Skip to content

تأثیر روزه‌داری بر عزت‌نفس و سلامت رواني

تأثیر روزه‌داری بر عزت‌نفس و سلامت رواني

 روزده داری با افزایش عزت‌نفس موجب ارتقاي سلامت رواني می‌شود.

تأثیرات مثبت روزه‌داری در بهبود وضعيت رواني افراد را در مقالات علمی و غیرعلمی شنیده‌ایم.

اما آیا روزه‌داری در ارتقای عزت‌نفس و سلامت رواني تأثیر دارد؟

در کشورهای رو به رشد 15درصد ناتوانی‌ها و مرگ‌های زودرس به خاطر  اختلالات روانی اتفاقمی‌افتند که در این میان، اختلالات خلقی و اضطرابی در صدر قرار دارند. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است در سال 2020  اولين علت ناتواني در جهان بیماری‌های قلبي عروقي و دومين علت آن افسردگي خواهد بود.

يكي از مواردي كه در سلامت رواني نقش مهمي ايفا می‌کند عزت‌نفس بالا است.

عزت‌نفس به معنا پذيرش ارزشمندي است كه شخص نسبت به خود احساس می‌کند و هرچه عزت‌نفس بالاتر باشد ارزشیابی او نسبت به خود و دیگران مثبت‌تر و برخورد مناسب‌تری دارد. بنابراين احساس عزت‌نفس موجب ارتقاي سلامت رواني فرد می‌شود. عوامل مختلفی بر ارتقای عزت‌نفس و سلامت رواني تأثیر می‌گذارند که معنويات و باورهاي مذهبي از مهم‌ترین علل آن است. از ديدگاه اسلام، روزه باعث ارتقاي سلامت جسمي و رواني فرد می‌گردد.

تحقیقات بسیاری درزمینهٔ تأثیر روزه‌داری بر عزت‌نفس و سلامت جسمی مانند اثرات آن بر کنترل وزن، سوختن چربی‌ها، كاهش فشارخون و كاهش بروز بیماری‌های قلبي – عروقي صورت گرفته که نتایج متفاوتی داشته‌اند. باوجودی كه در تحقيقات متعدد مشخص‌شده است كه روزه‌داری باعث استراحت فيزيولوژيكي دستگاه گوارش و سيستم عصبي می‌گردد و متابوليسم آن‌ها را تنظيم می‌کند اما بر روي تواتر سردرد اثري ندارد و اما درزمینهٔ ي مسائل و مشكلات رواني بيانگر تأثیر روزه‌داری بر سلامت روان است.

مقیاس‌های افسردگي، اضطراب و افت عملكرد اجتماعي پس از روزه‌داری که در تحقیقات گذشته موردبررسی قرارگرفته‌اند کاهش‌یافته است كه نشانگر تأثیر روزه‌داری بر اين مقیاس‌ها است.

همچنین روزه‌داری باعث بهبود در تمام‌مقیاس‌های زیر می‌شود:

  • افسردگي
  • روان‌پریشی
  • اضطراب
  • وسواس
  • حساسيت بين فردي
  • فوبيا
  • خصومت و افكار پارانوییدی

 

مطالب مرتبط