Skip to content

بهترین مشاغل برای افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی(ADHD) چیست؟

بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال سلامت روانی است که می تواند باعث سطوح بالای بیش از حد معمول رفتارهای بیش فعالی شود. افراد مبتلا به ADHD همچنین ممکن است در تمرکز حواس بر روی یک کار واحد یا نشستن طولانی مدت مشکل داشته  باشند. اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) با ویژگی های متعددی همراه است که ممکن است برخی از مشاغل را برای افراد مناسب تر از سایرین قرار دهد. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به این بیماری می توانند به دنبال نقش های پرانرژی ، خلاق و منعطف باشند. آنها می توانند مسیرهای شغلی زیادی را دنبال کنند ، اما نمونه های مناسب مشاغل ممکن است شامل کارآفرینان ، افسران پلیس و معلمان باشد. در ادامه بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD را بیان خواهیم کرد.

علائم 

طیف وسیعی از رفتارها با ADHD مرتبط است. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • داشتن مشکل در تمرکز 
  • فراموش کردن انجام وظایف
  • به راحتی منحرف شدن
  • احساس ناراحتی در هنگام نشستن طولانی مدت 
  • قطع کردن صحبت دیگران 
بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

علل ابتلا به بیماری ADHD

در حالی که علت دقیق ADHD مشخص نیست ، تلاش های تحقیقاتی همچنان ادامه دارد. عواملی که ممکن است در ایجاد ADHD دخیل باشند عبارتند از:

  • ژنتیک
  • محیط
  • مشکلاتی که در حین رشد ایجاد می شود 

چالش ها

مبتلایان به ADHD مجموعه ای از علائم منحصر به فرد خود را دارند که ممکن است برخی از مشاغل را برای آنها سخت تر کند. در مرحله اول ، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است با علائم بیش فعالی دست و پنجه نرم کنند. به عنوان مثال ، نشستن طولانی مدت ممکن است برای آنها  دشوار باشد ، یا مشاغلی که نیاز به تمرکز زیاد دارد برای آنها چالش برانگیز است .  همه افراد هنگام جستجوی شغل مناسب باید نقاط قوت و مهارت های خود را در نظر بگیرند. علاوه بر این ، افراد مبتلا به ADHD هنگام بررسی جهت انتخاب شغل  باید علائم خاص خود را در نظر بگیرند.

کدام ویژگی های شغلی برای افراد مبتلا به ADHD مناسب تر است؟

افراد مبتلا به ADHD ممکن است احساس کنند که در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند دارای معایبی هستند. با این حال ، برخی از ویژگی های ADHD می تواند آنها را به استخدام مناسب در موقعیتی تبدیل کند که از ویژگی های منحصر به فرد آنها بهره مند شود.

انرژی بالا

کسانی که بیش فعالی دارند معمولاً پرانرژی هستند ، آتها می توانند از این ویژگی به صورت مثبت استفاده کنند. در حالی که بیش فعالی می تواند عامل منفی در برخی از مشاغل باشند ، مشاغل زیادی وجود دارد که این انرژی اضافی می تواند بسیار مفید باشد.این انرژی اضافی می تواند باعث شود افراد در برخورد با حجم بالای کار و کارهای متعدد بسیار خوب عمل کنند.

خلاقیت

افراد مبتلا به ADHD می توانند خلاق باشند ، به این معنی که ایده های جدیدی را ارائه بدهند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است خود را باهوش ندانند زیرا در مدرسه دچار مشکلات تحصیلی شده اند. با این حال ، این اغلب به دلیل چالش های مربوط به یادگیری در محیط مدرسه است که به نیازهای یادگیری متفاوت پاسخ نمی دهد ، و نه به دلیل عدم توانایی یا هوش در پردازش اطلاعات.

مدیریت بحران

مغز افراد مبتلا به ADHD بیش از مغزهای معمولی امواج تتا تولید می کند. چنین امواج نشان دهنده حالت آرامش عمیق است. این تفاوت ها در مغز به این معنی است که افراد مبتلا اغلب در شرایط بحرانی آرام هستند و با فکر کردن در شرایط بحرانی می توانند عملکرد های خوبی داشته باشند. این در موقعیتی که افراد باید سریع تصمیم بگیرند یا تحت استرس شدید کار کنند ، بسیار سودمند است. به عنوان مثال می توان به پرسنل آتش نشانی ، پزشکان و پرستاران اورژانس و افسران پلیس اشاره کرد.

بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

افراد مبتلا به ADHD می توانند سرمایه بزرگی برای کارفرمایان باشند. موارد زیر نمونه های خاص تری از مشاغل هستند که این افراد در آنها سودمند می باشند. 

مددکار اجتماعی ، درمانگر و مشاور 

این مشاغل افراد بسیار دلسوز و همدلی را جذب می کند که می توانند خود را جای دیگران بگذارند تا با همدلی دیگران را بفهمند. این مشاغل همچنین نیاز به اشتیاق و فداکاری برای کمک به نیازمندان دارد. افراد مبتلا به ADHD تمایل به داشتن این ویژگی ها دارند و می توانند در چنین نقش هایی برتری داشته باشند.

افسر پلیس ، آتش نشان از بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

این مشاغل به افرادی نیاز دارد که بتوانند در مدت زمان کم تصمیمات مهم بگیرند و استرس کمی داشته باشند . افراد مبتلا به ADHD ممکن است به چیزهایی توجه کنند که دیگران به آنها توجه ندارند. این ویژگیها در مشاغلی که افراد را ملزم به رعایت دقیق و انتخابهای مهم می کنند مفید است. علاوه بر این ، آنها ممکن است راه حل های منحصر به فردی برای مشکلات پیچیده پیدا کنند ، الگوهایی را مشاهده کنند که در آن دیگران فقط هرج و مرج را می بینند .

معلم یا مربی مهدکودک

 مبتلایان به ADHD نه تنها خلاق هستند ، بلکه از حرکت و فعالیت نیز لذت می برند. مدارس می توانند مکانهایی با انرژی بالا باشند که در آن معلمان باید همزمان با مشکلات متعددی برخورد کنند. معلمان و مربی های  مهد کودک نیز اغلب روی پای خود ایستاده اند. علاوه بر این ، کودکان ممکن است واقعاً از انرژی بالایی که فرد مبتلا به ADHD با آن ها ارائه می دهد لذت ببرند ، که می تواند منجر به روابط خوب دانش آموز و معلم شود.

معلم ، مربی مهد از بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

کارآفرین

کارآفرینی شغلی است که در آن افراد مبتلا به ADHD می توانند در آن شکوفا شوند.افراد مبتلا به ADHD قدرت ریسک بالایی دارند ، که می تواند مزیت بزرگی در این مشاغل محسوب شود.ماهیت انعطاف پذیر کارآفرینی همچنین می تواند برای کسانی که دارای ADHD هستند جذاب باشد. آنها می توانند قوانین و برنامه خود را تعیین کنند و مجبور نباشند از روال معمول بسیاری از مشاغل پیروی کنند.

روزنامه نگاری از بهترین مشاغل برای مبتلایان به ADHD

روزنامه نگاری شامل ملاقات با بسیاری از افراد است . روزنامه نگاران  اغلب در حال حرکت هستند  و به خلاقیت بالایی نیاز دارند. این حرفه معمولاً افراد را ملزم می کند تا در زمینه های مختلف کار کنند. همچنین از روال معمول بسیاری از مشاغل اجتناب می کند ، که می تواند برای کسانی که با علائم بی توجهی و بیش فعال ADHD مبارزه می کنند چالش ایجاد کند.

کلام پایانی 

افراد مبتلا به ADHD اغلب دارای ویژگی های بسیار مطلوبی هستند که آنها را به کاندیدایی عالی برای نقش های خاص تبدیل می کند. افراد مبتلا به این بیماری باید جستجوی شغلی خود را بر روی نقش هایی متمرکز کنند که به انرژی بالا ، خلاقیت ، مدیریت بحران و انعطاف پذیری نیاز دارد. برخی از مشاغلی که افراد مبتلا به ADHD می توانند در آن پیشرفت کنند شامل کارآفرینان ، مددکاران اجتماعی ، افسران پلیس و معلمان است.گاهی اوقات ، افراد مبتلا به ADHD ممکن است احساس خستگی کنند ، علائم آنها فقط بر زندگی آنها تأثیر منفی می گذارد. با این حال ، جستجوی شغلی که نقاط قوت آنها را برجسته کرده و به آنها اجازه می دهد از کار خود لذت ببرند ، می تواند چالش های ناشی از شرایط آنها را به حداقل برساند.

منابع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-jobs

https://www.healthline.com/health/adhd#types

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/adult-adhd/symptoms-causes/syc-20350878

مطالب مرتبط