Skip to content

تأثیر ماساژ شکمی در رفع یبوست

ماساژ شکم برای رفع یبوست

آیا ماساژ شکم برای رفع یبوست موثر است؟

یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است که تقریباً 16 فرد از هر 100 نفر را درگیر می‌کند. یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد دفعات دفع روده به کمتر از سه بار در هفته کاهش یابد و یا دفع دشوار و دردناک باشد. این کاهش می‌تواند هفته‌ها یا بیشتر ادامه یابد. گاهی نیز ممکن است مدفوع سفت و خشک باشد. علاوه بر استرس ، نوع تغذیه و سبک زندگی ازجمله رژیم‌های غذایی کم فیبر، عدم تحرک و نخوردن آب کافی می‌تواند در ابتلا به یبوست دخیل باشند. افراد بسیاری نیز هنگام مسافرت دچار یبوست می‌شوند. ماساژ شکمی یا ماساژ معده، نوعی درمان غیرتهاجمی و ملایم است که می‌تواند اثرات آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌ای برای برخی افراد به دنبال داشته باشد. این روش برای درمان انواع مختلفی از مشکلات جسمی به‌ویژه مشکلات مربوط به دستگاه گوارش، نظیر مشکلات هضم، یبوست و نفخ شکم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی تاثیر ماساژ شکم برای رفع یبوست می پردازیم.

ماساژ شکم برای رفع یبوست

اگر شما نیز در زمرۀ افرادی هستید که با یبوست دست‌وپنجه نرم می‌کنید، ماساژ شکمی می‌تواند در درمان و تسکین آن مؤثر باشد. ماساژ شکمی به طرق مختلفی مانند تحریک عضلات دخیل در ایجاد حرکات روده و کاهش استرس مزمن (مسئله‌ای که با بسیاری از مشکلات گوارشی مرتبط است) می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. ماساژ شکمی را می‌توانیم خودمان انجام دهیم و یا به مراکز و افراد متخصص در زمینۀ ماساژ درمانی مراجعه کنیم. با انجام 5 یا 10 دقیقه ماساژ در روز می‌توان از تاثیرات ماساژ شکمی بهره‌مند شد.

آیا ماساژ شکمی برای رفع یبوست موثر است؟

ماساژهای منظم با کمک به رهاسازی گاز و تخلیۀ مواد زائد می‌توانند در رفع یبوست مؤثر باشند، همچنین به درمان بیماری‌های زمینه‌ای یا مرتبط با یبوست کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، ماساژ منظم موجب کاهش استرس می‌شود که به‌نوبه خود می‌تواند دردهای مرتبط با سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش دهد.

ماساژ شکمی موجب افزایش حرکات روده، کاهش زمان انتقال مدفوع در رودۀ بزرگ و تسکین درد و ناراحتی می‌شود. همچنین بر اساس مطالعات انجام‌شده، ماساژ شکم باعث تحریک انقباضات عضلانی می‌شود که به دفع مدفوع در افراد مبتلا به انسداد روده پس از جراحی کمک می‌کند. کمبود موقتی حرکات روده می‌تواند منجر به انسداد روده شود. به این ترتیب تاثیر ماساژ شکمی برای رفع یبوست مشخص می شود.

 ماساژ و یبوست

بر اساس برخی تحقیقات علمی حتی اگر ماساژ یک درمان استاندارد برای رفع یبوست نباشد، می‌تواند به تنظیم دستگاه گوارش کمک کند. به‌عنوان‌مثال، در یک مطالعۀ منتشرشده در سال 2011، تعدادی از کارآزمایی‌های بالینی، ماساژ شکمی و استفاده از آن به‌عنوان درمانی برای یبوست مزمن را موردبررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که ماساژ شکمی از طریق تقویت حرکات حلقوی روده (انقباضات عضلانی موج مانند كه به جابجایی غذا در امتداد دستگاه گوارش كمك می‌کند)، تا حدی می‌تواند موجب تسکین یبوست شود.

بر اساس نتایج همین مطالعه، ماساژ شکمی به کاهش زمان انتقال روده، یعنی مدت‌زمان عبور مواد غذایی هضم شده از رودۀ بزرگ و کاهش درد و ناراحتی مربوط به یبوست کمک می‌کند.

برخی از کارآزمایی های بالینی بر روی افراد مبتلا به یبوست حاکی از بهبود کیفیت زندگی این افراد پس از استفاده از ماساژ شکمی بوده است. بااین‌حال، برخی تحقیقات (ازجمله یک کار آزمایی بالینی کوچک در مجله بین‌المللی مطالعات پرستاری در سال 2009) حاکی از این بود که استفاده از ماساژ شکمی برای رفع یبوست موجب کاهش استفاده از ملین‌ها (رایج‌ترین روش درمانی یبوست) نمی‌شود.

روش‌های انجام ماساژ شکم برای رفع یبوست

چندین روش ماساژ می‌تواند در رفع یبوست و تقویت حرکات روده مفید باشد. این موارد معمولاً در حالت خوابیده انجام می‌شوند.

یکی از روش‌های رایج شامل قرار دادن کف دست بر روی شکم و سپس ایجاد حرکات دایره‌ای کوچک در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف ناف است. در حین حرکت می‌توانید این دایره‌ها را گسترش دهید تا ماساژ کل شکم را پوشش دهد.

روش دیگر قرار دادن کف دست در زیر استخوان جناق سینه و کشیدن آن به سمت پایین در امتداد شکم است. این حرکت را بلافاصله با دست دیگرتان تکرار کنید و این چرخه را برای چند دقیقه ادامه دهید.

ماساژ شکم برای رفع یبوست

 ماساژ را ابتدا با فشارهای ملایم و سبک شروع کنید و به‌تدریج آن را افزایش دهید. در صورت احساس درد یا حساسیت به فشار، فشار را کمی ملایم‌تر کنید.

برای بهره‌مندی کامل از مزایای ماساژ شکمی، سعی کنید ماساژ را دو بار در روز و به مدت 20 دقیقه انجام دهید. تنفس عمیق در هر بخش از ماساژ نیز می‌تواند در رفع یبوست مؤثر باشد.

قبل از انجام ماساژ یا هر روش درمان خانگی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از مزایا و معایب روش خوددرمانی موردنظر مطلع شوید. به‌عنوان‌مثال زنان باردار باید از انجام هرگونه ماساژ بر روی شکم خودداری کنند. همچنین توجه داشته باشید که یبوست گاهی ممکن است ناشی از وجود یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

سایر روش‌های رفع یبوست

به خاطر داشته باشید که انجام ماساژ به‌تنهایی موجب درمان یبوست نمی‌شود و هدف از ماساژ تنها کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش است. با تغییر سبک زندگی می‌توان بیشتر موارد خفیف یبوست را درمان کرد. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز، خوردن مقدار زیادی غذای پر فیبر و انجام منظم حرکات ورزشی برای تنظیم دفعات اجابت مزاج ضروری است.

سایر روش‌های درمانی مؤثر در رفع یبوست شامل درمان‌هایی مانند طب فشاری (مشابه طب سوزنی) و بازخورد زیستی و همچنین روش‌های درمانی طبیعی مانند استفاده از پروبیوتیک‌ها و سایر داروهای طبیعی درمان یبوست است. قبل از هرگونه اقدام با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع نوشته :

https://www.healthline.com/health/massage-for-constipation-relief

مطالب مرتبط