Skip to content

بروملین و خواص درمانی آن

بروملین و آناناس

بروملین (bromelian) ترکیبی از آنزیم‌های پروتئولیتیک (هضم‌کننده پروتئین)، پراکسیداز، اسید فسفاتاز و مهارکننده پروتئاز است که  خواص بروملین مصارف دارویی گسترده‌ای دارد. بروملین دارای اثرات ضدالتهابی، ضد درد، ضد تورم و ضد انعقاد است و به‌صورت مکمل خوراکی، داروی خوراکی و داروی موضعی کاربرد دارد. سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده امریکا (FDA) بروملین را به‌عنوان افزودنی مطمئن (GRAS) تایید کرده است. آناناس مهم‌ترین منبع بروملین است. این ترکیب در ساقه و مرکز میوه آناناس فراوان و در گوشت میوه به میزان کمتر وجود دارد.

خواص درمانی بروملین

آرتروز

تحقیقات بالینی نشان می‌دهد که خواص ضدالتهابی و ضد درد بروملین، آن را برای درمان درد، تورم بافت نرم و سفتی مفصل مرتبط با استئوآرتریت مؤثر می‌کند.

سینوزیت مزمن

بروملین با روان کردن ترشحات بینی و کاهش التهاب مجاری تنفسی به درمان مؤثر سینوزیت کمک می‌کند.

بیماری‌های قلبی و عروقی

بروملین مانع از چسبندگی و تجمع پلاکت‌های خون می‌شود، ازاین‌رو لخته در عروق خونی تشکیل نمی‌شود و خطرات احتمالی در سیستم قلب و عروق مانند فشارخون بالا، سکته قلبی و سکته مغزی رفع می‌گردد.

مشکلات تنفسی

بروملین حساسیت آلرژیک را کاهش می‌دهد و دیگر پاسخ‌های التهابی که بر راه‌های هوایی متمرکز می‌شود را متوقف می‌کند.

این آنزیم با هدف قرار دادن عامل اصلی آلرژی سیستم ایمنی بدن را متعادل می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که واکنش‌های آلرژیک مانند آبریزش بینی، خارش چشم، متورم شدن غدد لنفاوی و گرفتگی مشکلات تنفسی دارند مفید است.

مشکلات گوارشی

ازانجایی‌که آنزیم پروتئولیتیک موجود در بروملین به‌طور خاص باعث تجزیه پروتئین می‌شود، پس در جذب غذا و دارو در بدن مؤثر است.

بروملین التهاب روده و ترشح سایتوکنین‌های التهابی که باعث تخریب روده می‌شوند را کاهش می‌دهد.

با توجه به تأثیر مثبت این آنزیم در بافت گوارش افراد دارای مشکلات زیر می توانند از بروملین استفاده کنند:

  •  سوءهاضمه
  • سرطان کلون
  • یبوست
  • اسهال
  • زخم‌های گوارشی
  • کولیت زخمی
  • التهاب روده

 

مشکلات پوستی

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بروملین، هنگامی‌که به‌عنوان کرم موضعی استفاده می‌شود، بسیار مؤثر در از بین بردن بافت آسیب‌دیده از زخم، جراحی، کبودی ناشی از خون‌مردگی و سوختگی‌های درجه دوم و سه است.

اثرات جانبی بروملین

استفاده نادرست وبی رویه از بروملین عوارض جانبی به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • خونریزی ماهیانه شدید

بروملین دارای اثر آنتی‌ترومبولیک (ضد انعقاد) روی خون است و میزان خونریزی را افزایش می‌دهد، بنابراین قبل و بعد از برخی عمل‌های جراحی از مصرف آن باید خودداری کرد، درصورتی‌که به دلیل خاصیت ضد درد و ضدالتهابی می‌توانند جایگزین مناسب برای مسکن‌های پس از جراحی نیز باشد؛ بنابراین تجویز آن بعد از جراحی به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک وابسته است.

مصرف بروملین با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و پراداکسا توصیه نمی‌شود.

بروملین ممکن است اثرات داروهای خاصی نظیر آنتی‌بیوتیک، آرام‌بخش و داروهای ضد تشنج را افزایش دهد.

لازم است افرادی که به میوه آناناس حساسیت دارند در مصرف بروملین احتیاط کنند.

مطالب مرتبط