Skip to content

سرطان پستان

سرطان پستان

سرطان پستان، شایع‌ترین نوع سرطان در زنان در ایالات متحده است. سرطان پستان، یک بیماری منفرد نیست، در واقع سرطان پستان، خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. یکی از انواع سرطان پستان، سرطان پستان تهاجمی است، که به بافت‌های اطراف پستان حمله می‌کند.

در ادامه با سرطان مهاجم پستان، بیشتر آشنا می‌شویم.

سرطان پستان تهاجمی چیست؟

در بسیاری از موارد، منشا سرطان پستان، در غدد تولید کننده شیر، یعنی مجاری شیری و لوبول‌ها (ساک‌های کوچکی در داخل لوب‌ها) است. اگر منشا سرطان پستان در خارج از این نواحی، در داخل بافت سالم پستان باشد، سرطان پستان تهاجمی نامیده می‌شود. 

بیشتر سرطان‌های پستان از این دسته هستند. در واقع، بر طبق آمارها، 81 درصد از سرطان‌های پستان، از نوع مهاجم هستند.

سرطان پستان تهاجمی

استیج‌بندی سرطان پستان تهاجمی چگونه است؟

مشاهده یا عدم مشاهده سلول‌های مهاجم، در استیج بندی سرطان پستان پس از تشخیص تاثیر گذار است.

در صورتی، که سرطان پستان تنها در محل تشکیل اولیه آن دیده شود و به بافت‌های سالم مجاور پستان گسترش پیدا نکرده باشد، کارسینوم درجا (In Situ Carcinoma) نامیده می‌شود. از این واژه، گاهی برای توصیف سرطان غیر مهاجم پستان و یا استیج صفر سرطان پستان نیز استفاده می‌شود.

سرطان پستان تهاجمی پس از تشخیص، در 4 استیج قابل تعریف است. بسیاری از این استیج‌ها، خود به انواع کوچکتری تقسیم می‌شوند.

برای استیج بندی سرطان پستان تهاجمی ، از سیستم TNM، استفاده می‌شود. از فاکتورهای دخیل در استیج بندی سرطان پستان، بر اساس این سیستم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Tumor(T): سایز توده سرطانی و گستره پخش آن در بافت پستانی.
  • Lymph Nodes(N): بررسی گسترش سلول‌های سرطانی به غدد لنفی، و در صورت گسترش، میزان تهاجم آن‌ها به سیستم لنفی.
  • Metastasis(M): بررسی گسترش سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن و ارگان‌های دورتر.

از سایر فاکتورهای دخیل در استیج‌بندی سرطان پستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرید تومور: گرید تومور، بیان کننده سرعت رشد و گسترش احتمالی تومور است. هرچه گرید تومور بیشتر باشد، تومور ایجاد شده بدخیم‌تر است.
  • وضعیت سلول‌های تومور از نظر HER2: فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع 2، نوعی پروتئین است، که وظیفه کنترل رشد و ترمیم سلول‌های پستانی را برعهده دارد. بااین‌وجود، در صورت وجود تعداد زیادی از این پروتئین‌ها، احتمال رشد سریع‌تر و خارج از کنترل افزایش، و در نتیجه احتمال ایجاد سرطان پستان نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • وضعیت سلول‌های تومور از نظر گیرنده‌ی استروژن: در شایع‌ترین نوع سرطان پستان، گیرنده‌های حساس به استروژن در سطح سلول‌های سرطانی وجود داشته و توانایی متصل شدن به استروژن را دارند.
  • وضعیت سلول‌های تومور از نظر گیرنده‌ی پروژسترونی: در صورت وجود این گیرنده‌ها در سطح سلول‌های پستانی، پروژسترون توانایی متصل شدن به این گیرنده‌ها، و تاثیر در عملکرد آن‌ها را خواهد داشت.

انواع سرطان پستان تهاجمی

انواع مختلفی از سرطان پستان تهاجمی وجود دارد. در ادامه با برخی از شایع‌ترین انواع سرطان مهاجم پستان آشنا می‌شویم.

سرطان پستان تهاجمی با منشا مجاری شیری

شایع‌ترین نوع، در میان انواع سرطان‌های پستان، سرطان پستان تهاجمی با منشا مجاری شیری یا Invasive Ductal Carcinoma است. در مجموع 80 درصد از سرطان‌های مهاجم پستان، از این نوع هستند.

مجاری شیری، وظیفه انتقال شیر به نوک پستان را برعهده دارند. در سرطان پستان تهاجمی با منشا مجاری شیری، منشا سرطان، سلول‌های پوشاننده این مجاری است. با گذشت زمان، این سلول‌های بدخیم به سایر نواحی پستان، غدد لنفی و سایر ارگان‌های بدن نیز دست‌درازی می‌کنند.

سرطان پستان تهاجمی با منشا سلول‌های شیری

 حدود ده درصد از سرطان پستان تهاجمی، از نوع سرطان پستان تهاجمی با منشا سلول‌های شیری، یا Invasive Lobular Carcinoma هستند.

منشا این نوع از سرطان پستان تهاجمی، در سلول‌های غدد تولید کننده شیر در پستان است. با گذشت زمان، احتمال گسترش سلول‌های بدخیم، به سیستم لنفی و سایر نواحی بدن نیز وجود دارد.

به‌علت شکل خاص رشد تومور در این نوع از سرطان پستان، شناسایی آن نسبت نوع داکتال سخت‌تر است. همچنین، حدود بیست درصد از مبتلایان به این نوع از سرطان پستان، دچار درگیری در هر دو پستان خود هستند.

علایم سرطان پستان تهاجمی چیست؟

در بسیاری از موارد، ممکن است، علامت یا نشانه بالینی واضحی وجود نداشته باشد و سرطان پستان در معاینات روتین و غربالگری‌ها، به‌شکل اتفاقی شناسایی شود.

علایم در صورت وجود، شامل موارد زیر است:

  • احساس توده در پستان یا زیربغل.
  • تغییر در اندازه یا شکل پستان‌ها.
  • تغییرات پوست پستان، مانند: قرمزی، تورم و ایجاد ترک.
  • چرخش نوک پستان به داخل.
  • ترشح مایع غیر طبیعی از پستان

تشخیص سرطان پستان چگونه است؟

تست‌های گوناگونی برای تشخیص سرطان پستان وجود دارد، از میان آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاینه پستان: در معاینه پستان، پستان‌ها از نظر وجود توده به‌دقت بررسی می‌شوند.
  • ماموگرافی: در این روش، از اشعه ایکس برای بررسی وجود نشانه‌های بدخیمی در بافت پستان استفاده می‌شود.
  • روش‌های تصویربرداری: می‌توان از سونوگرافی و MRI، برای بررسی احتمال وجود بدخیمی در بافت پستان‌ها استفاده کرد.
  • بیوپسی: در بیوپسی، بخشی از بافت پستان در زیر میکروسکوپ، از نظر وجود نشانه‌های مشخص کننده بدخیمی، بررسی می‌شود.
  • آزمایش خون: با آزمایش خون، می‌توان وجود مارکر‌های بدخیمی را در خون بررسی کرد.

پس از تشخیص سرطان پستان، می‌توان از برخی از تست‌های دیگر، برای استیج‌بندی تومور کمک گرفت:

  • تست رسپتوری: برای بررسی تومور از نظر وجود رسپتورهای استروژن، پروژسترون و HER2.
  • بیوپسی از غدد لنفی: برای بررسی گسترش سلول‌های سرطانی به سیستم لنفی.
  • روش‌های تصویر برداری: می‌توان از سی‌تی‌اسکن، اسکن استخوانی و سایر روش‌های تصویربرداری، برای بررسی گسترش سلول‌های بدخیم، به سایر نواحی بدن استفاده کرد.

سرطان پستان چگونه درمان می‌شود؟

درمان سرطان پستان، به استیج آن و سایر فاکتورها، مانند: وضعیت رسپتوری وابسته است. از روش‌های درمان سرطان پستان تهاجمی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی: در جراحی سرطان پستان، بخشی از پستان که درگیر تومور شده است، یا تمام آن برداشته می‌شود. در صورت درگیری لنفی، غدد لنفی درگیر نیز، به‌شکل جراحی حذف می‌شوند.
  • رادیوتراپی: در این روش، از امواج با انرژی بالا، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. از رادیوتراپی، اغلب پس از جراحی، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی احتمالی در پشت محل جراحی استفاده می‎‌شود.
  • درمان‌های سیستمی: درمان‌های سیستمی به‌شکل انفوزیون وریدی، یا از طریق شکل‌های مختلف دارویی انجام می‌شود. این نوع از درمان، مانند: شیمی درمانی، می‌تواند علاوه بر سلول‌های سرطانی، برسلول‌های سالم بدن نیز اثر گذاشته، و عوارضی مانند: ریزش موهای بدن را به‌دنبال داشته باشد.

منبع نوشته :

https://www.healthline.com/health/breast-cancer/invasive-breast-cancer#vs-metastatic-breast-cancer

مطالب مرتبط