Skip to content

چه عواملی موجب درد لگن در حین نشستن می‌گردند؟

درد لگن در حین نشستن

مشکل درد لگن یک مشکل رایج در میان افراد بوده و بسیاری از افراد به علل گوناگون در هنگام نشستن خود دچار درد در ناحیه لگن می‌گردند. این درد طیفی از عدم آسودگی در هنگام نشستن تا درد شدید و طاقت فرسا را در بر می‌گیرد. درد لگن در حین نشستن , خشکی و صدا دادن آن در هنگام نشست و برخاست نیز از جمله دیگر علائم مشکلات مفصلی در ناحیه لگن به شمار می‌آیند. در این مطلب عواملی که می‌توانند موجب درد لگن در حین نشستن شوند را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

درد لگن به چه معناست؟

یک فرد ممکن است درد را در محل مفصل لگن، عضلات اطراف آن، رباط‌ها، اعصاب و تاندون‌های این ناحیه احساس نماید. لگن یکی از بزرگ‌ترین مفاصل نگهدارنده وزن بدن بوده و محل اتصال مفصل گوی و کاسه‌ای استخوان ران با استخوان خاصره است. این مفصل از دو جزء اساسی تشکیل شده است: یکی سر استخوان ران و دیگری حفره استابولوم (که سر استخوان ران در آن قرار می‌گیرد). 

عضلاتی که مفصل لگن را پوشش می‌دهند عبارتند از:

  • عضلات گلوتئال که عضلات اصلی تشکیل دهنده ناحیه سرین به شمار می‌آیند.
  • عضلات نزدیک کننده (اداکتور) که قسمت داخلی عضلات ران را تشکیل می‌دهند.
  • عضله ایلیوپسواس که از قسمت‌های تحتانی کمر منشأ گرفته و به سمت پایین امتداد پیدا می‌کند.
  • عضله چهارسر ران که خود از ترکیب چهار بخش عضلانی مختلف تشکیل شده است و قسمت قدامی ران را تشکیل می‌دهد.
  • عضلات همسترینگ که مربوط به پشت ران می‌شوند. 

عروق و اعصاب اصلی (مانند اعصاب سیاتیک) نیز از اطراف مفصل لگن عبور می‌کنند. درد لگن ممکن است در نتیجه آسیب به عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های مفصلی رخ داده و به قسمت لگن، باسن و بخش فوقانی ران انتشار یابد. در ادامه برخی از علل درد لگن در حین نشستن توضیح داده شده‌اند:

وضعیت بدن در هنگام نشستن

عادات اشتباه در هنگام نشستن می‌توانند موجب درد لگن در حین نشستن شوند. این عادات عبارتند از:

  • قوز کردن در هنگام نشستن می‌تواند منجر به بروز درد لگن در فرد گردد. وقتی بدون تکیه مناسب بر روی صندلی می‌نشینید، فشار زیادی به لگن‌های خود وارد آورده و به مرور زمان دچار آسیب در این مفاصل خواهید شد. 
  • نشستن به صورت چهارزانو یا خم شدن به یک سمت، فشار وارد آمده بر روی لگن را افزایش داده و موجب بروز درد در این مفاصل می‌گردد. 
  • نشستن بر روی سطوح ناهموار مانند یک کوسن یا بالشت که بیش از اندازه نرم باشد، بدن را به یک سمت بیشتر از سمت دیگر متمایل ساخته و فشار غیر یکنواختی را به لگن‌ها وارد می‌آورد. این فشار به مرور زمان نشستن را برای فرد طاقت فرسا می‌سازد. 

تحت فشار قرار گرفتن اعصاب

نشستن به مدت طولانی می‌تواند اعصاب ناحیه لگن را تحت فشار قرار دهد و به اصطلاح فرد را دچار رادیکولوپاتی کند. وارد آمدن هرگونه نیروی غیر عادی به اعصاب لگن به صورت کشیدگی، فشردگی یا به دام افتادن اعصاب در میان بافت‌های دیگر می‌تواند منجر به درد لگن در حین نشستن و نیز دردهای راجعه به ناحیه ران، باسن و کشاله ران گردد. علائم همراه این مشکل شامل تظاهرات عصبی زیر خواهد بود:

  • ناتوانی در حرکت دادن عضو
  • بی حسی
  • احساس گزگز شدن پوست
  • احساس سوزش

برای درمان رادیکولوپاتی‌ها روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

گرفتگی سیاتیک

یکی از علل درد لگن در حین نشستن، آسیب به عصب سیاتیک است. نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز این حالت گردد. عصب سیاتیک طویل‌ترین و نیز پهن‌ترین عصب در کل بدن انسان بوده و از قسمت کمر تا پشت زانوها امتداد می‌یابد. درد ناشی از التهاب و آسیب به عصب سیاتیک به قسمت باسن، انگشتان پا و یا پشت ساق پا گسترش یافته و ماهیتی تیز و تیرکشنده دارد. همچنین ضعف عضلانی و بی حسی نیز ممکن است با آن همراهی داشته باشند. 

درمان علامتی گرفتگی سیاتیک از طریق انجام ورزش‌های کششی مناسب و مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید: رژیم ضد التهاب دکتر ویل

بورسیت

بورسیت به التهاب بورس‌ها یا کیسه‌های حاوی مایع مفصلی در اطراف مفاصل گفته می‌شود که می تواند یکی از دلایل درد لگن در حین نشستن باشد. بورس‌ها از اصطکاک میان استخوان‌ها، عضلات و تاندون‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند. اصطکاک دائم و طولانی مدت میان این اجزای حرکتی موجب التهاب غشاهای مفصلی و در نتیجه ایجاد بورسیت می‌شود. درد ناشی از التهاب بورس‌ها به ناحیه لگن و ران انتشار یافته و اغلب در هنگام بلند شدن از روی صندلی و پس از نشستن‌های طولانی مدت شایع است. گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که با خواب فرد تداخل ایجاد می‌کند.

درمان بورسیت شامل مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد، فیزیوتراپی، استفاده از آتل و بریس، کمپرس سرد و گرم، ورزش، استراحت و جراحی می‌گردد.  

علل درد لگن در حین نشستن؛ التهاب تاندون

یکی دیگر از علل درد لگن در حین نشستن التهاب تاندون است. تاندون‌ها به بافت‌های فیبری گفته می‌شوند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. التهاب این بافت‌ها خصوصاً در ناحیه عضله ایلیوپسواس به درد لگن می‌انجامد. این درد گاهی در کشاله ران و یا در قسمت قدامی لگن نیز احساس می‌گردد. درمان التهاب تاندون شامل موارد زیر است:

  • استراحت، قرار دادن یخ بر روی محل درد، انواع کمپرس‌ها و بالا نگه داشتن پا
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی
  • آتل، بریس و یا اسلینگ‌‌ها
  • داروهای ضد التهاب و ضد درد
  • تزریق کورتون
  • جراحی

آرتروز

آرتروز (استئوآرتریت) یکی از شایع‌ترین انواع التهاب مفصل و حالتی مزمن است که در آن غضروف مفاصل از بین رفته و بین استخوان‌ها اصطکاک زیادی به وجود می‌آید. این اصطکاک باعث ایجاد درد، خشکی مفاصل و ناتوانی در حرکت می‌شود. درد لگن در بیماران مبتلا به آرتروز در ناحیه کشاله ران، باسن و در قسمت داخلی زانو یا ران احساس می‌گردد. درمان‌هایی که برای آرتروز پیشنهاد می‌شود شامل ورزش، کاهش وزن و درمان‌های جراحی در موارد شدید خواهد بود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است و در نتیجه کارکرد اشتباه سیستم ایمنی و حمله آن به بافت‌های خودی ایجاد می‌شود. آرتریت روماتوئید در مفصل لگن با علائمی از قبیل خشکی و تورم لگن و کشاله ران و درد شدید تظاهر یافته است و اغلب به طور قرینه هر دوی این مفاصل را درگیر می‌کند. درمان‌های آن عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب و ضد درد
  • کمپرس‌های سرد و گرم
  • محصولات موضعی مانند کرم‌ها، ژل‌ها و برچسب‌ها
  • توازن میان استراحت و ورزش

جمع بندی

بسیاری از افراد با درد لگن در حین نشستن دست و پنجه نرم می‌کنند. عوامل متعددی از قبیل وضعیت نشستن نادرست، بی تحرکی به مدت طولانی و فشار غیر طبیعی بر مفصل لگن می‌تواند موجب بروز چنین دردی شود. پروسه‌های التهابی و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نیز می‌توانند در بروز این مشکل دخیل دانسته شوند. در مواردی که درد شدید و مقاوم بوده و علت روشنی برای آن وجود ندارد، مراجعه سریع به پزشک از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

مطالب مرتبط