Skip to content

تاثیر تغذیه در افزایش احتمال بارداری

افزایش احتمال بارداری

با افزایش ناباروری در بین زوجین به دلایل مختلف، مطالعات در این زمینه در حال افزایش می باشد. علاوه بر بررسی علت ناباروری عوامل دیگری مانند تغییر سبک زندگی، عوامل تغذیه ای، فعالیت بدنی و وزن ایده آل می توانند درصد باروری را افزایش دهند. در حقیقت، تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند تا 69٪ به افزایش باروری کمک کند.

برای تقویت قدرت باروری و افزایش آمادگی بدن مادر در طول زمان بارداری، انتخاب رژیم غذایی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین مردان باید سعی کنند وزن خود را در شرایط ایده آل قرار داده و از الگوی مناسب غذایی استفاده کنند؛ زیرا چاقی مردان می تواند سطح هورمون های آنها را تغییر دهد. علاوه بر آن تعداد کم اسپرم و تحرک کم آن در مردان دارای اضافه وزن شایع است.

وزن ایده آل در بارداری

با دستیابی به وزن ایده ال و نگهداری خود در این وزن احتمال بارداری خود را افزایش دهید. افزایش وزن می تواند سطح هورمون های بدن شما را تغییر دهد و در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. زنانی که در مرحله اضافه وزن و چاقی هستند به دلیل شاخص توده بدنی BMI) 25) یا بالاتر قدرت باروری آنها کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر زنانی که کمبود وزن دارند و شاخص توده بدنی آنها  کمتر از 5/18 است ممکن است چرخه قاعدگی نامنظم تجربه کنند که این مسئله باعث اختلال در تخمک گذاری و یا توقف تخمک گذاری می شود. هم چنین افرادی که با شدت زیاد ورزش می کنند، اختلال خوردن دارند، رژیم های محدود می گیرند در معرض خطر ناباروری می باشند.

نکات تغذیه ای جهت  افزایش احتمال بارداری

  • غذاهایی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید: میوه، سبزیجات، آجیل و غلات منابع غنی از آنتی اکسدان ها می باشند.
  • اصلی ترین وعده غذایی خود را صبحانه قرار دهید: زنانی که صبحانه کامل تر می خورند نسبت به افرادی که اهمیت کمی به این وعده غذایی می دهند و شام بیشتری می خورند تخمک گذاری بهتری دارند.
  • از مصرف چربی های ترانس خوداری کنید: چربی های خوب به باروری شما کمک می کنند، اما چربی های ترانس به دلیل افزایش حساسیت به انسولین که در بدن ایجاد می کنند باعث اختلال در تخمک گذاری می شوند.
  • از رژیم های کم کربوهیدرات استفاده کنید: پیروی از رژیم های کم کربوهیدرات برای زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند می تواند مفید باشد.
  • فیبر بیشتری مصرف کنید: فیبر به شما کمک می کند تا قند خون شما تنظیم شود، هم چنین در تعادل هورمونی موثر است. موادغذایی حاوی فیبر شامل غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات و حبوبات می باشند.
  • مولتی ویتامین مصرف کنید: زنانی که از مولتی ویتامین استفاده می کنند احتمال ناباروری در آنها کاهش پیدا می کند.
  • ورزش کردن: سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش خطر ناباروری می شود.
  • استرس خود را کاهش دهید: استرس و اضطراب بالا به دلیل اختلالات هورمونی که در بدن ایجاد می کند، می تواند شانس باروری را کاهش دهد.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید: مصرف زیاد کافئین شانس باروری را کاهش می دهد، هم چنین باعث افزایش احتمال سقط در طول بارداری می شود.
  • مصرف آهن را افزایش دهید: مطالعات نشان می دهد مصرف مواد غذایی حاوی آهن شانس باروری را افزایش می دهد. البته در نظر داشته باشید منابع گیاهی آهن مفیدتر از منابع حیوانی برای باروری هستند.
  • مصرف الکل را کاهش دهید: مصرف بیش از حد الکل میتواند باروری را کاهش دهد. برای بهبود احتمال بارداری، محدودیت یا اجتناب از مصرف الکل را در نظر بگیرید.

مواغذایی که احتمال باروری را افزایش می دهند

  • لوبیا و عدس: لوبیا و عدس فیبر زیادی دارند و سرشار از پرو تئین می باشند. آنها می توانند تخمک گذاری را بهبود ببخشند. بررسی ها نشان می دهد، زنانی که پروتئین خود را از منابع گیاهی دریافت می کنند چرخه قاعدگی بهتر و تخمک گذاری منظم تری دارند. علاوه بر آن هر دو منبع عالی اسید فولیک هستند.
  • دانه های آفتابگردان: قدرت باروری در مردان نیز همانند زنان اهمیت زیادی دارد. دانه های آفتابگردان برای حفظ سلامت اسپرم و افزایش تعداد آنها موثر است. دانه های آفتابگردان حاوی ویتامین E، اسید فولیک و سلنیوم می باشند.
  • انواع توت ها: توت ها سرشار از آنتی اکسیدان می باشند. توت ها خاصیت ضدالتهابی دارند که به باروری کمک می کنند. اسید فولیک و ویتامین سی به صورت فراوان در انواع توت ها وجود دارد.
  • آووکادو: آووکادو کالری بالایی دارد. سرشار از ویتامینK و پتاسیم می باشد. اووکادو سرشار از اسیدهای چرب مفید، مقادیر زیادی فیبر و اسید فولیک می باشد که برای بارداری مفید می باشند.
  • ماست و پنیر یونانی: ماست وپنیر یونانی دو ماده غذایی هستند که حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین دی و پروبیوتیک ها می باشند. همگی اینها باعث افزایش قدرت تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری می شوند.
  • ماهی قزل آلا: ماهی قزل آلا مقادیر زیادی پروتئین، امگا 3، ویتامین دی و سلنیم دارند. مصرف یک یا دو بار در هفته ماهی توصیه می شود.
  • مارچوبه: مارچوبه یک ماده غذایی قدرتمند با فواید باورنکردنی برای کسانی است که سعی در بارداری دارند. دارای مقادیر زیادی اسید فولیک، ویتامین B، ویتامین C و A می باشند. مقادیر قابل توجهی روی و سلنیم نیز دارد.
  • گردو: گردو حاوی امگا 3 و امگا 6 می باشد که به عملکرد بهتر هورمون های بدن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد، مردانی که به طور مرتب گردو می خورند، سلامتی مایع منی بیشتری دارند. هم چنین اسپرم آنها از تحرک بیشتری برخوردار است.
  • زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های گروه B، اسید فولیک و امگا 3 می باشد که به باروری و حفظ سلامت جنین کمک می کند.

کلام آخر

همان طور که می دانید تغذیه سالم و داشتن سبک زندگی صحیح برای سلامت همه افراد لازم می باشد. ولی برای افرادی که در سنین باروری قرار دارند این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است. داشتن یک برنامه غذایی مفید و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی می تواند یه آماده سازی بدن برای باروری کمک کند. همه افرادی که تمایل به بارداری دارند از ماه ها قبل از اقدام به بارداری سعی کنند سبک زندگی صحیحی را در انتخاب کنند. علاوه بر آن انجام چکاپ مرد و زن و کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه می تواند به شما برای بارداری راحت تر و داشتن نوزادی سالم کمک کند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »