Skip to content

تأثیر چربی‌ها بر خلق‌وخو

تأثیر چربی‌ها بر خلق‌وخو

تأثیر چربی‌ها بر خلق‌وخو

مطمئناً شما می‌دانید مواد غذایی که هرروز مصرف می‌کنید، نقش حیاتی در سلامت کلی شما ایفا می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که مواد غذایی می‌توانند بر خلق‌وخو شما نیز تأثیر بگذارد؟

زمان مصرف غذا و محتویات غذا می‌تواند تأثیرات کوتاه‌مدت و حتی طولانی‌مدت بر خلق‌وخو بگذارند. مصرف مواد غذایی در تعادل شیمیایی مغز تغییرات ایجاد می‌کند و سطح مواد شیمیایی مغز که پیام‌ها را بین سلول‌های عصبی انتقال می‌دهند را تغییر می‌دهد. این انتقال‌دهنده‌های عصبی، فعالیت‌های مغزی متنوعی را تنظیم می‌کنند و می‌توانند بر عملکرد بدن و خلق‌وخو تأثیر بگذارند.

 

تأثیر چربی‌ها بر خلق‌وخو

چربی‌های ترانس برای سلامتی، ازجمله سلامت روان، بد هستند.

مغز برای ایجاد و نگهداری غشاهای سلولی و انتقال ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K بر چربی‌های طبیعی تکیه می‌کند؛ اما چربی‌های ترانس می‌توانند باعث تخریب سلولی شوند، تخریب سلول‌ها نیز می‌تواند در افزایش التهاب و اختلال در عملکرد هورمون‌های مغز تأثیر بگذارد.

چربی‌های ترانس ساخته‌شده در بدن مانند چربی‌های طبیعی عمل نمی‌کنند و می‌توانند سلامت بدن را به خطر بیندازند و منجر به بیماری قلبی، سرطان، دیابت، چاقی و اختلال در عملکرد ایمنی شوند. آن‌ها همچنین عواقب جدی در سلامت مغز دارند.

بررسی یک مطالعه:

دانشمندان اسپانیایی در یک مطالعه با بررسی دوازده هزار نفر، افزایش 48 درصدی افسردگی در افرادی که مقدار بالای چربی‌های ترانس را در خون خود داشتند، نشان داد. به نظر می‌رسد این چربی‌های ناسالم می‌توانند التهاب مغز را افزایش دهند که به‌طور مستقیم با افسردگی ارتباط دارد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که سطح بالای چربی‌های ترانس می‌تواند باعث تولید کاهش سروتونیون در مغز و درنتیجه منجر به افسردگی و کاهش حافظه شود.

منابع چربی های ترانس:

چربی‌های ترانس اغلب در غذاهای فرآوری شده، سرخ‌شده، سس سالاد، کیک، کلوچه و چیپس یافت می‌شود.

مصرف چربی‌های ناسالم با کالری مضر در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است که منجر به عوارض متعدد برای سلامتی ازجمله چاقی گردیده است. شيوع علائم افسردگي در افراد چاق بسيار بيشتر از افراد سالم است، درواقع، چاقی با اضطراب و افسردگی هم در انسان و هم در حیوانات مرتبط است.

 

مصرف غذاهای پرچرب در نوجوانان با تأثیر بر هیپوکامپ مغز موجب کاهش روند یادگیری و ضعیف شدن حافظه در بزرگسالی می‌گردد. تأثیر چربی‌های ترانس و اشباع‌شده به‌قدری ماندگار است که حتی با کاهش وزن و کاهش کالری تغییر نمی‌کند.

بیماری‌های وابسته به مصرف چربی مانند دیابت و هایپرگلایسمی نیز با اختلال در حافظه بلندمدت همراه هستند

تأثیر چربی‌های غیراشباع بر عملکرد مغز و خلق‌وخو

اصطلاح اسیدهای چرب امگا -3 برای توصیف یک گروه خاص از چربی‌های غیراشباع که برای عملکرد مناسب بدن ضروری است، استفاده می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 به‌عنوان کاتالیزورهای متابولیکی و تعدیل‌کننده التهابات نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند. مهم‌تر از همه، انسان به مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 نیاز دارد تا سیستم عصبی به‌درستی عمل کند.

برای تعاملات بین انتقال‌دهنده‌های عصبی و سلول‌های مغز مانند سروتونین و دوپامین غشای سلولی باید انعطاف‌پذیر باشد و اسیدهای چرب امگا 3 به این یکپارچگی و سیالیت غشا سلولی کمک می‌کنند.

این گروه از اسیدهای چرب از عملکرد مواد شیمیایی التهابی و سموم مضر که می‌تواند عملکرد مغز و خلق‌وخو را تغییر دهند، جلوگیری می‌کنند.

فرم‌های مختلف اسید چرب امگا 3 وجود دارد که عملکردهای مختلف بدن را انجام می‌دهند.

اسید ایکوساپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA)، مشتقات اسید چرب امگا 3 هستند که عمدتاً در منابع حیوانی یافت می‌شوند، درحالی‌که آلفا لینولنیک اسید ALA)) بیشتر در گیاهان وجود دارد.

برخلاف این عقیده که چربی‌های گیاهی همیشه سالم‌تر از چربی گوشت و چربی‌های اشباع، است مطالعات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 منابع حیوانی برای مغز مهم‌تر هستند. EPA و DHA در آبزیان وجود دارند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که کمبود اسیدهای چرب نوع EPA / DHA در سنین رشد، می‌تواند افراد را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند آلزایمر، اختلال خلقی و اختلال شناختی مستعد کند.

محتوای ALA اسید چرب امگا 3 دردانه‌های کتان، سویا، گردو وجود دارد که قبل از تبدیل‌شدن به یک فرم مفید، باید یک سری تغییرات متابولیکی در آن‌ها ایجاد شود. مطالعات نشان داده‌اند که میزان تبدیل ALA به فرم مفید تنها 5 تا 10 درصد است و برای به دست آوردن مقادیر کافی اسید چرب امگا 3 مفید، باید مقادیر زیادی غذاهای گیاهی مصرف شود، بنابراین بهتر است که بخش اعظم این اسید چرب موردنیاز مغز از منابع حیوانی تأمین گردد.

 

با تمام این توضیحات، منطقی است فرض کنیم که ذخیره ناکافی اسیدهای چرب امگا 3 موجب تغییرات ناگهانی در شناخت، رفتار و روحیه می‌شود. بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک و نوروبیولوژیک تائید کرده‌اند که کمبود نسبی اسیدهای چرب امگا 3، افراد را تحت شرایط روحی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی قرار می‌دهد.

افزایش اسیدهای چرب اشباع‌نشده در رژیم غذایی باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود

مطالعات متعدد در مورد اثرات ضدافسردگی اسیدهای چرب امگا 3 در حیوانات بالغ؛ باردار و شیرده، افزایش میزان اسید α-linolenic و DHA در مغز و کاهش میزان افسردگی در این حیوانات را نشان داد. افزایش عملکرد هیپوکامپ، مکانیسم ممکن برای این اثرات مفید است؛ بنابراین شواهد بالینی این فرضیه را تأیید می‌کنند که افراد مبتلابه افسردگی می‌توانند از دریافت داروهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط