Skip to content

جراحی های لاغری و معایب آن ها

جراحی های لاغری و معایب آن ها

امروزه چاقی یکی از بزرگترین معضلات تمام جوامع می باشد و بسیاری از افراد از این معضل رنج می برند . چاقی و اضافه وزن در برخی از افراد گاه آنقدر آزار دهنده می شود که تصمیم می گیرند خود را به دست تیغ جراحی بدهند. جراحی های لاغری برای افرادی می توانند مفید باشند که تمام روش های کاهش وزن را امتحان کرده اند و به نتیجه نرسیده اند در حقیقت تنها راه نجات آنها محسوب می شود. 

زمانی که با معضل چاقی و اضافه وزن روبرو هستید در مرحله اول باید سعی کنید با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی وزن خود را کاهش دهید، تغییر در سبک زندگی مهم ترین قدم برای رسیدن به وزن ایده آل است. باید در نظر داشته باشید عمل های زیبایی و تناسب اندام مشکلات زیادی را برای بدن فرد ایجاد می کند و اگر سبک زندگی صحیحی را دنبال نکنید برای بسیاری از افراد قابل بازگشت می باشد. 

انواع جراحی های لاغری 

اگر BMI فردی بین 30 تا 34.9 باشد مبتلا به چاقی درجه یک، بین 35 تا 39.9 باشد مبتلا به چاقی درجه دو و  اگر BMI بالای 40 باشد مبتلا به چاقی درجه سه می باشد. زمانی که تمام روش های کاهش وزن نتواند باعث رسیدن فرد به وزن ایده آل شود و چاقی باعث شده باشد زندگی عادی فرد دچار مشکل شود تصمیم به عمل های لاغری می گیرد.

امروزه انواع مختلفی از جراحی های لاغری وجود دارد که مضرات و معایبی نیز در پی دارند. مهم ترین این عمل ها شامل : 

بای پس معده 

بای پس معده به دو روش انجام می شود در روش اول که روش Roux-en-Y نامیده می شود  قسمت بالای معده بریده می شود و باقی مانده معده بسته می شود که این امر باعث می شود نتوانید در یک وعده غذایی مقدار زیادی غذا بخورید. قسمت باقی مانده از معده بسیار کوچک است و توانایی نگهداری مقدار بسیار کمی غذا را دارد. روده کوچک نیز بریده می شود و به همان قسمت از معده وصل می شود.در روش دیگر بای پس معده که روش انحراف بلیو پانکراتیک گفته می شود حدود 80 درصد معده حذف می شود و و تنها بخش کوچکی از معده و روده کوچک باقی می ماند.بای پس معده

گاسترکتومی یا اسلیو

گاسترکتومی اسلیو یا آستینی در واقع بخش اول فرآیند جراحی بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک است. در این روش ساختار معده به حالت تیوپی شکل تبدیل می شود . معده باقیمانده یک کیسه لوله‌ای است که شباهت زیادی به موز دارد. در عمل اسلیو ۷۰ درصد معده برداشته شده از شکم خارج می شود.

جراحی اسلیو معده 

حلقه‌گذاری قابل‌تنظیم معده

در این روش جراح حلقه ای را در قسمت فوقانی معده قرار می دهد که قابلیت باد کردن دارد. با باد کردن آن کیسه ای در معده جای می گیرد . این کار از طریق عمل لاپاراسکوپی انجام می شود . زمانی که فرد غذا می خورد غذا به دیواره معده فشار می آورد و سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که اشتهای فرد را کم می کند.

پلیکاسیون معده

در این عمل طول معده به صورت دامن روی هم پلیسه می شود تا فضای معده را تنگ کند . این عمل عمدتا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود . 

عمل لیپوماتیک (پیکر تراشی )

روشی است جهت تخلیه چربی های موضعی . این چربی ها بدون درد  و خونریزی از بدن خارج می شوند .

معایب جراحی های لاغری

جراحی های لاغری فقط برای افرادی توصیه می شود که اضافه وزن بسیار زیادی دارند و این اضافه وزن سلامتی آنها را به خطر می اندازد. بنابراین ریسک خطرات جراحی برای آنها کمتر از ریسک چاقی است . جراحی های لاغری عوارض زیادی دارد بعضی از آنها شامل: 

  • ریفلاکس اسید معده
  • خطرات بیهوشی حین عمل
  • حالت تهوع و استفراغ
  • عدم توانایی خوردن برخی غذاها
  • سندروم دامپینگ
  • پایین آمدن قند خون
  • سوء تغذیه
  • بازگشت وزن کاهش یافته 
  • کاهش وزن بدون تغییر در سبک زندگی 

 

مزایای عمل های لاغری 

  • کاهش وزن سریع در زمان کوتاه 
  • افزایش اعتماد به نفس به دلیل تناسب اندام
  • افزایش احساس سیری و کاهش اشتها
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی که در اثر چاقی به وجود می آمدند 

 

چه افرادی باید از جراحی های لاغری جهت کاهش وزن استفاده کنند؟

عمل های لاغری زمانی که سلامتی فرد به دلیل اضافه وزن در معرض خطر است توصیه می شود .برای  کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی که تهدید کننده سلامتی فرد می باشند از جمله: 

مواد غذایی که بعد از جراحی های لاغری باید از مصرف آنها اجتناب کنید

بعد از عمل برنامه غذایی به شما داده می شود تا مدتی از آن استفاده کنید این برنامه غذایی با برنامه هایی که شما قبلا استفاده می کردید فرق دارد معمولا در مرحله اول توصیه به مصرف مواد غذایی مایع وجود دارد بعد از آن از مواد غذایی پوره مانند استفاده کنید و در نهایت بعد از چند ماه می توانید برنامه غذایی عادی داشته باشید.مواد غذایی که بعد از عمل های لاغری نباید مصرف کنید شامل :

مواد غذایی که ارزش تغذیه ای پایینی دارند

معده شما بعد از جراحی چاقی تقریبا به اندازه یک تخم مرغ است بنابراین از مواد غذایی استفاده کنید که کالری مورد نیاز را به بدنتان می رسانند .

الکل

الکل مانند هر نوشیدنی دیگر دارای کالری می باشد .چون ارزش غذایی الکل پایین است مصرف آن بعد از عمل توصیه نمی شود همچنین جذب الکل بعد از جراحی افزایش می یابد و ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.

میوه و سبزیجات با فیبر بالا

به دلیل آنکه هضم مواد غذایی که دارای فیبر بالا می باشند مشکل است بعد از انجام باید با احتیاط آنها را مصرف کنید .

غذاهای پرچرب

مصرف مواد  غذایی که چربی بالایی دارند به دلیل آنکه هضم سخت تری دارند بعد از جراحی ها توصیه نمی شوند . مصرف مواد غذایی پرچرب باعث تشدید حالت تهوع شما می شود. 

 

کلام آخر 

اضافه وزن و چاقی علاوه بر آنکه از جهت زیبایی برای هر فرد آزار دهنده است عواقب خطرناک دیگری را نیز به همراه دارد. بنابراین برای آنکه از شر بیماری های دیگر در امان باشیم باید سعی کنید وزنتان را در شرایط ایده آل قرار دهید. زمانی که دچار اضافه وزن می شوید زودتر از آنکه وارد مرحله چاقی بشوید وزن خود را کاهش دهید . بهترین روش استفاده از برنامه غذایی مناسب، داشتن فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی است. جراحی های لاغری مانند تمام جراحی های دیگر با ریسک های بالایی برخوردار است بنابراین تا حد امکان از روش های دیگری استفاده کنید .

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »