Skip to content

علائم سرطان رودۀ بزرگ در مردان

علائم سرطان رودۀ بزرگ در مردان

علائم سرطان رودۀ بزرگ در مردان

سرطان رودۀ بزرگ چهارمین سرطان شایع در بین مردان و زنان است که شیوع آن در مردان، به‌ویژه مردان سیاه‌پوست بیشتر است. به‌طورکلی پیش‌بینی می‌شود که سالانه به ازای هر 100000 مرد، 43.7 نفر به سرطان رودۀ بزرگ مبتلا شوند، این رقم در زنان 6/33 است. سرطان رودۀ بزرگ دومین سرطان کشنده و نرخ مرگ‌ومیر آن سالانه 16.3 مرد و 11.5 زن از هر 1000000 نفر است.

عوامل متعددی بر میزان اختلاف ابتلا به انواع سرطان یا سایر بیماری‌ها در زنان و مردان تأثیر می‌گذارد. در برخی موارد، این ممکن است مربوط به تفاوت‌های بیولوژیکی مانند آناتومی یا هورمون‌های بدن باشد.

عواملی همچون رژیم‌های غذایی، سبک زندگی، دسترسی به درمان و نگرش‌های فرهنگی راجع به غربالگری سرطان نیز می‌توانند در چگونگی اثرات و عوارض سرطان رودۀ بزرگ در مردان و زنان مؤثر باشد.

علائم سرطان رودۀ بزرگ در مردان

 همۀ این عوامل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ و مرگ ناشی از آن را در مردان افزایش دهند.

علائم سرطان رودۀ بزرگ

علائم سرطان رودۀ بزرگ اساساً در زنان و مردان یکسان است؛ اما موقعیت تومور ممکن است در بروز برخی علائم مؤثر باشد. به‌عنوان‌مثال، وجود تومور در پایین دستگاه گوارش می‌تواند باعث وجود خون قرمز روشن در مدفوع و در بخش بالایی باعث سیاه شدن مدفوع شود.

هرچند بسته به محل سرطان علائم ممکن است کمی متفاوت باشند، اما علائم شایع این نوع سرطان عبارت‌اند از:

  • نفخ، گرفتگی یا درد شکمی
  • مدفوع سیاه
  • وجود خون در مدفوع
  • تغییر در حالات روده (دفع بیشتر یا کمتر از حد معمول)
  • اسهال
  • یبوست
  • ضعف و خستگی
  • احساس عدم تخلیۀ روده
  • مدفوع باریک
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • استفراغ

علائم سرطان رودۀ بزرگ ممکن است شبیه علائم ناشی از سایر مسائل مانند عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی یا بواسیر باشد. به همین دلیل مراجعه به پزشک در مورد تغییر اجابت مزاج دارای اهمیت است. وجود خون در مدفوع هرگز طبیعی نیست و باید بررسی شود.

علائم سرطان رودۀ بزرگ در بین مردان و زنان ممکن است کمی متفاوت باشد. به این دلیل که در مردان، سرطان در بخش انتهایی رودۀ بزرگ (سیگموئید و راست‌روده) و در زنان در بخش‌های ابتدایی (تشخیص آن دشوارتر است) شیوع بیشتری دارد.

ایجاد سرطان در سیگموئید یا راست‌روده می‌تواند منجر به علائمی مانند خون در مدفوع یا احساس نیاز مداوم به استفاده از توالت شود. این علائم ممکن است در مراحل اولیۀ بیماری آزاردهنده باشند و نسبت به سرطان در بخش‌های بالایی، بیمار را بیشتر ترغیب به مراجعه به پزشک و معاینه زودهنگام کند. تشخیص به‌موقع در درمان موفق این بیماری بسیار مؤثر است.

با وجود تشخیص در مراحل اولیه، سرطان رودۀ بزرگ همچنان در مردان کشنده‌تر از زنان است. یکی از علل تفاوت، هورمون‌ها هستند هورمون‌های زنانه ممکن است کمی اثر حفاظتی در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشند.

سبک زندگی، ازجمله رژیم غذایی، چاقی و عدم‌تحرک نیز در این مسئله دخیل هستند. این عوامل بر نرخ افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان بیش از زنان تأثیر می‌گذارند.

نرخ ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ در مردان

نرخ ابتلای مردان به سرطان روده بزرگ در ایالات‌متحده بیش از زنان است. بااین‌حال این میزان در بین مردان سیاه‌پوست در بالاترین سطح قرار دارد.

برخی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ، مانند سن، ژنتیک و بیماری‌های التهابی روده یا بیماری‌های محرک رشد پولیپ غیرقابل‌تغییر هستند. بااین‌حال برخی عوامل تغییرپذیر در کنار هم می‌توانند تصویری بزرگ‌تر از علل ابتلای بیشتر مردان ارائه دهند.

برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

چاقی

نرخ چاقی در مردان در حال افزایش است. بر اساس مطالعات، چاقی و عدم تحرک یکی از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان رودۀ بزرگ است. خطر ابتلا در افرادی با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر بیشتر است.

مصرف دخانیات

 سیگار یکی دیگر از عوامل خطر شناخته‌شده در ایجاد سرطان رودۀ بزرگ است. کشیدن سیگار در بین مردان به‌خصوص مردان مسن بیشتر از زنان رواج دارد. همچنین تمایل به کشیدن سیگار بیشتر در روز و نیز سال‌های مصرف در مردان بیش از زنان است. سرطان در مردان سیگاری بیشتر در سمت چپ روده بزرگ دیده می‌شود.

الکل

میزان مصرف الکل در مردان بیش از زنان است. مصرف الکل یکی از عوامل مؤثر در ایجاد سرطان رودۀ بزرگ است. مصرف بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز با میزان خطر بیشتری همراه است

علائم سرطان رودۀ بزرگ در مردان

مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده

برخی شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی دارای گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده فراوان، با افزایش خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ مرتبط است. به‌طورکلی، رژیم‌های غذایی مردان بیش از زنان حاوی چنین نوع غذاهایی است که می‌تواند در نرخ بالاتر سرطان مؤثر باشد.

بیماری‌های التهابی روده (IBD) (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)

بیماری‌های التهاب روده و بخصوص کولیت اولسراتیو، یکی از عوامل اثرگذار در ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ است. این خطر پس از هشت سال از ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. در ایالات‌متحده نرخ بیماری‌های التهابی روده در مردان و زنان یکسان است؛ بنابراین یک عامل خطر خاص برای مردان نیست اما به دلیل مادام‌العمر بودن این بیماری، قابل‌توجه است.

ضایعات پیش سرطانی (پولیپ)

سرطان رودۀ بزرگ با رشد ضایعه‌هایی به نام پولیپ در دیواره‌های داخلی رودۀ بزرگ آغاز می‌شود. با حذف پولیپ ها در طی کولونوسکوپی، دیگر خطر سرطان وجود ندارد. رشد پولیپ در مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

پولیپ ها جز عوامل خطر قابل‌تغییر نیستند، اما غربالگری سرطان روده بزرگ می‌تواند به یافتن و از بین بردن آن‌ها قبل از سرطانی شدن کمک کند.

وراثت

عامل مؤثر دیگر در افزایش خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ، بیماری‌های ارثی نادری مانند سندرم لینچ، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و … است که باعث رشد پولیپ می‌شوند.

 داشتن سابقه خانوادگی یکی از این شرایط مهم ارزیابی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است. به نظر می‌رسد نرخ ابتلا به بیشتر این بیماری‌ها در زنان و مردان مشابه باشد. بااین‌حال، خطر ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ در مردان مبتلا به سندرم لینچ بیش از زنان مبتلا با این بیماری است.

نرخ بقا در مردان

 غربالگری ابزاری مهمی در یافتن سرطان رودۀ بزرگ است، اما بسیاری از بزرگ‌سالان هیچ‌گاه تحت غربالگری قرار نمی‌گیرند.

روش‌های غربالگری سرطان روده بزرگ شامل آزمایش مدفوع، اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری و آزمایشات آندوسکوپی مانند سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی است. تنها انجام کولونوسکوپی فرصت مشاهدۀ کل روده بزرگ و از بین بردن هرگونه پولیپ را فراهم می‌کند.

مردان کمتر زنان از لزوم غربالگری سرطان آگاه هستند. نرخ بقا مردان نسبت به زنان کمتر است. تصور می‌شود که سبک زندگی و عوامل ژنتیکی مؤثر در خطر و تفاوت‌های هورمونی ممکن است برخی از دلایل این اثر باشند.

درمان

سرطان روده بزرگ به‌شدت قابل‌درمان است. جراحی یک از رایج‌ترین روش‌های درمانی سرطان رودۀ بزرگ با نرخ درمان حدود 50 درصد است. جراح تودۀ سرطانی و گره‌های لنفاوی مجاور و همچنین بخشی از بافت سالم اطراف رشد را حذف می‌کند و سپس قسمت‌های سالم روده را به هم وصل می‌کند. تشخیص در مراحل اولیه که سرطان تنها در روده است و به سایر مناطق بدن گسترش نیافته، در درمان کامل بیماری مؤثر است.

گاهی پزشکان افراد را توصیه به شیمی‌درمانی می‌کنند که احتمال خطر بیشتری برای عود مجدد تومور دارد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در اغلب موارد، علائم گوارشی نشان‌دهندۀ سرطان نیست. بااین‌حال، در صورت بروز مرتب علائم غیر معمول و بدتر شدن آن‌ها، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان رودۀ بزرگ علائم اولیه را بروز نمی‌دهند بنابراین داشتن علائم می‌تواند نشانه رشد یا گسترش سرطان باشد. طبق توصیۀ انجمن سرطان آمریکا، زنان و مردان با خطر متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ، در 45 سالگی غربالگری را آغاز کنند. غربالگری منظم امکان تشخیص و درمان به‌موقع سرطان روده بزرگ را برای بیمار فراهم می‌کند.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324880#seeing-a-doctor

مطالب مرتبط