Skip to content

اهمیت زمان بندی در خوردن وعده های غذایی

اهمیت زمان بندی در خوردن وعده های غذایی

همه ما به این موضوع آگاه هستیم که کیفیت مواد غذایی که مصرف می کنیم اهمیت زیادی دارد اما در کنار آن زمان بندی مصرف وعده های غذایی نیز برای افزایش سلامتی اهمیت ویژه ای دارد. بدن ما دارای ساعت بیولوژیکی می باشد و ریتم شبانه روزی دقیقی دارد که فعالیت زیستی بدن را به صورت یک چرخه انجام می دهد. وقتی بر اساس نظم کارها را انجام می دهیم سالم تر، سرحال تر و پر انرژی تر هستیم. 

زمانی که تلاش کنید مصرف وعده های غذایی خود را با ساعت بیولوژیکی خود تنظیم کنید و برنامه منظمی برای صرف وعده های غذایی خود داشته باشید به تنظیم هورمون های بدن، کنترل قند خون، کنترل وزن و به هضم بهتر مواد غذایی کمک کردید. زمانی که طولانی مدت به  صورت نامنظم غذا می خورید سلامتی خود را در معرض خطر قرار می دهید . 

چرا زمان بندی مواد مغذی بسیار مهم است؟

تلاش های شما برای رسیدن به وزن ایده آل و داشتن تناسب اندام زمانی که غذای اشتباه در زمان اشتباه مصرف کنید بی نتیجه می ماند. زمان و میزان مصرف مواد غذایی در همه شرایط و به خصوص زمانی که ورزش می کنید بسیار اهمیت دارد. زمان بندی مصرف مواد غذایی سبب بهبود سوخت و ساز بدن و تعادل هورمونی می شود . یکی از هورمون هایی که میزان و زمان ترشح آن اهمیت دارد انسولین است. انسولین ورود مواد غذایی به سلول های عضلانی را تنظیم می کند اگر ترشح انسولین منظم نباشد دچار تجمع چربی در بدن می شوید. 

خوردن وعده های غذایی بیشتر و کم حجم مفید تر از خوردن وعده های غذایی با تعداد کم و با حجم بیشتر است. هضم و جذب نیازمند انرژی می باشد، در صورتی که مواد غذایی مورد نیاز خود را در دو یا سه وعده میل کنید بدن انرژی زائد انباشته را به صورت چربی ذخیره می کند اما اگر همین میزان مواد غذایی را در 5 یا 6 وعده مصرف کنید علاوه بر اینکه جریان مداوم مواد غذایی را برای خود تامین کردید بدن برای هضم و جذب این وعده ها چون نیاز به انرژی بیشتری دارد کالری کمتری برای ذخیره دارد.

وعده های غذایی در لاغری

زمان بندی در مصرف وعده های غذایی

  • صبحانه: همان طور که می دانید خوردن صبحانه اهمیت ویژه ای برای سلامتی دارد. سعی کنید صبح زودتر از خواب بیدار شوید و تا یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه خود را میل کنید. مصرف صبحانه خود را در جایی بین 5 صبح تا 10 صبح جایی دهید اگه دیرتر صبحانه بخورید به احتمال زیاد مصرف میان وعده ها را از دست می دهید. نخوردن صبحانه ریسک چاقی را افزایش می دهد. سعی کنید در وعده صبحانه از تمام گروه های غذایی استفاده کنید . مصرف مواد پروتئینی در کنار سبزیجات به همراه غلات کامل می تواند صبحانه سالمی را برای شما بسازد. 
  • میان وعده صبح: حدود دو تا سه ساعت بعد از مصرف صبحانه بهترین زمان برای مصرف میان وعده است. خوردن یک میان وعده سبک علاوه بر آنکه قند خونتان را تنظیم می کند کمک می کند در وعده ناهار از غذای کمتری مصرف کنید. یک میان وعده سبک می تواند شامل یک عدد میوه ، یک لیوان شیر یا یک مشت آجیل باشد . 
  • ناهار: زمان مناسب برای خوردن ناهار  4 تا 5 ساعت بعد از صبحانه است. یک ناهار خوب شامل پروتئین بدون چربی همراه با فیبر جهت افزایش احساس سیری و غلات کامل مانند: برنج قهوه ای یا  نان کامل می باشد. مصرف سبزی خوردن و سالاد می تواند فیبر مورد نیاز وعده ناهار را تامین کند. 
  • میان وعده عصر: دو تا سه ساعت بعد از خوردن ناهار زمان مناسبی برای صرف میان وعده عصر است . خوردن میان وعده های کوچک و کم حجم به کاهش وزن شما کمک می کند . میان وعده عصر هم مانند میان وعده صبح می تواند یک عدد میوه ، شیر یا آجیل باشد. 
  • شام: سعی کنید شام را زود بخورید . وعده شام با زمان خواب بهتر است فاصله حداقل دو ساعتی داشته باشد تا خواب راحت تری را تجربه کنید. به این نکته توجه داشته باشید در هنگام شب دستگاه گوارش کم کم مقدار فعالیتش را کم می کند بنابراین سبک ترین وعده  غذایی خود را شام در نظر بگیرید. 
  • میان وعده آخر شب: اگر خیلی زود شام می خورید خوردن میان وعده آخر شب می تواند برایتان مفید باشد. خوردن یک لیوان شیر با خرما گزینه خوبی برای میان وعده آخر شب می باشد.

ساعت غذا خوردن

 

نکاتی که در زمان بندی مصرف مواد غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند

بسیاری از افراد برای کاهش وزن دائم در حال شمارش کالری دریافتی خود هستند اما نمی دانند زمان غذا خوردن نیز اهمیت زیادی دارد. ساعت غذا خوردن تاثیر زیادی روی وضعیت بدن، دریافت کالری ها و مواد مغذی دارد. بنابراین علاوه بر حجم مواد غذایی مصرفی به زمان بندی مصرف وعده های غذایی نیز برای کاهش وزن توجه کنید. تعدادی از نکاتی که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند شامل :

  • سعی کنید هر روز در زمان مشخصی غذا بخورید 
  • وعده شام را سبک بخورید
  • صبحانه کاملی میل کنید
  • خواب خود را تنظیم کنید و به میزان کافی بخوابید (دیر وقت خوابیدن و کمبود خواب در  اضافه وزن موثر است)
  • به مواد غذایی بعد از ورزش می خورید دقت کنید 

کلام آخر 

بدن ما مهم ترین امانتی است که خداوند به ما سپرده است . ما وظیفه داریم تا حد امکان مواظب این امانت الهی باشیم . یکی از این مراقبت ها تغذیه صحیح است . همان طور که برای بقیه فعالیت های زندگی خود برنامه ریزی می کنیم و سر زمان معین کاری را انجام میدهیم برای صرف وعده های غذایی نیز باید زمان مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم بدن سالمی داشته باشیم . عدم توجه به کیفیت مواد غذایی که می خوریم ، زمان مصرف آن و حجم مصرفی در طولانی مدت سلامت فرد را به خطر می اندازد.

مطالب مرتبط