Skip to content

فواید مصرف خرما برای سلامتی

فواید مصرف خرما

فواید مصرف خرما

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن خرما تاثیر مثبتی بر سلامت جنسی مردان دارد و مواد مغذی درون میوه باعث افزایش سلامتی عمومی بدن و جلوگیری از بیماری می‌شود. برای آگاهی از فواید مصرف خرما و اطلاعات تغذیه ای آن و همچنین نحوه گنجاندن آنها در رژیم غذایی، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید مصرف خرما

  • می‌توانند به درمان ناباروری کمک کنند.

در شیوه‌های طب سنتی آفریقا، مردم مدتهاست که از خرما برای درمان ناباروری مردان استفاده می‌کنند. محققان اثرات خرما را بر باروری موش‌های صحرایی که مبتلا به ناباروری ناشی از نوروتوکسین بودند؛ آزمایش کردند. نتایج نشان داد که خرما باعث کاهش علائم ناباروری در موش صحرایی ولی همچنین باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون که با باروری در ارتباط است؛ می‌شود. محققان پیشنهاد کرده‌اند که در مطالعات آینده باید مقدار مطمئنی از خرما برای درمان ناباروری استفاده شود. با این حال قبل از آنکه دانشمندان استفاده از خرما برای درمان ناباروری را توصیه کنند نیاز است که تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن بر باروری در انسان انجام شود.

  • خرما سلامت مغز را تقویت می‌کند

یک بررسی علمی منبع معتبر در سال 2016 خاطرنشان می‌کند که مصرف منظم خرما با مهارت‌های فکری و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط دارد. آلزایمر حافظه و توانایی تفکر را مختل می‌کند. این بررسی نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از مکمل‌های خرما در جوندگان با کاهش تشکیل پلاک در مغز همراه است. این پلاک‌ها در افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارند.

  • فواید مصرف خرما در سلامت جنسی مردان

خرما سالهاست که به عنوان غذایی که سلامت جنسی مردان را غنی می‌کند؛ مصرف می‌شود. فلاونوئیدها و استرادیول موجود در خرما دارای اثرات مثبتی برای افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم هستند.

  • زایمان طبیعی را آسان می‌کند

 خوردن خرما باعث اتساع دهانه رحم شده و نیاز به زایمان القایی را کاهش می‌دهد. خرما با موفقیت عمل اکسی‌توسین را تقلید می‌کند و باعث انقباض طبیعی عضله رحم در هنگام زایمان می‌شود. خرما همچنین ترکیبی به نام تانن دارد که به تسهیل انقباضات رحمی در هنگام زایمان کمک می‌کند.

  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما، به کاهش بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند

مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد می‌توانند فرآیندی ایجاد کنند که تحت عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می‌شود. دانشمندان بر این باورند که استرس اکسیداتیو در ایجاد برخی از بیماری‌های مزمن شامل سرطان، دیابت، بیماری آلزایمر و بیماری‌های قلبی عروقی نقش دارد.

  • خرما سلامت پوست را افزایش می‌دهد.

کرم‌های موضعی حاوی خرما سلامت پوست را بهبود می‌بخشند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کرم‌های خرما روی پوست می‌تواند باعث بهبود رطوبت، خاصیت ارتجاعی و سفیدی پوست شود. آنها همچنین خاطر نشان کردند که خرما اثرات پیری را بر روی پوست کاهش می‌دهد.

  • فواید مصرف خرما در بهبود دیابت

دیابت به معنی از دست دادن کنترل میزان قند خون می‌باشد. تحقیقات علمی موجود در مورد این موضوع، نشان می‌دهد که خرما به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان، توانایی درمان دیابت را دارد. برخی مطالعات در این بررسی نشان می‌دهد که خرما می‌تواند عملکرد پانکراس را در ترشح انسولین (هورمونی که به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می‌کند)، بهبود بخشد. خرما همچنین می‌تواند به عوارض ناشی از دیابت کمک کند.

علاوه‌بر این، خرما سرشار از فیبر است؛ به این معنی که بدن در هنگام هضم، آنها را به آرامی جذب می‌کند و این به فرد کمک می‌کند تا سطح قند خون پایدار باشد. 

  • محتوای فیبر آنها به جلوگیری از برخی بیماری ها کمک می‌کند

فیبرهای غذایی می توانند از دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند. علاوه‌بر این، فیبر می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های دستگاه گوارش مانند یبوست، سرطان روده بزرگ و زخم دستگاه گوارش کمک کند.

  • فواید مصرف خرما در تقویت استخوان ها

خرما سرشار از مس، سلنیوم و منیزیم است که مواد مغذی بسیار مهمی برای حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از اختلالات استخوانی هستند. خرما همچنین سرشار از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون کمک کرده و به سوخت و ساز استخوان‌ها کمک می‌کند.

خطرات و ملاحظات

خرما، میوه‌ای غنی از مواد مغذی است که فواید مختلفی برای سلامتی دارد. ولی توجه به این موضوع نباید فراموش شود که خرما سرشار از قند است.

افرادی که سعی در کاهش کالری دریافتی روزانه خود دارند؛ بهتر است مصرف خرما را محدود کنند زیرا  خرما منبع کالری متراکم است.

فواید مصرف خرما

با وجود قند موجود در خرما، مصرف کم تا متوسط برای هر فرد، از جمله افراد مبتلا به دیابت، بی‌خطر است. دلیل این امر آنست که فیبر موجود در خرما باعث می‌شود بدن قند را به آهستگی هضم کرده و به جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

با این‌حال، شخصی که مایل به مصرف مکمل‌های حاوی خرما است باید ابتدا با پزشک مشورت کند؛ به این دلیل که مکمل‌ها ممکن است همان مزایای سلامتی میوه خرما را نداشته باشند.

اطلاعات تغذیه‌ای خرما

در زیر اطلاعات تغذیه‌ای یک وعده خرما (100 گرم) وجود دارد که حدود چهار خرما است.

مقدارارزش روزانه
کالری277
پروتئین81/1 گرم%4
چربی کل15/0 گرم%0
کربوهیدرات75 میلی‌گرم%27
فیبر7/6%24
ویتامین  A149 یکای بین‌المللی%3
ویتامین B625/0 میلی‌گرم%19
منگنز3/0 میلی‌گرم%13
مس36/0 میلی‌گرم%40
منیزیم54 میلی‌گرم%14
پتاسیم696 میلی‌گرم%15

طبق برخی تحقیقات، خرما همچنین حاوی موارد زیر است:

  • اسیدهای فنلیک: انواع آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به محافظت در برابر بیماری کمک می‌کنند.
  • آنزیم‌ها: مولکول‌هایی هستند که واکنش‌های بیوشیمیایی را به‌راه می‌اندازند.
  • کاروتنوئیدها: رنگدانه‌های نارنجی، زرد و قرمز بوده که برای عملکردهای مختلف مهم هستند.

نحوه قرار دادن خرما در رژیم غذایی _ فواید مصرف خرما

در اینجا چند ایده برای افزودن خرما به یک برنامه غذایی پیشنهاد می‌شود.

صبحانه: خرما را در بلغور جو دوسر بغلتانید یا هنگام تهیه مافین آن را به خمیر اضافه کنید.

سالاد: خرما را با هر نوع سالادی می توانید مخلوط کنید.

میان‌وعده‌ها: خرما را با سایر میوه‌های خشک و مغزها مانند گردو یا بادام ترکیب کنید.

ناهار: خرما را درون ماهی تن یا سالاد مرغ تهیه شده با نان ترتیلا قرار دهید.

غذاهای اصلی: به دستور غذای تهیه شده با گوشت بوقلمون خرما اضافه کنید یا آن را درون سوپ شیر و خامه بریزید.

دسرها: با لایه‌هایی از ماست، خرماهای خرد شده و انواع توت‌ها، پافه درست کنید.

اسموتی‌ها: خرما را با شیر، بادام، کره بادام زمینی، موز و یخ مخلوط کرده و اسموتی درست کنید.

جایگزین شکر: پوره خرما را جایگزین شکر کنید.

گلوله‌های خرمایی: خرما را در غذاساز با کره بادام زمینی، شکلات تلخ خردشده و جو دوسر مخلوط کنید. مخلوط را به صورت گلوله درآورید و در یخچال قرار دهید.

خلاصه مقاله فواید مصرف خرما

با این‌حال، مطالعات اولیه نشان می‌دهد که خرما می‌تواند به جنبه‌های دیگر سلامتی از جمله کنترل قند خون برای افراد کمک کند.

محتوای ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان خرما آنها را به ماده غذایی مغذی تبدیل می‌کند که در رژیم غذایی گنجانده می‌شود.

مطالب مرتبط