Skip to content

دلایل تورم انگشتان دست 

تورم انگشتان دست

تورم انگشتان دست به چه علت است؟

تورم زمانی اتفاق می افتد که بخشی از بدن مانند اندام ها ، پوست یا عضله بزرگتر از حالت عادی شوند. این مسئله معمولاً به دلیل التهاب یا تجمع مایعات در قسمت متورم شده  اتفاق می افتد.تورم می تواند داخلی باشد یا روی پوست و عضلات خارجی تأثیر بگذارد. می تواند در سراسر بدن رخ دهد یا در یک قسمت خاص قرار گیرد.تورم نتیجه تجمع مایعاتی است که در بافتهای بدن گیر می کند. بیشتر افرادمی توانند تورم را مشاهده کنند زیرا قسمت آسیب دیده بزرگتر از حد طبیعی است .یکی از قسمت های بدن که دچار تورم می شود انگشتان است . انگشت متورم را می توان با مقایسه اندازه انگشت با اندازه انگشتان دیگر ، به راحتی تشخیص داد. با این حال ، گاهی اوقات ممکن است تورم کاملاً واضح و قابل تشخیص نباشد. اغلب افرادی که انگشت متورم دارند علاوه بر تورم علائم دیگری را نیز تجربه می کنند. در این مقاله به بررسی علت تورم انگشتان دست می پردازیم. 

تورم انگشتان دست
تورم انگشتان دست

مهم ترین دلایل تورم انگشتان 

  1. ورزش و گرما : قلب ، ریه ها و عضلات نیاز به اکسیژن دارند . قسمت هایی که نیاز به اکسیژن بیشتری دارند خون بیشتری در آن قسمت جریان دارد . رگ های خونی کوچک به این تغییر واکنش نشان می دهند و منبسط می شوند و این مسئله باعث تورم  می شود. در انگشتان نیز چون رگ های خونی کوچکی وجود دارد تجمع خون در آنها بیشتر است . زمانی که بدن در مکان های گرم وجود دارد نیز اتفاق مشابهی می افتد . برای خنک شدن ، رگ های خونی پوست متورم می شوند تا گرما از سطح  آن خارج شود که این امر کاملا طبیعی است.
  2. جراحت: ممکن است دلیل تورم انگشتان رباط پاره شده ، انگشتتان پیچ خورده ، دررفتگی یا حتی شکستگی استخوان باشد. اگر آسیب شدید  نباشد با گذاشتن یخ ، استراحت و داروی کاهش دهنده بهبود یابد، اما اگر نمی توانید انگشت خود را صاف کنید ، تب دارید یا درد زیادی دارید ، به پزشک مراجعه کنید.
  3. عفونت : عفونت نیز می تواند  باعث تورم انگشتان دست شود. این عفونت ها شا مل :
  • هرپتیک ویتلو(Herpetic whitlow): عفونت تبخال است که باعث ایجاد تاول های کوچک ، متورم و خونی روی انگشتان می شود.
  • پارونیشیا(Paronychia): عفونتی در پایه ناخن است که توسط باکتری یا قارچ ایجاد می شود.
  • فلون(Felon): عفونت دردناک پر از چرک در نوک انگشت است.

اگرعفونت انگشتان به سرعت درمان نشوند ، می توانند گسترش پیدا کنند و به قسمت ها دیگر بدن سرایت کنند. 

  1. آرتروز: آرتریت روماتوئید (RA) روی مخاط مفاصل تأثیر می گذارد و باعث تورم ، درد و سفتی می شود. علائم اغلب ابتدا در مفاصل دست ظاهر می شوند. RA معمولاً روی هر دو دست تأثیر می گذارد.آرتریت پسوریازیس می تواند افرادی را که مبتلا به بیماری پوستی به نام پسوریازیس هستند ، تحت تأثیر قرار دهد. اغلب باعث تورم انگشتان دست و پا مانند می شود. هر دو نوع آرتروز جدی هستند و بدون درمان می توانند باعث آسیب مفصلی و سایر مشکلات در بدن شوند.
  2. نقرس: نقرس باعث درد و تورم شدید ، معمولاً در انگشت شست پا می شود. اما می توانید آن را در هر مفصلی از جمله انگشتان دست ببینید. زمانی که اسید اوریک بیش از حد در خون باعث تشکیل بلورهایی در  مفصل شود. داروها می توانند به کاهش درد و جلوگیری از حملات بیشتر کمک کنند.
  3. دارو : بعضی از داروها می توانند باعث تورم انگشتان شوند . این داروها شامل : 
  • قرص های بدون نسخه ضد درد مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • استروئیدها
  • داروهای خاص برای دیابت یا فشار خون بالا
  • داروهای ضد عصبی مانند گاباپنتین و پرگابالین
  • درمان های هورمونی حاوی استروژن یا تستوسترون
  1. سندرم تونل کارپ: سندرم تونل کارپال (Carpal Tunnel Syndrome) یا نشانگان مجرای مچ دستی، بیماری شایعی است که موجب درد، بی‌حسی و حس سوزن سوزن و مور مور در دست و بازو می‌شود.این مشکل هنگامی بروز پیدا می‌کند که فضا برای یکی از اعصاب اصلی دست به نام «عصب میانی» یا «عصب مدین» در مچ دست یا تونل کارپال تنگ شود. انجام حرکات دست یکسان و مکرر می تواند باعث سندرم تونل کارپ شود. این قابل درمان است و معمولاً آسیب پایداری ندارد.
  2. انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر(Trigger Finger): زمانی که انگشت هنگام خم شدن یا صاف کردن صدای ماشه می دهد به آن تریگر فینگر می گویند. در این حالت انگشت ممکن است پف کند. انگشت ماشه هنگامی اتفاق می افتد که تورم در اطراف تاندون وجود داشته باشد. بیشتر در افراد مبتلا به RA یا دیابت دیده می شود. انگشت ماشه ممکن است به خودی خود بهتر شود. اما اگر بدتر شود ، می تواند در حالت خمیده گیر کند. 
  3. بیماری کلیوی: کلیه ها باعث دفع مواد زائد و مایعات اضافی از  بدن می شوند . یکی از اولین نشانه های اختلال در کار کلیه ها  پف انگشتان  دست و  پاها و اطراف چشم است. در صورت ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا ، احتمالاً به بیماری کلیوی مبتلا خواهید شد. برای محافظت از کلیه ها یا جلوگیری از وخیم شدن بیماری نواحی گفته شده را کنترل کنید.
  4. بارداری : وقتی انتظار تولد فرزند خود را دارید  می توانید تورم در انگشتان  دست ، مچ پا وانگشتان  پاها را مشاهده کنید. اما تورم ناگهانی ، به خصوص در دست و صورت ، می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. پره اکلامپسی که فشار خون بارداری است  در نیمه دوم بارداری اتفاق بیفتد.
  5. بیماری سلول داسی شکل: گلبول های قرمز طبیعی مانند دونات به نظر می رسند و انعطاف پذیر هستند. هنگامی که به بیماری داسی شکل مبتلا هستید ، سلول ها سفت و هلالی شکل هستند. اینها در رگ های خونی کوچک گیر کرده و جریان خون را مسدود می کنند.  این مسئله باعث ایجاد تورم دردناک  در دست و پا می شود. سایر مشکلاتی که ایجاد می کند شامل عفونت ، کم خونی ، سکته مغزی و نابینایی است. 
  6. ورم لنفاوی : این تورم زمانی اتفاق می افتد که مایع در سیستم لنفاوی نتواند به خوبی تخلیه شود. گاهی اوقات یک عارضه جانبی در درمان سرطان است. زنان مبتلا به سرطان پستان غالباً غدد لنفاوی زیر بغل خود را برای بررسی سرطان برداشته اند در نتیجه  جریان لنفاوی مختل می شود  و می تواند منجر به تورم در بازوها و دست ها شود. این مسئله قابل درمان نیست اما می توان آن را مدیریت کرد.
  7. بیماری رینود (Raynaud’s Disease): رینود بیماری نادری است که  رگ های خونی انگشتان را تحت تأثیر قرار می دهد زمانی که احساس سرما دارید  یا دچار استرس هستید این رگ ها باریک می شوند. کمبود جریان خون باعث ایجاد درد در انگشتان می شود. وقتی رگ ها باز می شوند و خون برمی گردد ، انگشتان ضربان داشته و متورم  می شوند. در موارد جدی ، کمبود جریان خون می تواند باعث ایجاد زخم یا حتی از بین رفتن بافت شوند.
  8. بیماری اسکلرودرمی( Scleroderma) : بیماری سیستم ایمنی بدن است که بدن را فریب می دهد تا پروتئین زیادی به نام کلاژن بسازد. این  مسئله باعث ضخیم شدن و سفت شدن پوست می شود و می تواند بر سایر اعضای بدن نیز تأثیر بگذارد در این حالت دست ها سفت شده  و انگشتان مانند سوسیس پف می کنند. برخی از افراد علائم خفیفی دارند. در موارد جدی تر ، اعضای بدن می توانند آسیب ببینند. اسکلرودرمی برطرف نمی شود اما قابل درمان است.
  9. مصرف زیاد نمک : بسیاری از چیپس ها یا هر چیز سرخ شده می تواند دلیل ورم انگشتان باشد. مصرف زیاد نمک یا مواد غذایی حاوی نمک زیاد می تواند باعث ایجاد تورم شود. زمانی که غذاهای شور می‌ خورید نمک زیادی وارد بافت ‌های بدن می‌ شود. در نتیجه آب برای رقیق کردن آن به سمت بافت‌ ها می‌ رود. برای همین هر قسمتی از اعضای بدن می ‌تواند دچار احتباس آن و حالت پف کردگی بشود.به طور معمول ، تورم خفیف ناشی از غذاهای شور در طی یک روز به خودی خود برطرف می شود اما بسته به میزان نمک اضافی در سیستم شما می تواند مدت بیشتری طول بکشد. 
تورم انگشتان دست
تورم انگشتان دست

کلام آخر

تورم انگشتان دست ممکن است در طول زندگی یک فرد به وجود آید . بعضی از علل این ورم موقتی بوده و از بین می رود اما بعضی دیگر چندین بار تکرار شده و با درد و علائم دیگر همراه است . اگر به صورت مکرر دچار ورم در ناحیه دست شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. 

 

منابع نوشته تورم انگشتان دست : 

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-swollen-fingers-reasons?ecd=wnl_day_100620&ctr=wnl-day-100620_nsl-LeadModule_title&mb=obiTf1KvSIFTiKDMyhCBYNr52ZZAt%2f61RIVce8NXvPU%3d

https://www.geelongmedicalgroup.com.au/2018/12/10-reasons-you-have-swollen-fingers

https://www.prevention.com/health/a20512787/why-your-fingers-swell/

https://www.assh.org/handcare/condition/swollen-fingers

https://www.healthline.com/health/swollen-fingertip#seek-medical-help

مطالب مرتبط