Skip to content

خواص خرمالو و اثرات جانبی آن

خواص خرمالو

خواص خرمالو و اثرات جانبی آن

خرمالو (persimmons) با نام علمی Diospyros kaki بومی شرق آسیا و کشورهای چین، ژاپن و کره است. جنس Diospyros داراي تقريباً ۴۰۰ گونه است كه اكثر آن‌ها در آسيا، آفريقا، آمريكاي مركزي و جنوبي پراکنده‌اند. این میوه در مناطقی با آب‌وهوای نیمه گرمسیر و یا نواحی با زمستان متعادل قابل‌کشت است.

 

ارزش غذایی میوه خرمالو

گوشت خوشمزه و شیرین میوه خرمالو حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی برای سلامتی است. هریک از انواع واریته‌های خرمالو به مقدار جزئی ازنظر ارزش غذایی با یکدیگر متفاوت‌اند، به‌عنوان‌مثال خرمالو آمریکایی محتوای ویتامین C بسیار بیشتر و همچنین به مقدار کم آهن و پتاسیم بیشتری نسبت به خرمالو ژاپنی دارد و خرمالوی ایرانی دارای کالری بیشتری نسبت به خرمالوی ژاپنی است.

همچنین، رنگ میوه‌ها در هر واریته متفاوت است. میوه‌های تیره‌تر، آنتوسیانین بیشتر دارند، درحالی‌که نارنجی‌ها در بتا کاروتن غنی هستند.

میزان ترکیبات موجود در 100 گرم میوه خام خرمالوی محلی در جدول زیر قابل‌مشاهده است.

ترکیبات مغذی مقدار ترکیبات مغذی مقدار
انرژی 127 کیلوکالری ویتامین B6 0.1 میکروگرم
آب 64.40 گرم ویتامین K 4.4 میکروگرم
فیبر 1.7 گرم ویتامین C 66 میلی‌گرم
پروتئین 0.8 گرم فولات 7.52 میکروگرم
کربوهیدرات 33.50 گرم پتاسیم 310 میلی‌گرم
قند 9.75 گرم آهن 2.50 میلی‌گرم
چربی 0.4 گرم کلسیم 27 میلی‌گرم
ویتامین A 216.8 یکای بین‌المللی مس 0.11 میلی‌گرم
ویتامین B1 0.028 میلی‌گرم منیزیم 9 میلی‌گرم
ویتامین B2 0.02 میلی‌گرم روی 0.1 میلی‌گرم
ویتامین B3 0.1 میلی‌گرم فسفر 26 میلی‌گرم

خواص خرمالو برای سلامتی

خواص خرمالو برای سلامتی

 

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

خرمالو حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولی (کاتچین)، کاروتنوئیدی (زاکسنتین) و ویتامین‌ها (ویتامین  Aو C) است.

کاتچین آنتی‌اکسیدان پلی فنولی با خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی و ضد خونریزی است، بنابراین می‌تواند در پیشگیری از واکنش‌های التهابی ناخواسته و عفونت‌ها کمک کند.

زاکسنتین و لوتئین کاروتنوئیدهای غذایی مهم در خرمالو هستند که از آسیب رادیکال‌های آزاد خورشید به شبکیه چشم و همچنین ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند

دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در این میوه یافت می‌شوند، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن و لیکوپن هستند. تمامی این ترکیبات به‌عنوان محافظ در برابر رادیکال‌های آزاد که در روند پیری و بیماری‌های مختلف نقش دارند، عمل می‌کنند و موجب افزایش ایمنی بدن و توانایی مبارزه با عفونت می‌شوند.

 

میوه‌ای کم‌کالری و کم‌چرب

خرمالو با مقدار متغیر کالری در ارقام مختلف (بین 70 تا 127 کیلوکالری در 100 گرم میوه) و مقدار اندک چربی تهدیدی برای افزایش وزن به شمار نمی‌آید.

فیبر خرمالو

حاوی فیبر مناسب و محتوای کم‌چربی

میزان فیبر در ارقام مختلف خرمالو متفاوت است، مقدار فیبر مناسب به‌خصوص در خرمالوی ژاپنی (3.6 گرم در 100 گرم میوه خام خرمالو) به هضم مواد غذایی کمک می‌کند، به‌عنوان ملین عمل می‌کند، یبوست را کاهش می‌دهد و موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد.

فشارخون بالا را کنترل می‌کند

خرمالو به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم کم، به‌عنوان ماده غذایی مناسب برای افراد با فشارخون بالا عمل می‌کند. درواقع خرمالو مانند وازیدولاتور عمل می‌کند و جریان خون در سراسر بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین فشارخون کاهش می‌یابد و از بسیاری از بیماری‌ها و خطرات مرتبط با فشارخون بالا جلوگیری می‌کند.

حاوی مقادیر کافی ترکیبات معدنی

میوه تازه و خشک خرمالو حاوی مقادیر کافی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس و فسفر است.

منگنز به‌عنوان کوفاکتور در فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز عمل می‌کند و موجب سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد می‌شود. مس نیز برای اعمال حیاتی مانند فعالیت آنزیم‌ها، تولید گلبول‌های قرمز، تولید آدنوزین تری فسفات (منبع انرژی در بدن) و جذب آهن از مواد غذایی موردنیاز است.

اثرات جانبی میوه خرمالو

اثرات جانبی میوه خرمالو

خرمالو علی‌رغم خواص متعددی که دارد، اگر به‌درستی و به‌اندازه مصرف نشود، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین عوارض جانبی خرمالو عبارت‌اند از:

  • خرمالو به‌خصوص خرمالوی نارس حاوی مقادیر بالایی از تانن و پکتین است، ازاین‌رو،اگر این میوه وارد معده خالی شود، باعث اسهال گردد. این ترکیبات در پوست خرمالو بیشتر هستند.
  • بسیاری از مردم به‌اشتباه فکر می‌کنند مصرف خرمالو باپوست برای آن‌ها مفیدتر است، اما واقعیت این است که بیشتر اسید تانیک در پوست میوه وجود دارد. خرمالو با پوست نباید مصرف شود در غیر این صورت، این منجر به تشکیل سنگ در معده می‌شود.
  • خوردن میوه با غذاهای سرد مانند ماهی، مرغ یا میگو منجر به تشکیل سنگ در معده می‌شود. این به این دلیل است که این غذاها حاوی پروتئین بالا هستند و اسید تانیک، با اثر روی این پروتئین‌ها، موجب تشکیل سنگ می‌شود.
  • افرادی که دارای فشارخون پایین هستند، باید در مصرف خرمالو احتیاط کنند، زیرا موجب افت بیشتر فشارخون در این افراد می‌گردد.
  • افراد مبتلابه یبوست باید از مصرف خرمالوهای قرمزرنگ اجتناب کنند. خرمالوهای قرمز رنگ قادر به ایجاد انسداد روده هستند.
  • محتوای قند این میوه واقعاً بالا است و ازاین‌رو کسانی که از دیابت رنج می‌برند، باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • همچنین کسانی که مشکلات دندانی دارند، باید پس از مصرف میوه، دندان‌های خود را مسواک بزنند یا یک لیوان آب بنوشند، زیرا میزان قند و پکتین بالای خرمالو، مینای دندان را از بین می‌برند و باعث پوسیدگی می‌شوند.

مطالب مرتبط