Skip to content

دانستنی های رژیم غذایی پارکینسون

دانستنی های رژیم غذایی پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که بر حرکات فرد تأثیر می‌گذارد. برخی از رژیم‌ها مثل رژیم غذایی پارکینسون شما را از ابتلا به پارکینسون حفظ می‌کنند. همچنین کسانی که دارای این بیماری هستند می‌توانند با داشتن رژیم غذایی پارکینسون به کنترل علائم کمک کنند. 

پارکینسون در همه افراد شایع است ولی در مردان 50 درصد بیشتر از زنان دیده می‌شود. برخی از علائم پارکینسون عبارت‌اند از: لرزش، سفتی و سختی، مشکل در راه‌رفتن، مشکلات حفظ تعادل و مشکلات هماهنگی بین اعضا. بیماری پارکینسون به‌تدریج پیشرفت می‌کند و ممکن است در ابتدا فقط خود را در یک لرزش جزئی دست و احساس سفتی عمومی نشان بدهد.

 داشتن رژیم غذایی پارکینسون از فاکتورهای بالقوه است که ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد و یا روند آن را کندتر کند. در این مقاله رژیمی که پارکینسون را تشدید کرده و یا به بهبود وضعیت کمک می‌کنند مورد بررسی قرار گرفته است. 

غذاهایی برای بهبود پارکینسون 

غذاهایی که در ادامه نام خواهیم برد برای کاهش بیماری و یا کاهش خطر ابتلا به آن بسیار مفید هستند. 

روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است به کند شدن پیشرفت پارکینسون کمک کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که چربی‌های امگا 3 می‌توانند به کاهش التهاب عصب، انتقال عصبی و بازسازی عصبی آهسته کمک کنند؛ بنابراین، مصرف بیشتر امگا 3 یا مصرف مکمل امگا 3 در رژیم غذایی پارکینسون ممکن است برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید باشد. 

ماهی و غذاهای دریایی حاوی مقادیر بالای امگا 3 هستند که از جمله آنها می‌توان به ماهی خال‌مخالی، ماهی سالمون، شاه‌ماهی، صدف خوراکی و ساردین اشاره کرد. 

روغن ماهی نیز منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 لازم برای رژیم غذایی پارکینسون است. علاوه بر کاهش التهاب عصبی به بهبود سلامت قلب، عروق و عملکرد مغز کمک می‌کند. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش خطر ابتلا به منبع زوال عقل و سردرگمی کمک می‌کند. مواردی که جزو علائمی ثانویه پارکینسون هستند. 

باقلا 

موثرترین دارو برای پارکینسون لوودوپا است که باقلا حاوی مقدار زیادی از آن است و احتمال می‌رود به بهبود این بیماری کمک می‌کند. درست است که این خوراکی به بهبود پارکینسون کمک می‌کند ولی افراد نباید آن را جایگزین درمان و داروهای تجویزی کنند. یک تحقیق معتبر نشان می‌دهد که باقلا بدون عوارض جانبی میتواند در رژیم غذایی پارکینسون به بهبود و کندتر کردن روند پارکینسون کمک می‌کند. 

غذای حاوی مواد مغذی 

منبع معتبری نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پارکینسون اغلب کمبود مواد مغذی خاصی دارند، از جمله آهن، ویتامین B1، ویتامین C روی و ویتامین D. این مطالعه نشان می‌دهد که کمبود این مواد منجر به التهاب عصبی و تخریب عصبی می‌شود که خود عامل پارکینسون است؛ بنابراین افراد مبتلا باید در رژیم غذایی پارکینسون خود این موارد را مصرف کنند: 

  • غذاهای حاوی آهن: کبد، گوشت قرمز، آجیل، لوبیا
  • غذاهای حاوی ویتامین B1: نخود فرنگی، موز، پرتقال، آجیل، سبوس
  • غذاهای حاوی ویتامین C: مرکبات، فلفل، توت فرنگی، کلم بروکلی، سیب‌زمینی
  • غذاهای حاوی روی: گوشت، صدف، نان، غلات و جوانه گندم
  • غذاهای حاوی ویتامین D: ماهی روغنی، گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ، غذاهای غنی شده 

همچنین بخوانید: رژیم غذایی Mind رژیم ویژه سلامت مغز

غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان 

رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایدار در بدن هستند. وجود آنها برای بدن لازم‌اند. با این حال اگر مقدار این رادیکال‌ها بیش از اندازه باشد می‌تواند به بافت چربی، DNA و پروتئین‌های بدن آسیب برساند. آسیبی که این رادیکال‌ها وارد می‌کنند، تنش اکسایشی نامیده می‌شود که مقدار زیاد آن مضر و مرتبط با پیشرفت پارکینسون است.

آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را کنترل می‌کنند. بنابراین داشتن رژیم غذایی پارکینسون که حاوی آنتی اکسیدان است به بهبود و کنترل پارکینسون کمک می‌کند. برخی از منابع مهم آن عبارت‌اند از: زغال اخته، انگور، گیلاس، توت فرنگی، تمشک، اسپند، گردو، آجیل، ادویه‌جات، جعفری، محصولات کاکائو، کلم بروکلی، اسفناج، مرکبات و انواع لوبیا. 

داشتن رژیم سالم بسیار مهم است. بنیاد پارکینسون پیشنهاد می‌کند که افراد مبتلا این نکات را همیشه در نظر داشته باشند که غلات و سبزیجات زیاد مصرف کنند، مصرف قند را محدود کنند و رژیم‌های غذایی کم‌چرب و بدون کلسترول و چربی اشباع داشته باشند. 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب شود

برخی از غذاها باعث تسریع پیشرفت بیماری پارکینسون می‌شوند و در رژیم غذایی پارکینسون باید از آنها دوری شود. 

غذاهای فراوری شده

برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن “به سبک رژیم غذایی غربی” ممکن است باعث تشدید این بیماری شود. زیرا این رژیم غذایی سرشار از غذاهای فراوری شده است؛ مانند نوشابه‌های گازدار، غذای کنسرو شده، غلات صبحانه، چیپس، بیکن، کیک‌ها و… است. مطالعات بیان می کنند که استفاده از غذای کنسرو شده و نوشابه باعث تشدید پارکینسون می‌شوند.

علائمی چون مشکل در بلع و مشکلات گفتاری و بویایی در پارکینسون شایع است. همچنین خوردن مقدار زیاد غذاهای فراوری شده به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌های گرم منفی به نفوذپذیری و دیس بیوسیس (عدم تعادل میکروب های داخل بدن) کمک می‌کنند. این ممکن است به دلیل عبور مولکول‌های نوروتوکسیک تولید شده از این باکتری‌ها در جریان خون و ایجاد علائم مرتبط با روده که به مری و حفره حلقی منتهی می‌شود گسترش یابد. 

همچنین بخوانید: میکروب های مفید برای بدن

غذاهای خاص لبنی 

مصرف لبنیات ممکن است در روند بیماری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال در رژیم غذایی پارکینسون مصرف شیر بدون چربی و کم‌چرب، مصرف ماست و پنیر ممکن است با تشدید بیماری همراه باشد؛ بنابراین افرادی که دچار این بیماری هستند باید از لبنیات پرهیز کنند. 

غذاهای حاوی چربی اشباع و کلسترول 

اگرچه مصرف بیشتر کلسترول می‌تواند خطر پارکینسون را افزایش دهد، اما مصرف بیشتر اسیدهای چرب اشباع نشده بالعکس، می‌تواند خطر پارکینسون را کاهش دهد؛ بنابراین در یک رژیم غذایی پارکینسون افراد مبتلا می‌توانند مقدار چربی‌های اشباع و کلسترول موجود در رژیم خود را کم کنند و از سمت دیگر از چربی‌های اشباع نشده که برای آنها خطری نخواهد داشت استفاده کنند. 

غذاهایی که برای جویدن سخت هستند 

همان‌طور که گفته شد علائمی چون مشکل در بلع و مشکلات گفتاری و بویایی در پارکینسون شایع است و بسیاری از مبتلایان به پارکینسون در جویدن و بلعیدن غذا با مشکل روبه‌رو هستند. در این صورت پزشک به آنها پیشنهاد گفتاردرمانی خواهد داد تا بتوانند با این مسئله مقابله کنند.

با این حال این افراد که در جویدن و بلع غذا مشکل دارند، ممکن است مایل باشند از این غذاهای سفت، خشک و ریز، گوشت‌های سخت یا جویدنی بپرهیزند. این افراد می‌توانند از سس و آب برای نرم کردن این غذاها استفاده کنند. همچنین می‌توانند گوشت را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و یا در ظرف‌های مخلوط‌کن بریزند و همچنین می‌توانند از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنند.

مطالب مرتبط