتدا هسته آلبالو را خارج کرد و بعد آن‌ها را خشک کرد. از خشک شدن آلبالو باید اطمینان پیدا کرد، زیرا اگر رطوبت داشته باشند بعد از مدت کوتاهی کپک می‌زنند.

 

 

مطالب مرتبط