Skip to content

آیا قهوه باعث کمبود آب در بدن می شود؟

معایب قهوه

تاثیر قهوه بر آب بدن : 

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است.یک دلیل عمده که مردم قهوه می نوشند کافئین  موجود در آن است  که باعث افزایش هوشیاری می شود و به بهبود عملکرد کمک می کند.با این حال ، کافئین می تواند باعث از دست دادن آب بدن شود .این مسئله باعث شده افرادی که تمایل زیاد به مصرف قهوه دارند نگران دهیدراته شدن بدنشان باشند. در این مقاله به بررسی قهوه و کمبود آب بدن می پردازیم. 

کافئین و هیدراتاسیون

دلیل اصلی نوشیدن قهوه در افراد دریافت دوز کافئین روزانه است.کافئین پرمصرف ترین ماده روانگردان در جهان است که ممکن است به تقویت روحیه و بالا بردن عملکرد ذهنی و جسمی کمک کند .در داخل بدن کافئین از روده عبور می کند و به جریان خون می رسد. در نهایت ، به کبد رسیده  ، جایی که به چندین ترکیب تقسیم می شود که بر عملکرد ارگان هایی مانند مغز تأثیر می گذارد .

قهوه و کمبود آب بدن
قهوه و کمبود آب بدن

اگرچه کافئین عمدتاً به دلیل تأثیرات آن بر روی مغز شناخته شده است ، اما تحقیقات نشان داده است که ممکن است اثر ادرارآوری بر کلیه ها داشته باشد به ویژه زمانی که  در دوزهای بالا مصرف شود. دیورتیک ها موادی هستند که باعث می شوند بدن بیش از حد معمول ادرار تولید کند. کافئین ممکن است این کار را با افزایش جریان خون در کلیه ها انجام دهد ، که باعث می شود آب بیشتری از طریق ادرار دفع  شود .

میزان کافئین در انواع قهوه 

انواع مختلف قهوه حاوی مقادیر مختلف کافئین است ، در نتیجه ، ممکن است به طور متفاوتی بر وضعیت آبرسانی تأثیر بگذارد.

قهوه ی دم کرده

قهوه دم کرده یا قطره ای محبوب ترین نوع در ایالات متحده است.این نوع قهوه  با ریختن آب داغ یا جوش روی دانه های قهوه آسیاب شده تهیه می شود .یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونس (240 میلی لیتر) حاوی 70-140 میلی گرم کافئین یا به طور متوسط ​​حدود 95 میلی گرم کافئین است.

قهوه فوری

قهوه فوری از دانه های قهوه دم کرده که به صورت یخ زده یا اسپری خشک می شوند ، تهیه می شود. تهیه آن ساده است ، زیرا تمام کاری که شما باید انجام دهید مخلوط کردن 1-2 قاشق چای خوری قهوه فوری با آب گرم است و کمی صبر کنید تا دانه های قهوه  حل شوند.قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی کافئین کمتری دارد ، یک فنجام قهوه فوری  حاوی  30-90 میلی گرم کافئین در هر 8 اونس (240 میلی لیتر) می باشد. 

قهوه اسپرسو 

اسپرسو به نوعی قهوه غلیظ شده گفته می شود  . قهوه اسپرسو یک مدل از دانه قهوه نیست بلکه یک روش تهیه قهوه است ، اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. حجم آن از قهوه معمولی کمتر است ، اما حاوی کافئین زیادی است. 1 تا 75/1  اونس یا 30-50 میلی لیتر بسته اسپرسو در حدود 63 میلی گرم کافئین دارد. 

قهوه بدون کافئین(دکاف) 

این نوع قهوه  از دانه های قهوه ساخته شده است که حداقل 97٪ کافئین آنها حذف شده است . یک فنجان کافئین 8 اونسی (240 میلی لیتری) حاوی 0-7 میلی گرم کافئین یا به طور متوسط حدود 3 میلی گرم کافئین دارد. 

قهوه و کمبود آب بدن _ آیا قهوه به مصرف آب کمک می کند؟

هنگامی که قهوه می نوشید ، آب کافی به همراه کافئین و سایر ترکیبات موجود در قهوه مصرف می کنید. در بیشتر موارد ، مصرف آب اثر ادرار آور کافئین را نفی می کند ، به خصوص در افراد که در مصرف قهوه زیاده روی نمی کنند. به احتمال زیاد هرچه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه بیشتر باشد ، میزان آب آن در کل کمتر است.در مجموع ، تحقیقات نشان می دهد که فنجان قهوه روزانه شما می تواند به شما در رسیدن به اهداف مصرف مایعات کمک کند ، نه اینکه آنها را از بین ببرید.

اگر تاکنون نگران بوده اید که نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه شما باعث کمبود آب بدن شما شود ، اکنون می توانید بدون نگرانی کاملاً از آن لذت ببرید. با این حال ، در حالی که قهوه به اهداف مصرف مایعات کمک می کند ، آب همچنان بهترین انتخاب برای آبرسانی مناسب است و نباید قهوه را جایگزین آب کرد. 

قهوه و تناسب اندام

قهوه می تواند یک نوشیدنی عالی قبل از تمرینات ورزشی  باشد. به دلیل محتوای کافئین ، قهوه یک نوشیدنی عالی قبل از تمرین است که می تواند بدون عوارض جانبی ناخواسته ای که با بسیاری از پودرهای قبل از تمرین همراه است ، باعث تقویت ذهنی و جسمی شود. قهوه علاوه بر افزایش انرژی و تمرکز ذهنی ، پتانسیل چربی سوزی را نیز افزایش می دهد.

با تمام مزایایی که قهوه به عنوان یک نوشیدنی قبل از ورزش دارد ، باید به این نکته توجه کرد که به دلیل کافئین موجود درآن ممکن است در طول زمان تمایل به مصرف آن افزایش یابد به همین دلیل  میزان کافئین مصرفی را زیر 400 میلی گرم در روز نگه دارید که حد مجاز توصیه شده برای بیشتر بزرگسالان سالم است.

قهوه و کمبود آب بدن
قهوه و کمبود آب بدن

پاسخ های فردی به کافئین

 بدن افراد در مقابل مصرف  کافئین واکنش های متفاوتی نشان می دهد. ، ژنوتیپ های مختلفی وجود دارد که توانایی بدن را در متابولیسم کافئین تعیین می کند.احتمالاً همه ما افرادی را می شناسیم که به نظر می رسد می توانند در تمام طول روز قهوه و چای بنوشند و هیچ نشانه ای از کم آبی بدن نداشته باشند و در کنار آنها افرادی که با مصرف میزان کمتری کافئین عوارض مصرف در آنها ظاهر می شود. 

کلام آخر 

قهوه حاوی کافئین است ، یک ترکیب ادرار آور که می تواند تکرر ادرار را افزایش دهد عبارت ادرارآور به ماده‌ای اطلاق می‌شود که باعث افزایش تولید ادرار می‌شود. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. قهوه مثانه را تحریک می‌کند و به موجب آن باعث افزایش ادرار می شود. نوشیدن مقادیر زیادی مانند 5 فنجان قهوه دم کرده یا بیشتر به یکباره می تواند اثرات کم آبی در بدن ایجاد کند. .در عوض ، نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند به هیدراته شدن بدن کمک کند.

منابع نوشته قهوه و کمبود آب بدن :

https://www.verywellfit.com/does-coffee-dehydrate-you-5105019

https://www.healthline.com/nutrition/does-coffee-dehydrate-you

https://www.self.com/story/is-coffee-dehydrating

https://www.precisionhydration.com/performance-advice/hydration/does-coffee-dehydrate-you/

مطالب مرتبط