Skip to content

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی

شایع ترین بیماری پوستی

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی

انواع گسترده‌ای از بیماری‌های پوستی وجود دارد که با نشانه‌هایی مانند خشکی، التهاب، خارش، تغییر رنگ، ظهور لکه و… نمایان می‌شوند. درحالی‌که بعضی از این علائم و نشانه‌ها بی ضرر هستند و به‌راحتی رفع می‌شوند، برخی علائم دیگر هشداری جدی برای فرد است و نیاز به درمان به‌موقع دارد.

راهنمای زیر اطلاعات کوتاهی در خصوص شایع‌ترین بیماری‌های پوستی را در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

اگزما آتیوپیک (Atopic eczema)

اگزما آتیوپیک (Atopic eczema)

اگزما آتوپیک یا درماتیت آتوپیک شایع‌ترین شکل اگزما است و باعث می‌شود پوست، قرمز، خشک، خارش‌دار و ترک‌ خورده شود. اگزما آتوپیک در کودکان بیشتر رایج است.

اگرچه اگزما آتوپیک می‌تواند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد، اما اغلب بر روی دست‌ها، آرنج، زانو، صورت و پوست سر در کودکان تأثیر می‌گذارد.

این‌ بیماری در طول زمان بهبود می‌یابد و استفاده از مرطوب‌کننده و استروئیدهای موضعی، می‌تواند به کاهش سریع‌تر علائم بیماری کمک کند.

تب‌خال (Cold sores)

 

تب‌خال (Cold sores)

تب‌خال، زخم‌های کوچکی هستند که در لب و اطراف دهان ایجاد می‌شود. عامل این زخم ویروسی به نام (Virus Simplex H) است. این ویروس به‌راحتی از شخصی به شخص دیگر قابل‌انتقال است و بوسیدن یا استفاده از وسایل مشترک موجب انتقال ویروس می‌گردد.

زخم‌ها اغلب باحس سوزش و خارش در اطراف دهان شروع می‌شوند. زخم‌ها به‌صورت تاول و دردناک هستند و درون آن‌ها با مایعی پرشده است. عفونت تب‌خال ممکن است به سایر قسمت‌های صورت و بدن گسترش یابد.

معمولاً تب‌خال‌ها بدون اعمال روش درمانی پس از مدت 7 تا 10 روز از بین می‌روند، اما استفاده از کرم‌های ضدویروسی می‌تواند به کاهش علائم شما کمک کند و زمان بهبودی را سریع‌تر کنید.

 

کهیر (Hives)

کهیر (Hives)

کهیر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که به صورت برجستگی‌های قرمزرنگ و خارش‌دار در یک قسمت یا در سراسر پوست بدن ظاهر می‌شوند. کهیر در اندازه و شکل‌های متفاوت و در هر سنی ظاهر می‌شوند.

واکنش آلرژیک به دارو و یا مواد غذایی معمولاً باعث آن‌ها می‌شود. افرادی که آلرژی‌های دیگری دارند بیشتر احتمال دارد که به کهیر مبتلا شوند. دیگر عوامل بروز کهیر عفونت و استرس هستند.

در بسیاری از موارد فرد به هیچ‌گونه درمان نیاز ندارید، زیرا دانه‌ها در عرض چند روز بهبود می‌یابد، اما درصورتی‌که علائم در طی 48 ساعت از بین نرود، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

زگیل (Warts)

زگیل (Warts)

زگیل‌ها توده‌های کوچک گوشتی هستند که می‌توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، اما اکثراً بر روی دست‌ها و پاها تأثیر می‌گذارد. علت این بیماری آلودگی به ویروس پاپیلومای انسانی است که از طریق خراش و زخم‌های پوستی به درون لایه‌های پوست نفوذ می‌کند.

روش های درمان زگیل شامل موارد زیر است:

  • اسید سالیسیلیک
  • انجماد زگیل (کریوتراپی)
  • لیزر درمانی
  • برداشت زگیل
  • تزریق داروهای شیمیایی به داخل زگیل

 

زرد زخم (Impetigo)

زرد زخم (Impetigo)

زرد زخم یک عفونت بسیار مسری باکتریایی است که سبب زخم‌ها و تاول می‌شود و بر دو نوع است: زخم زرد تاولی که به‌صورت تاول‌های بزرگ روی تنه ظاهر می‌شوند و غیر تاولی که روی بینی و دهان تشکیل می‌شوند.

معمولاً علت این بیماری باکتری استافیلوکوک (Staph) است، اما گاهی اوقات باکتری استرپتوکوک (strep) نیز می‌تواند باعث ایجاد آن شود. باکتری‌ها بانفوذ در زخم و شکاف پوستی موجب بروز بیماری می‌گردند.

زخم زرد در کودکان شایع‌تر است، اما می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد.

در ابتدا زخم‌ها قرمزرنگ هستند و پس از باز شدن زخم به‌صورت پوسته زرد متمایل به قهوه‌ای ظاهر می‌شوند.

عفونت احتمالاً در طی سه هفته از بین می‌رود، اما کرم یا قرص‌های آنتی‌بیوتیک برای درمان سریع‌تر مفید هستند.

خارش (Itching)

خارش (Itching)

خارش ممکن است در هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد. خارش اغلب به صورت خفیف وکوتاه‌مدت است، اما گاهی اوقات می‌تواند شدید و خسته‌کننده شود.

معمولا خارش پوست نشانه‌ای از مشکل چیزی جدی نیست اما آبله‌مرغان، خشکی پوست، حساسیت دارویی و غذایی، عفونت‌های انگلی و فشارهای عصبی ممکن است باعث بروز آن شوند.

مواردی که به بهبود و عدم تحریک خارش پوست کمک می‌کند شامل:

  • نوازش یا ضربه زدن به منطقه خارش، به‌جای خاراندن
  • قرار دادن کمپرس سرد روی محل خارش
  • حمام آب ولرم یا سرد
  • استفاده از محصولات بهداشتی بدون عطر
  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های پشمی
  • استفاده ارز مرطوب‌کننده، آنتی‌هیستامین و کرم استروئیدی و یا دارو با توجه به عامل ایجادکننده خارش

پسوزیاریس (Psoriasis)

پسوزیاریس (Psoriasis)

یک بیماری پوستی است که باعث پوسته‌پوسته شدن و تورم می‌شود و به‌طورمعمول به‌صورت لکه‌های قرمزرنگ که روی آن‌ها با فلس‌های ضخیم نقره‌ای و سفید پوشیده شده، نمایان می‌گردد

این لکه‌ها معمولاً روی آرنج، زانو و پشت کمر و گردن و کف دست‌وپا ظاهر می‌شوند و با خارش یا درد همراه هستند.

اختلال در سیستم ایمنی، وراثت، آسیب به پوست، مصرف الکل و دخانیات و فشار عصبی از عوامل به وجود آورنده پسوزیاریس هستند.

انواع پسوزیاریس عبارت‌اند از: اریترودرمیک، خالدار، پوسچولر، معکوسو پلاک مانند. نوع پلاک از شیوع بیشتری برخوردار است.

درمان این عارضه به اندازه تکه‌های پسوریازیس، نوع پسوریازیس و نحوه واکنش بیمار به روش‌های درمانی بستگی دارد.

 

عفونت قارچی کرم حلقوی (Ringworm)

عفونت قارچی کرم حلقوی (Ringworm)

کرم حلقوی نوعی عفونت قارچی مسری است که به‌صورت حلقه قرمز یا قهوه‌ای متمایل به زرد، روی پوست ظاهر می‌شود. لکه قرمز ممکن است خشک، متورم و همراه یا خارش باشند.

این عارضه می‌تواند تقریباً در هر جای بدن ظاهر شود اما در سر، دست‌وپاها شیوع بیشتری دارد.

معمولا برای درمان از کرم‌های پودر و یا قرص های ضد قارچ استفاده میشود.

 

گال (Scabies)

گال (Scabies)

گال یا جرب نوعی بیماری عفونی مسری در پوست است که در اثر لانه گزینی انگلی به نام Sarcoptes scabiei در زیر پوست به وجود می‌اید. علائم اصلی بیماری خارش شدید پوست است که در شب بدتر می شود و تشکیل دانه ها و راش‌ها پوستی است. خشکی و سختی پوست از علائم پیشرفته بیماری گال است.

برای درمان بیماری رعایت بهداشت شخصی و استفاده از کرم یا محلول های ضد عفونی کننده و کشنده گال استفاده میشود.

ویتیلیگو (Vitiligo)

ویتیلیگو (Vitiligo)

بیماری لک‌وپیس یا ویتیلیگو باعث ایجاد لکه‌های سفید کمرنگ روی پوست می‌شود. علت بیماری تخریب سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه‌های پوست است.

لکه‌های ویتیلیگو در اندازه‌های مختلف و در هرکجا بدن ظاهر شود، اما مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید است و همچنین در پوست‌های تیره شیوع بیشتری دارد.

ظهور ویتیلیگو در پوست سر موجب سفید شدن مو می‌گردد.

برای درمان از فتوتراپی، کرم‌های استروئید و کرم‌های پوشاننده استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط