Skip to content

ماده های غذایی که شیر مادر را بد طعم می کنند!

بدطعم بودن شیر مادر

کدام مواد غذایی شیر مادر را بدطعم می کند؟

آیا می دانید طعم شیر مادر بسته به آنچه می خورد متفاوت است؟ چیزی که مادر می خورد می تواند بر بدطعم بودن شیر مادر  تاثیر زیادی داشته باشد. ترکیبات طعم دهنده با سرعت های مختلف، از رژیم غذایی مادر به شیر او منتقل می شوند. در حالی که برخی از طعم ها ظرف چند ساعت از بین می روند، برخی دیگر می توانند تا هشت ساعت باقی بمانند. چندین نوع تحقیق در این زمینه انجام شده است و به وضوح مشخص شده است که آنچه مادران می خورند می تواند تا 8 ساعت طعم جدیدی به شیر آنها بدهد. بنابراین جای تعجب نیست که کودک یک روز تمایلی به خوردن شیر نداشته باشد .

مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است که برای مادران شیرده بسیار مفید است. طبخ آن نیز آسان است. مصرف مارچوبه باعث ایجاد بوی تند در ادرار می شود. مارچوبه همچنین به دلیل طعم شدیدش می تواند به بدطعم بودن شیر مادر کمک کند.

غذای تند

به طور کلی غذاهای تند  مضر نیست، اما خوردن غذاها ی تند و سپس شیر دادن به کودک می تواند کودک را در طول شیردهی کلافه کند. مشخص شده است که بسیاری از نوزادان پس از خوردن غذای تند توسط مادر تمایل به مصرف شیر ندارند.

بدطعم بودن شیر مادر
بدطعم بودن شیر مادر

غذاهای دریایی دلیل بدطعم بودن شیر مادر است

غذاهای دریایی سرشار از مواد معدنی ضروری هستند. با این حال، مصرف آن به میزان زیاد برای مادران شیرده توصیه نمی شود . هم چنین امکان مسمومیت با جیوه در ارتباط با غذاهای دریایی وجود دارد. مصرف غذاهای دریای به میزان زیاد می تواند رنگ و طعم شیر مادر را تغییر دهد.

الکل

الکل تمایل به تغییر طعم و ترکیب شیر مادر دارد. همچنین، اگر مادران در دوران بارداری الکل، حتی شراب مصرف کنند، مقداری الکل در شیر مادر شناور است. همچنین برای مدت قابل توجهی در شیر مادر باقی می ماند. زمانی که نوزاد بعد از نوشیدن الکل توسط مادر شیر می خورد مدت بیشتری می خوابد. نوشیدن زیاد می تواند درصد الکل را در شیر مادر افزایش دهد. این امر خطر مسمومیت را افزایش می دهد و می تواند باعث ایجاد چندین مشکل سلامتی در نوزاد شود.

داروها

مطالعات زیادی برای کشف تأثیر داروهای مصرفی مادر بر شیر مادر انجام شده است ، ثابت شده است که بسیاری از داروهایی که مادران می‌خورند می‌توانند به طور بالقوه وارد شیر مادر شوند.این مسئله می تواند مشکلات سلامتی بسیاری را در کودک ایجاد کند. همچنین مشخص شده است که برخی داروها بر بو بدطعم بودن شیر مادر تأثیر می‌گذارند.

سیر

سیر و پیاز به طور بالقوه می توانند طعم شیر مادر را تغییر دهند.سیر می تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد به این دلیل است که بسیاری از نوزادان از نوشیدن شیر مادر با طعم سیر خودداری می کنند.

کلم بروکلی / کلم

خوردن سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم به عنوان غذای اصلی در دوران بارداری طعم شیر مادر را تغییر می دهد. این به این دلیل است که بسیاری از مادرانی که از این سبزیجات چلیپایی استفاده می کردند، تجربه کردند که نوزادانشان ازنوشیدن شیر مادر خودداری می کند.

قهوه موثر در بدطعم بودن شیر مادر

بارداری تنها زمانی نیست که از مادر خواسته می شود از نوشیدن قهوه خودداری کند. هنگامی که کودک فقط از شیر مادر می خورد توصیه می شود مادر بر مصرف کافئین خود نظارت داشته باشد.

دو دلیل برای پرهیز از مصرف قهوه در دوران شیردهی وجود دارد. مصرف کافئین می تواند بر تولید شیر مادر تأثیر منفی بگذارد. کافئین همچنین می تواند وارد شیر مادر شود و خوردن آن برای کودک بی خطر نیست.هم چنین  ترکیبی که به قهوه طعم می دهد، می تواند وارد شیر مادر شود و بسیاری از نوزادان شیر مادر با طعم قهوه را دوست ندارند.برای رضایت مادر خوردن دو فنجان قهوه کوچک (صبح و عصر) اشکالی ندارد. اما توجه داشته باشید که فقط فنجان های چای/قهوه حاوی کافئین نیستند، بسیاری از غذاهای دیگر مانند شکلات نیز دارای کافئین هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که سطح کافئین شیر مادر در حدود 1 تا 2 ساعت پس از نوشیدن قهوه افزایش می یابد.

قهوه
قهوه

سس سویا

سس سویا یکی دیگر از مواد غذایی با طعم قوی است که می تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد. هنگامی که پروتئین سویا وارد شیر مادر می شود، ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در نوزادان شود. بنابراین مصرف آن را در دوران شیردهی محدود کنید.

لبنیات

در صورتی که نوزاد پس از خوردن شیر مادر نسبت به شیر مادر بیزاری نشان دهد، محدود کردن مصرف لبنیات ضروری است. پروتئین شیر و فرآورده های آن می تواند وارد شیر مادر شود.لبنیات  نه تنها طعم شیر مادر را تغییر می دهد، بلکه باعث سوء هاضمه در نوزادان می شود. اگر کودک هر بار که با شیر مادر تغذیه می‌شود بدخلق و تحریک‌پذیر می‌شود، بهتراست لبنیات از رژیم غذایی مادر حذف شود .

چرا طعم شیر مادر شور است؟

طعم شور شیر مادر به دلیل افزایش محتوای سدیم و کلرید است. ورم پستان می تواند طعم شوری قوی به شیر مادر بدهد. وقتی مشکل حل شد، شیر مادر طعم طبیعی پیدا می کند.

چرا طعم شیر مادر ترش است؟

شیر مادر مزه ترش می دهد یا شیر مادر در هنگام شیردهی به دلیل لیپاز اضافی در شیر مادر بیشتر بوی ترش می دهد. لیپاز یک آنزیم هضم کننده چربی است که در شیر مادر یافت می شود. گاهی اوقات نحوه نگهداری شیر مادر برای استفاده در آینده نیز می تواند طعم شیر مادر را ترش کند.

کلام پایانی

نوزاد به دلیل تولید ناکافی شیر، وجود مشکل در ترشح شیر، جهش رشدی و یا وجود اختلال و ضعف در چفت شدن بین دهان نوزاد با سینه مادر، بدقلق شده و تمایلی به خوردن شیر مادر نداشته باشد. اگر هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد، این امر می تواند به این دلیل رخ داده باشد که نوزاد ، طعم شیر مادر را نمی پسندد. مواد غذایی که مادر مصرف می کند می توانند بر طعم شیر تاثیر بگذارند هم چنین استرس زیاد مادر می تواند واکنش های هورمونی ایجاد کند. این پاسخ های هورمونی می تواند بر کیفیت شیر مادر تأثیر منفی بگذارد.

منابع مقاله

https://parenting.miniklub.in/foods-make-breast-milk-taste-bad/

https://www.babygaga.com/15-things-that-will-influence-moms-breastmilk/

مطالب مرتبط