Skip to content

افزایش وزن در زمستان، چگونه وزن خود را در زمستان کنترل کنید

افزایش وزن دز زمستان

در زمستان فرصت بیشتری برای خوردن دارید

هوای خنک‌تر، کاهش طول روز و شب‌های طولانی یعنی تمایل کاهش فعالیت‌های خارج از خانه و گذراند زمان بیشتر در خانه؛ زیرا اغلب ما با شروع تاریکی و غروب خورشید تمایل داریم که به خانه برویم و مابقی وقت خود را در خانه بگذرانیم

ضمن اینکه وقتی هوای بیرون سرد باشد، از محیط گرمی مانند خانه استقبال بیشتری می‌کنیم و این تأثیر زیادی در میل به خوردن دارد؛ و ازآنجایی‌که تقریباً چهار ماه سال در این شرایط هستیم، برای حفظ تنوع به مصرف غذاهای متنوع روی می‌آوریم

مهمانی‌های شبانه و جشن‌های زمستانی مانند شب یلدا نیز تحریک‌کننده مصرف غذای بیشتر است. به‌خصوص غذاهای گرم مانند سوپ، خورش، کباب، چای و…

بنابراین ممکن است واقعاً زمستان شمارا گرسنه‌تر و پرخورتر کند و شاهد افزایش اشتها در زمستان باشید.

کاهش فعالیت بدنی

یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش اشتها در زمستان، کاهش فعالیت بدنی است. این یک واقعیت است که پس از خوردن حجم زیادی از مواد غذایی حاضر به پیاده‌روی و ورزش در فضای باز یا رفتن به باشگاه نیستیم و در عوض به تماشای فیلم بعد از شام می‌نشینیم. همچنین برای فرار از سرما مسیر محل کار یا تحصیل تا خانه را با وسایل نقلیه طی می‌کنیم.

تغییرات هورمونی در فصل زمستان

تغییرات فصلی، ممکن است تعادل برخی از هورمون‌های کنترل گرسنگی و اشتها را تغییر دهد. تحقیقات انجام‌شده در رابطه با این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات فصلی بر بسیاری از هورمون‌های مربوط به گرسنگی و اشتها، ازجمله گلوکوکورتیکوئیدها، گرلین و لپتین تأثیر می‌گذارد.

تغییرات خلق‌وخو  فصلی نیز باعث افزایش وزن در زمستان می‌شود

کاهش ساعات طول روز ممکن است بر میل به غذاها نیز تأثیر بگذارد. نور خورشید یکی از عواملی است که باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود، سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که باعث بهبود خلق‌وخوی شما می‌شود. مصرف کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح سروتونین می‌گردد؛ بنابراین به دلیل کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، طبیعی است که شما در فصل زمستان مصرف کربوهیدرات را به‌عنوان روشی برای بهبود خلق‌وخوی خود انتخاب کنید. به‌خصوص در افراد مبتلابه افسردگی فصلی که سطح سروتونین بدن آن‌ها پایین می‌آید، میل به کربوهیدرات بیشتری دارند.

برای جلوگیری از افزایش وزن در زمستان چه غذاهایی بخورید

نوشیدنی‌های گرم:

مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای، چای زنجبیل، هات چاکلت یا حتی فقط آب با لیمو موجب گرم شدن بدن و هیدراته کردن بدن شما می‌شود و به ایجاد حس سیری نیز کمک می‌کند. همچنین نوشیدنی‌های گرم باعث ایجاد حس شادی می‌شوند. از نوشیدن آب سرد در این فصل خودداری کنید.

سوپ:

سوپ یک غذای عالی برای تأمین ویتامین‌های ضروری، گرم شدن و هیدراته کردن بدن است. شما در یک کاسه سوپ انواع گروه‌های غذایی مانند حبوبات، غلات، سبزیجات، گوشت و چربی را می‌توانید داشته باشید.

چربی‌های سالم:

مصرف چربی در طول زمستان اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا بدن برای تسهیل در جذب ویتامین‌های A، E، K و D. از چربی‌ها استفاده می‌کند، کمبود ویتامین، به‌ویژه کمبود ویتامین D، می‌تواند به افسردگی منجر شود و به‌سلامتی شما آسیب برساند. چربی‌های سالم را در مواد غذایی شامل ماهی، آجیل، گردو، زیتون و آووکادو موجود هستند.

میوه و سبزیجات:

میوه و سبزیجات زیاد بخورید. سیستم ایمنی بدن خود را با خوردن میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان بالا تقویت کنید. میوه‌ها و سبزی‌های مناسب این فصل شامل گریپ‌فروت، پرتقال، لیموترش و لیموشیرین، نارنگی، انار، هویج، انواع کلم، سیر است.

کربوهیدرات‌های پیچیده:

همان‌طور که گفته شد، برخی افراد در حین و بعد از مصرف کربوهیدرات احساس بهتری دارند. به این افراد توصیه می‌کنیم به‌جای مصرف کیک یا کلوچه، یک گزینه سالم‌تر – مانند کربوهیدرات‌های پیچیده – را انتخاب کنید. از بهترین انتخاب‌ها برای کربوهیدرات‌های پیچیده شامل نان‌های و پاستای سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، حبوبات، ارزن و جو دوسر است.

در آخر باید بگوییم تسلیم شدن در مقابل ولع و اشتها برای هرکسی پیش می‌آید، هر موقع در چنین شرایط قرار گرفتید، یک مبادله سالم انجام دهید؛ به‌عنوان‌مثال اگر پاستا و پنیر طبخ می‌کنید، از پاستای سبوس‌دار و غنی‌شده استفاده کنید. همچنین پروتئین بدون چربی مانند سینه مرغ یا میگو و چند عدد سبزیجات برای ویتامین‌ها و فیبر بدن خود به آن اضافه کنید.

همچنین بخوانید چه عواملی باعث افزایش سریع وزن می‌شود؟ افزایش وزن در مدت کوتاه

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »