Skip to content

داشتن دفتر تغذیه ای و سودمندی های آن 

دفتر تغذیه ای

دفتر تغذیه ای چیست؟

اکثر افراد دفتری دارند مخصوص نوشتن کارهای مهم ، جلسات ، لیست کارها و موارد مهم دیگر زندگیشان . اما ، چند نفر از ما برای زندگی شخصی خود یک دفترچه داریم؟ آیا می دانید بسیاری از افراد  موفق ، یک دفترچه  شخصی دارن، که تمام موارد زندگی خود را در آن یادداشت می کنند. 

یکی از موارد مهمی که می توانید برای آن دفترچه داشته باشید یادداشت کردن مواد غذایی است که در طول روز می خورید و می نوشید . یک دفتر خاطرات غذایی می تواند یک ابزار مفید برای اصلاح سبک تغذیه ای و رسیدن به وزن ایده آل باشد. این دفترچه می تواند به شما کمک کند عادت ها و الگوهای غذایی خود را بشناسید . تحقیقات نشان می دهد ، افرادی که به کاهش وزن علاقه مند هستند ، داشتن یک دفترچه تغذیه ای می تواند ابزاری بسیار موثر برای کمک به تغییر رفتار باشد. دفتر تغذیه ای به شما و پزشک کمک می کند تا عادات غذایی بشناسید پس از دانستن این موضوع ، می توانید برای بهبود وزن خود و داشتن رژیم غذایی سالم تغییراتی ایجاد کنید.

دفتر تغذیه ای
دفتر تغذیه ای

چه چیزهایی را باید در دفتر تغذیه ای وارد کنید؟

  1. چه چیزی می خورید؟ هر چیزی که در طول روز می خورید و می نوشید به همراه نحوه پخت آن باید در دفترچه تغذیه ای نوشته شود.
  2. چه میزان می خورید؟ مقدار آن با معیار اندازه گیری خانگی مانند قاشق یا گرم باید نوشته شود. در صورت امکان بهتر است غذای خود را وزن و اندازه گیری کنید. در صورتی که  خارج خانه هستید  ، بهتر است میزان مصرف را تخمین زده و یادداشت کنید.
  3. چه زمانی می خورید یا می نوشید؟ یادداشت کردن زمانی که می خورید یا می نوشید  می تواند در شناسایی زمانی که برای مصرف مواد غذایی مناسب نیست کمک کند.

یادداشت کردن مکان غذا خوردن ، کارهای دیگری که هنگام غذا خوردن انجام می دهید و احساسی که در هنگام غذا خوردن دارید می تواند به شما کمک کند برخی از عادت های خود را بشناسید و آنها را اصلاح کنید . 

فواید داشتن دفتر خاطرات تغذیه ای

  1. یک دفتر تغذیه ای به عنوان آینه کار می کند تا به شما نشان دهد چه چیزی را در چه زمانی خوردید در نتیجه شما با عادت های غذایی خود بهتر آشنا می شوید. به عنوان مثال متوجه می شوید چند بار به عنوان میان وعده از خوراکی که روی میزتان بوده خورده اید بدون اینکه گرسنه باشید یا چند باراز خوردن  وعده غذایی اصلی خود به دلیل مشغله زیاد صرفه نظر کرده اید.هم چنین متوجه می شوید زمانی که غذا خوردن را با فعالیت دیگر مانند تماشای فیلم یا بازی ترکیب می کنید ، کمتر غذا می خورید یا بیشتر؟؟ یک دفترچه یادداشت غذایی به شما آگاهی کاملی  در مورد عادات غذایی می دهد که در صورت عدم یادداشت کردن آنها ممکن است از آنها غافل بمانید. 
  2. خودآگاهی شما را به سمت انتخاب های صحیح سوق می دهد.هیچ چیزی به اندازه یک دفتر خاطرات شخصی باعث آگاهی شما از خود نمی شود.جالب است بدانید بعضی از مواقع در پایان روز با دیدن آنچه خورید و نوشیدید تعجب می کنیدو این تعجب و در نتیجه آگاهی باعث می شود هر زمان که تمایل به خوردن مواد غذایی ناسالم یا بیشتر از اندازه دارید  بیشتر احتیاط کنید. هرچه بیشتر مواد غذایی خود را یادداشت کنید بیشتر به آن عادت می کنید  و در نهایت کالری کمتری به طور طبیعی مصرف می کنید. 
  3. تهیه دفتر تغذیه ای به شما در کاهش وزن کمک می کند. افرادی که از رژیم های غذایی برای کاهش وزن استفاده می کنند با یادداشت کردن آنچه می خورند و می نوشند می توانند اطمینان حاصل کنند که آیا از برنامه تغذیه ای خود پیروی می کنند یا خیر. در نتیجه شما را به سمت ایجاد تغییرات صحیح در رژیم غذایی که می تواند روند کاهش وزن شما را کاتالیز کند ، راهنمایی می کند.
  4. دفتر تغذیه ای به شما کمک می کند منبع بعضی از مشکلات خود را پیدا کنید.ما اغلب علائم خاصی از ناراحتی و بیماری را در بدن خود احساس می کنیم ، مانند درد معده ، ناراحتی های گوارشی، سردرد و غیره. گاهی اوقات ، علت این مشکلات در غذایی است که می خوریم. اما دقیق اطمینان نداریم که علت چیست. یک دفترچه یادداشت غذایی به شما کمک می کند تا متوجه شوید مصرف چه مواد غذایی باعث ایجاد علائم آزار دهنده در شما می شود.  
  5. نکات مثبت برنامه غذایی روزانه شما را نشان می دهد. یادداشت کردن آنچه می خورید و می نوشید فقط برای نشان دادن نقاط ضعف شما نیست بلکه  می تواند به شما نشان دهد که چه کاری را به خوبی انجام می دهید، به همین دلیل سعی می کنید آن کار را ادامه دهید. . به عنوان مثال شاید شما بیشتر از آنچه فکر می کردید سبزیجات می خورید یا واقعاً در نوشیدن هشت لیوان آب  به صورت روزانه  ثابت قدم هستید ، با دانستن این عادت خوب در مورد خود سعی در حفظ آن می کنید. 
  6. شما با نگاه کردن به دفتر تغذیه ای خود متوجه سیر پیشرفت خود می شوید. بهترین قسمت در مورد داشتن دفتر تغذیه ای این است که می توانید به گذشته نگاه کنید و سیر پیشرفت خود را مشاهده کنید. مسلما پیروی از یک رژیم غذایی و تغییر عادات غذایی سخت است ، ولی وقتی سیر پیشرفت خود را می بینید مطمئنا برای ایجاد تغییرات بهتر مصمم تر می شوید. 
دفتر تغذیه ای
دفتر تغذیه ای

کلام آخر 

داشتن یک دفتر تغذیه ای آن قدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. مسلما انجام کارهای جدید در ابتدا کمی سخت است اما بعد از شروع به آن عادت می کنید. افرادی که برای کاهش وزن و کنترل بیماری به متخصص تغذیه یا پزشک مراجعه می کنند با همراه داشتن دفتر تغذیه ای و یادداشت آنچه می خورند و می نوشند به آنها کمک می کنند تا بتوانند برنامه غذایی شما را اصلاح کنند.  

منابع نوشته :

https://www.health.harvard.edu/blog/why-keep-a-food-diary-2019013115855

https://kaynutrition.com/reasons-you-should-track-your-food/

https://www.getqardio.com/healthy-heart-blog/food-journal/

https://familydoctor.org/nutrition-keeping-a-food-diary/#:~:text=A%20food%20diary%20is%20a,diet%20to%20improve%20your%20weight.

https://www.breathewellbeing.in/blog/5-reasons-you-should-maintain-a-food-journal/

 

مطالب مرتبط