Skip to content

اشتباهات رایج ورزشی برای رسیدن به کاهش وزن

اشتباهات رایج ورزشکاران

بعضی اوقات، ورزشکاران اهداف زیادی را در ورزش دنبال می کنند، اما موفق به دستیابی به همه آن ها مانند کاهش وزن یا افزایش عضله قابل قبول نمی شوند. سوالی که مطرح می شود این است که چه چیزی باعث می شود که یک برنامه تمرینی منجر به کاهش وزن موفق می شود و برنامه تمرینی دیگری به  شکست منجر می گردد؟ اشتباهات رایج ورزشکاران کدامند؟

عوامل مختلفی می تواند دخیل باشد؛ اما در بسیاری از موارد، علت را می توان در یکی از اشتباهاتی که در ادامه مقاله آمده است، پیدا کرد. فرقی نمی کند که تازه کار یا یک ورزشکار حرفه ای باشید، هر کسی می تواند قربانی اشتباهات تمرینی شود که پیشرفت او را سخت تر می کند.

اشتباهات رایج در ورزش هایی که هدف از انجام آن ها، کاهش چربی و افزایش عضلات است.

ورزشکاران می خواهند خیلی زود به نتیجه برسند

یکی از متداول‌ترین چالش های کاهش وزن که ورزشکاران با آن روبرو هستند، انجام ورزش های سخت است. آن‌ها می‌خواهند به خودشان خیلی سخت و سنگین فشار بیاورند و یا خیلی سریع تمرینات را انجام دهند و کالری بیشتری بسوزانند. در این صورت ممکن است مجروح  شوند. متخصصان ورزش می گویند، باید ابتدا عضله ها را تقویت کنید و برای دستیابی به نتایج طولانی مدت، ثبات در ورزش و تمرین مداوم را توصیه می کنند. اگر به این روش ادامه دهید اغلب آسیب می بینید و برای جلوگیری از این کار باید از شدت فعالیت خود کم کنید و یک برنامه منظم پیدا کنید که بتوانید برای رسیدن به نتایج واقعی به آن پایبند باشید.

گوش دادن به مشاوره اشتباه اطرافیان

ورزشکارانی که می خواهند نتیجه واقعی بگیرند باید با یک مربی متخصص و معتبر کار کنند. اغلب ورزشکاران به توصیه های اشتباه از طرف دوستان یا همكاران گوش می دهند و نتیجه مورد نظر خود را نمی گیرند. مطمئناً راهنمایی گرفتن از سایر ورزشکاران در ورزشگاه سرگرم کننده است و می تواند موجب رفاقت ورزشکاران شود؛ اما احتمالاً اگر این راهنمایی‌ها را از کسی کسب کنید که در این زمینه فعالیت حرفه ای داشته باشد، در این صورت نتایج را سریع‌تر مشاهده خواهید کرد.

تکیه بر تمرینات کاردیو

تمرینات کاردیو تمریناتی هستند که با بالا بردن ضربان قلب، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش کارایی عضلات می شوند و برای کاهش وزن و بهبود عملکرد سیستم گردش خون بدن بسیار مفید هستند. بسیاری از ورزشکارانی که می خواهند چربی خود را از دست بدهند، برای کاهش وزن به ورزش های چربی سوز کاردیو مثل تردمیل یا دوچرخه سواری ثابت روی می آورند؛ اما اگر فقط به این ورزش ها اکتفا کنند، اشتباه می کنند. مربیان حرفه ای می گویند، ساختن عضله باعث چربی سوزی می شود. این نوع تمرینات باید به تدریج انجام گیرند و در ابتدا با چهار تا پنج جلسه تمرینات کاردیو را شروع کنید. با انجام این کار، پس از کاهش وزن، نیازی نیست که تمرینات کاردیوی بیشتری انجام دهید.

بلند کردن وزنه بیش از حد

تمرینات وزنه برداری خوب است، اما وزنه بیش از حد نیز می تواند منجر به آسیب دیدگی شود. درست است که بلند کردن سنگین ترین دمبل روی قفسه سینه بسیار قابل توجه است اما بلند کردن وزنه سبک تر با حرکات و تعداد صحیح تر مؤثرتر خواهد بود.

استفاده نکردن از برنامه ورزشی دقیق

یک ورزشکار باید برنامه تمرینی دقیق داشته باشد. داشتن یک مربی خوب که ارزیابی عملکرد را انجام می دهد و سپس برنامه ای از تمرینات کاربردی ارائه می دهد به ورزشکار این امکان را می دهد که مناطقی از بدنشان که ضعیف است و یا محدودیت در دامنه حرکتی دارد و می تواند بر عملکرد او تأثیر بگذارد را شناسایی کند و مانع از دست دادن بیهوده چربی شود.

انجام ندادن تمرینات ترکیبی

اگر شما فقط یک گروه عضلانی را به‌طور هم‌زمان تمرین می کنید، این کار اشتباه است و تأثیر زیادی ندارد. مربیان حرفه ای تمرینات قدرتی مرکب را توصیه می کنند که برای قوی شدن عضلات و بدن، گروه های عضلانی باید با هم کار کنند. تمرینات ترکیبی کارآمدتر هستند و بدن را به طور مؤثر آموزش می دهند. تمرینات ترکیبی نیاز به هماهنگی و ثبات و وقت بیشتری دارد.

مصرف بیش از حد مکمل ها

پودرهای پروتئین و سایر محصولات بدن‌سازی، بسیار پر طرفدار هستند؛ اما لزوماً سریع‌ترین مسیر برای کاهش چربی و افزایش عضلات نیستند. پودرها جایگاه خود را دارند، اما اگر سعی می کنید لاغر شوید و عضله سازی کنید، باید هر چه بیشتر غذای جامد و مغذی بخورید. نه تنها غذاهای کامل دارای مواد مغذی تری نسبت به پودرها هستند، بلکه از لحاظ میزان کالری نیز جایگزین بهتری هستند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

کیفیت نداشتن تمرینات

فقط گذراندن مدت زمان مشخصی در ورزشگاه، چربی سوزی و افزایش عضلات را تضمین نمی کند. مدت زمانی که ورزش می کنید باید با کیفیت باشد. آنچه تضمین می کند که دستاوردهای سالن ورزشی مناسب بوده است این است که ورزش با کیفیت و امن و همراه با آرامشی داشته باشید.

با خوردن بیشتر جبران نکنید

اگر بعد از تمرین سخت یک همبرگر و یا یک آب میوه و یک اسموتی با پروتئین بالا و قند سفارش می دهید، یک عمل اشتباه انجام داده اید. بسیاری از مردم تصور می کنند که انجام حجم زیاد تمرینات ورزشی تنها کاری است که برای کاهش وزن لازم است. در صورتی که ورزش و تغذیه با هم همراه هستند. برای موفقیت در لاغر شدن و رسیدن به وزن مناسب، هر دو عنصر لازم است.

وقتی ورزش می کنید، بیشتر گرسنه می شوید به خصوص وقتی که هر روز ورزش می کنید. در این حالت اغلب در گوش شما صدایی وجود دارد که می گوید: “من می توانم هر آنچه را که می خواهم بخورم زیرا امروز ورزش کردم.”

این دلیل منطقی است؛ اما اگر سعی در کاهش وزن دارید، باید در پایان روز، کالری خاص خود را سوزانده باشید. اگر گرسنگی بعد از ورزش را با غذاهای پر کالری یا حتی با غذای خیلی سالم برطرف کنید، در انتها کالری های سوزانده شده را مجدداً برمی گردانید و کاهش وزن بالقوه شما از بین می رود.

برای رفع این اشتباه: قبل از شروع یا تغییر برنامه تمرین خود، میزان کالری روزانه خود را تعیین کنید. شما می توانید خودتان آن را محاسبه کرده یا یک آزمایش متابولیک توسط یک مربی شخصی یا یک متخصص تغذیه انجام دهید. کم کردن 500 کالری در روز یا 3500 کالری در هفته باید منجر به کاهش وزن 450 گرم در هر هفته شود. برای این کار باید با یک متخصص تغذیه حرفه ای مشورت کنید.

خلاصه:

صرف نظر از وزن شما، ورزش همیشه باید بخشی از کارهای روزمره شما باشد. اگر هر روز فعالیت های ورزشی داشته باشید، مزایای بی شماری برای سلامتی را تجربه خواهید کرد؛ اما اگر به طور خاص برای کاهش وزن خود درگیر یک برنامه تمرینی هستید، باید در انتخاب برنامه خود برای دستیابی به آن هدف، بسیار دقیق باشید. فقط چند تنظیم کوچک انجام دهید، از اشتباهات رایج خودداری کنید و حتما با مربیان و متخصصان تغذیه حرفه ای مشورت کنید. در این صورت نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »