Skip to content

انگور به سلامت قلبی عروقی کمک می‌کند. (تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق)

تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق

تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق به گونه ای است که محققان به نقش آن در سلامت عمومی بدن و به‌خصوص سلامت قلبی_عروقی تأکید فراوان شده است.

بیماری‌های قلبی_عروقی یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در سراسر جهان به شمار می‌آیند. بیماری‌های قلبی عروقی طیف گسترده‌ای از اختلالات ازجمله فشارخون بالا، تصلب شرایین، سکته قلبی و مغزی و نارسایی قلبی را در بر می‌گیرد.

گزارش‌های علمی فراوانی مبنی بر نقش تغذیه سالم به‌خصوص مصرف میوه و سبزی‌ها تازه بر پیشگیری و درمان ناراحتی‌های قلبی_عروقی ارائه‌شده است. زیرا این دسته از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی هستند که می‌توانند با سرکوب عوامل خطرزای سیستم قلبی_عروقی، سلامت فرد را تأمین کنند.

به‌طورکلی مصرف انگور یا محصولات مشتق شده از انگور می‌تواند مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی از طریق اصلاح اختلال عملکرد اندوتلیال، کاهش چربی خون، کاهش فشارخون، مهار استرس اکسیداتیو، بهبود عملکرد پلاکت، کاهش آسیب‌های ایسکمی/ رپرفیوژن، محافظت از عملکرد میوکارد، ترومبوز و مقاومت در برابر التهاب شود. این اثرات ممکن است به علت چندین ماده شیمیایی مانند رزوراترول، آنتوسیانین و پرو آنتوسیانیدین‌ها باشد.

انگور قرمز یا سفید؟

ترکیبات پلی فنولی موجود در انگور قرمز دو برابر انگور سفید است و بنابراین به همان اندازه خاصیت آنتی‌اکسیدانی و محافظت‌کنندگی بیشتری نسبت به انگور سفید دارد.

محافظت از عملکرد اندوتلیال

سلول‌های اندوتلیوم، لایه‌نازکی از سلول‌ها است که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را پوشش می‌دهند. سلول های اندوتلیوم نقش مهمی در تنظیم فشار خون، التهاب و حرکت مولکول‌ها، مایعات وگازها بین خون و بافت اطراف را ایفا میکنند.

اختلال عملکرد اندوتلیال موجب پیشرفت آترواسکلروز و بروز حوادث قلبی عروقی می‌گردد. استرس اکسیداتیو به عنوان عامل مهمی در ایجاد و تشدید اختلال عملکرد اندوتلیال شناخته شده است.

انگور با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ظرفیت بالای مهار رادیکال‌های آزاد نقش مؤثری در بهبود اختلال اندوتلیال دارد و این کار را با کاهش فشارخون، بهبود آرامش شریانی و افزایش انطباق عروقی، انجام می‌دهد. این قابلیت در تمام بخش‌های میوه انگور وجود دارد.

تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق با کاهش لیپید خون

بالابودن غلظت چربی خون (هیپرلیپیدمی) می‌تواند منجر به رسوب ليپوپروتئين داخل ديواره رگ، استرس اکسيداتيو و تشکيل ليپوپروتئين Ox-LDL شود که نقش کلیدی در تصلب شرایین دارد. انگور دارای خواص کاهنده لیپید و آنتی‌اکسیدان قوی است که به پیشگیری از تصلب شرایین کمک می‌کند. در این میان پلی‌فنول‌ها نقش پررنگی در کاهش تری‌گلیسیرید پلاسما و تعدیل عملکرد آنزیم‌های HDL پلاسما برای حمل کلسترول پلاسما از بافت به کبد دارند.

کاهش فشارخون با مصرف انگور

تأثیر انگور بر کاهش فشارخون ناشی از ترکیبات پلی فنولی آن است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف انگور قرمز به‌طور مؤثری فشار دیاستولی را کاهش می‌دهد.

 

 تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق با سرکوب عملکرد پلاکت‌ها

ترکیبات پلی فنول موجود در انگور از طریق کاهش فعال‌سازی پلاکتی، چسبندگی پلاکتی به کلاژن و فیبرینوژن، تجمع پلاکت‌ها و تولید O2 در پلاکت‌ها، منجر به کاهش پلاک آترواسکلروز یا همان تصلب شرایین ناشی از تجمع پلاک و چربی در رگ‌ها می‌شود.

کاهش آسیب ایسکمی / رپرفیوژن (I/R)

وجود آنتی اکسیدانی به نام مالویدین در پوست و میوه انگور باعث افزایش اثر محافظتی قلب و عروقی انگور در برابر عوارض ایسکمی- رپرفیوژن می‌شود، درنتیجه از بروز سکته مغزی و تشدید اثر استرس اکسیداتیو جلوگیری میکند.

مهار ترومبوز (لخته خون)

اختلال در عملکرد سلول‌های اندوتلیال عروق و پلاکت‌ها عامل مهمی در تشکیل پلاک آترواسکلروز است. انگور با محافظت از سلول‌های آندوتلیال و کاهش اثر سایتوکنین های التهابی و مهار تجمع پلاکت‌ها  مانع از تشکیل ترومبوز می‌گردد.

از بین بردن التهاب

اهمیت التهاب در همه مراحل تصلب شرایین به‌طور فزاینده‌ای شناخته‌شده است و داده‌های علمی نشان می‌دهند که پلی فنول موجود در انگور دارای اثرات ضدالتهابی است. ترکیبات پلی فنولی از فعال شدن عامل فاکتور هسته ای (nuclear factor-κB ) در لنفوسیت‌ها و تولید پیش فاکتورهای التهابی در سلول‌های اندوتلیال جلوگیری می‌کنند. رزوراتول موجود در انگور به عنوان یک آنتی‌اکسیدان ضدالتهاب عمل می‌کند.

کنترل سطح قند خون

آب انگور و یا شیره انگور گزینه مناسبی به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی به‌جای قند و شکر است. بار گلیسمی و شاخص گلیسمی انگور پایین است و پس از خوردن آن سطح قند خون افزایش پیدا نمی‌کند و درنتیجه میزان انسولین خون بالا نمی‌رود. بنابراین این میوه با مقابله در برابر دیابت نوع دو مانع از بروز بیماری‌هایی قلبی_عروقی ناشی از دیابت می‌شود.

مطالب مرتبط