Skip to content

رژیم غذایی در آندومتریوز

آندومتریوز

آندومتریوز نوعی بیماری است که در آن بافتی که به طور معمول در داخل رحم شما وجود دارد در خارج از آن رشد می کند. بافتی که رحم را پوشانده است آندومتر نامیده می شود به همین دلیل به این بیماری آندومتریوز می گویند. آندومتریوز اغلب یک اختلال دردناک است که در درجه اول در ناحیه لگن اتفاق می افتد. به ندرت گسترش این بافت بیشتر از لوله های رحمی، تخمدان ها و بافت های پوشاننده ناحیه لگن است.

بعضی از علائم آن شامل دوره های دردناک همراه با  خونریزی شدید ، درد در هنگام مقاربت، حرکات روده ای دردناک و ناباروری است. علت دقیق  آندومتریوز ناشناخته است و در حال حاضر درمانی قطعی برای آن وجود ندارد .با این حال ، برخی از غذاها ممکن است خطر آندومتریوز را افزایش یا کاهش دهند ، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

مطالعه بیشتر و کامل تر: اندومتریوز چیست؟

غذاهایی که تاثیر منفی بر روی آندومتریوز می گذارند

برخی از شیوه های زندگی می توانند در پیشرفت آندومتریوز تأثیر بگذارند و خطر ابتلا به آن را افزایش دهند و باعث کاهش علائم و یا شدیدتر شدن آن شوند. اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری برای ارتباط کامل برخی از غذاها یا عادت های زندگی با ایجاد یا بدتر شدن این شرایط انجام شود ، اما عوامل زیر ممکن است بر اندومتریوز تأثیر منفی بگذارند:

رژیم غذایی سرشار از چربی ترانس

چربی های ترانس سطح کلسترول LDL “بد” را افزایش می دهد و کلسترول HDL “خوب” را کاهش می دهند، بنابراین خطر بیماری قلبی و مرگ را افزایش می دهند. میزان بالای چربی ترانس باعث تشدید آندومتریوز می شود. چربی ترانس عمدتا در غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و فست فودها یافت می شود. با خواندن برچسب  مواد غذایی می توانید متوجه وجود یا عدم وجود چربی ترانس در آن شوید. هر چیزی که حاوی چربی های نیمه هیدروژنه باشد حاوی چربی های ترانس است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز، به ویژه گوشت قرمز فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، با خطر بیشتری از ابتلا به بیماری های خاص مرتبط است. در حقیقت، جایگزینی گوشت قرمز با منابع دیگر پروتئین ممکن است التهاب را بهبود بخشد. مصرف زیاد گوشت قرمز با سطوح بالاتر استروژن در خون مرتبط می باشد. از آن جا که آندومتریوز یک بیماری وابسته به استروژن است، سطح بالاتری از استروژن در خون ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

گلوتن

برخی رژیم های غذایی ممکن است به کاهش علائم آندومتریوز کمک کنند یکی از این نوع رژیم ها رژیم غذایی فاقد گلوتن است. رژیم غذایی بدون گلوتن اغلب برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت خاصی به گلوتن دارند توصیه می شود. این رژیم محدود کننده است و می تواند فیبر و مواد مغذی کمی داشته باشد با این حال رژیم بدون گلوتن ممکن است به نفع افراد مبتلا به آندومتریوز باشد.

کافئین و الکل

معمولاً به زنان مبتلا به آندومتریوز توصیه می شود که مصرف کافئین و الکل خود را کاهش دهند.مطالعات نشان می دهد این زنان تمایل بیشتری به مصرف الکل دارند نسبت به زنانی که این بیماری را ندارند . مصرف الکل و کافئین هر دو با افزایش سطح استروژن ارتباط دارند.

غذاهای فرآوری شده

به حداقل رساندن میزان دریافت غذاهای فرآوری شده تقریباً برای هر کسی ایده خوبی است و انجام این کار همچنین می تواند به مدیریت آندومتریوز کمک کند. غذاهای فرآوری شده اغلب غنی از چربی و قند ناسالم هستند، از نظر مواد مغذی و فیبر کم و ممکن است باعث ایجاد درد و التهاب شوند در نتیجه ، محدود کردن مصرف مواد غذایی مانند شیرینی، چیپس، کراکر، آب نبات و غذاهای سرخ شده ممکن است به کاهش درد مربوط به آندومتریوز کمک کند.

خوراکی های فراوری شده

غذاهایی که تاثیر مثبت بر روی آندومتریوز می گذارند

برای مقابله با التهاب و درد ناشی از آندومتریوز، بهتر است از یک رژیم غذایی کاملاً متعادل و غنی از مواد مغذی که اساساً گیاهی و پر از ویتامین و مواد معدنی است استفاده کنید.

میزان مصرف چربی های امگا سه را افزایش دهید

چربی های امگا 3 چربی های سالم و ضد التهابی هستند که در ماهی های چرب و سایر منابع حیوانی و گیاهی یافت می شوند. چربی های امگا سه به عنوان عناصر سازنده مولکول های  ضد التهاب و تسکین دهنده بدن شما عمل می کنند. با توجه به اینکه آندومتریوز غالباً با افزایش درد و التهاب همراه است، داشتن نسبت زیاد چربی های امگا 3 به امگا 6 در رژیم غذایی ممکن است به ویژه برای زنان مبتلا به این بیماری مفید باشد.

با این وجود، چه ماهی چرب بیشتری بخورید و چه مکمل های امگا 3 مصرف کنید ، افزایش مصرف این چربی ها یکی از ساده ترین تغییراتی است که می توانید برای مقابله با درد و التهاب مرتبط با آندومتریوز ایجاد کنید.

مصرف میوه ، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید

میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند. پر کردن بشقاب با ترکیبی از این غذاها  نیاز بدن شما به مواد مغذی ضروری را تامین می کند و کالری دریافتی را محدود می کند. مصرف زیاد فیبر سطح استروژن را کاهش می دهد این بدان معنی است که خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند یک استراتژی عالی برای زنان مبتلا به آندومتریوز باشد .میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل بهترین منبع فیبر غذایی هستند. این غذاها همچنین آنتی اکسیدان هایی را فراهم می کنند ، که ممکن است به مبارزه با التهاب نیز کمک کند.

مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید

برای کمک به جایگزینی از دست دادن احتمالی خون ناشی از افزایش خونریزی از دوره های سنگین در زنان مبتلا به آندومتریوز غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، لوبیاها، سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

درمان های خانگی برای آندومتریوز

علاوه بر تغییرات در رژیم غذایی و درمان های پزشکی برای آندومتریوز، برخی از افراد برای کمک به مدیریت بیماری یا علائم آن، داروهای خانگی دیگری را نیز امتحان می کنند. روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

فعالیت بدنی منظم

طب سوزنی

مصرف ویتامین B1

مصرف مکمل های منیزیم

استفاده از شاخه دارچین یا ریشه شیرین بیان

قابل توجه است که قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

هیچ رژیم خاصی وجود ندارد که بتواند از آندومتریوز جلوگیری و یا آن را درمان کند. اما رژیم غذایی سالم و مواد غذایی که ذکر شد می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش داده و علائم آزار دهنده آن را تعدیل کند. اگر مبتلا به آندومتریوز هستید با متخصص تغدیه و پزشک خود مشورت کنید تا با راهکارهای مختلف بتوانند بهترین درمان را برای شما انجام دهند.

مطالب مرتبط