Skip to content

21 نشانه که به شما می گوید اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی دارید.

هیستروسکوپی

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD)

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی است. این بیماری به عنوان یک وضعیت سلامتی در نظر گرفته می شود که می تواند از درمان با تغییر شیوه زندگی و گاهی اوقات دارو درمانی استفاده شود. بین 20 تا 40 درصد زنان علائم متوسط ​​تا شدید پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. بین 3 تا 8 درصد از این افرادعلائمی را تجربه می کنند که مانع عملکرد عادی آنها در زندگی عادی روزمره می شود. این اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) نام دارد. تفاوت بین PMDD و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) این است که علائم PMDD شدید و ناتوان کننده هستند. PMDD شامل مجموعه ای از علائم جسمی و روانی است که بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد و سلامت روانی فرد را تهدید می کند.

علائم دیسفوریک پیش از قاعدگی

علائم دیسفوریک پیش از قاعدگی مشابه علائم سندرم پیش از قاعدگی اما به میزان بسیار شدیدتر است. علائم معمولاً در هفته قبل از قاعدگی ظاهر می شوند و در چند روز اول پس از شروع قاعدگی برطرف می شوند.کسانی که PMDD را تجربه می کنند غالباً قادر به کارکردن در حد معمول خود در زمان وجود علائم نیستند. این وضعیت می تواند روابط را تحت تأثیر قرار دهد و روال عادی زندگی در خانه و محل کار را مختل کند.

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی
اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

علائم شامل:

  1. خستگی شدید
  2. تغییرات خلقی ، از جمله تحریک پذیری ، عصبی بودن ، افسردگی و اضطراب
  3. گریه و حساسیت احساسی
  4. مشکل در تمرکز
  5. تپش قلب
  6. پارانویا و مسائل مربوط به تصور از خود
  7. مشکلات هماهنگی
  8. فراموشی
  9. نفخ شکم ، افزایش اشتها و ناراحتی گوارشی
  10. سردرد
  11. كمر درد
  12. اسپاسم عضلانی ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام ها
  13. گرگرفتگی
  14. سرگیجه
  15. غش کردن
  16. بی خوابی
  17. تغییرات بینایی 
  18. شکایات تنفسی مانند آلرژی و عفونت
  19. قاعدگی دردناک
  20. کاهش میل جنسی
  21. افزایش حساسیت

احتباس مایعات ممکن است منجر به حساسیت سینه ، کاهش تولید ادرار ، تورم دست ، پا و افزایش موقت وزن شود. همچنین ممکن است مشکلات پوستی مانند آکنه ، التهاب و خارش وایجاد شود.

علت ایجاد دیسفوریک پیش از قاعدگی

علت دقیق PMDD و PMS نامشخص است.علت  PMDD ناشی از واکنش غیرطبیعی مغز به نوسان هورمون های طبیعی در طول چرخه قاعدگی است. این به نوبه خود می تواند منجر به کمبود انتقال دهنده عصبی سروتونین شود. برخی از زنان بیشتر از بقیه دچار PMDD می شوند ، از جمله کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی پس از زایمان ، اختلالات خلقی یا افسردگی دارند.

تشخیص اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

علائم PMDD می تواند شبیه علائم سایر اختلالات باشد ، بنابراین پزشک به احتمال زیاد یک معاینه فیزیکی انجام می دهند ، سابقه پزشکی دریافت می کنند و آزمایشات خاصی را برای رد سایر اختلالات هنگام تشخیص توصیه می کند. همچنین از نمودار علائم در فرایند تشخیص برای تعیین ارتباط بین علائم و چرخه قاعدگی استفاده می شود.

برای تشخیص اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی علائم PMDD حداقل برای دو دوره قاعدگی متوالی قبل از تشخیص PMDD باید وجود داشته باشد. علائم باید:

  • یک هفته قبل از شروع قاعدگی وجود داشته باشد.
  • بعد از شروع  قاعدگی و در چند روز اول برطرف شود.
  • زندگی روزمره را مختل کند.

سردرد و خستگی که اغلب در دوران قاعدگی رخ می دهد ممکن است نشانه ای از PMDD باشد. برای تشخیص PMDD ، بیمار باید حداقل پنج نشانه را تجربه کند که حداقل یکی از موارد زیر را شامل می شود:

  • احساس غم یا ناامیدی
  • احساس اضطراب یا تنش
  • تغییرات خلقی یا افزایش حساسیت
  • احساس عصبانیت یا تحریک پذیری

درمان اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی

دو نوع دارو ممکن است به PMDD کمک کند، آنهایی که بر تخمک گذاری تأثیر می گذارند و آنهایی که بر سیستم عصبی مرکزی (CMS) تأثیر می گذارند.داروهایی مانند:

  • داروهای ضد افسردگی SSRI مانند فلوکستین (پروزاک ، سارافم) ، سرترالین (زولوفت) ، پاروکستین (پاکسیل) و سیتالوپرام (سلکسا)
  • داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی دروسپیرنون و اتینیل استرادیول
  • آنالوگهای هورمون آزاد کننده گنادوتروپین مانند لوپرولید (لوپرون) ، نفرلین (سینارل) و گوزرلین (زولادکس)
  • دانازول (دانوکرین)

نشان داده شده است که درمان شناختی (CT) به کسانی که مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی هستند ، کمک می کند. همراه با دارو ، CT همچنین ممکن است به کسانی که دارای PMDD هستند نیز کمک کند. تغییر در رژیم غذایی ، ورزش منظم و استفاده از راهکارهای کاهش استرس می تواند به کاهش علائم اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی کمک کند. 

گزینه های درمانی طبیعی برای دیسفوریک پیش از قاعدگی

می توان از گزینه های درمان طبیعی برای کاهش علائم استفاده کرد.   

آروماتراپی

آروماتراپی شامل استنشاق روغن های ضروری برای بهبود سلامت جسمی و روحی است ، که  برای کاهش استرس ، بهبود خواب و تسکین درد می توان استفاده کرد.

انجام مدیتیشن

مدیتیشن آگاهانه می تواند اضطراب ، افسردگی و درد را کاهش دهد. مدیتیشن مستلزم تمرکز بر لحظه حال و تمرکز بر تنفس است که می تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

حمام آب گرم 

حمام گرم تقریباً برای ایجاد احساس آرامش بسیار مفید است. حمام گرم می تواند به تسکین گرفتگی های قاعدگی ، تسکین اضطراب و آرامش برای استراحت بهتر در شب کمک کند.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

خوردن غذاهای مناسب برای مدیریت PMS بسیار مهم است. تغذیه مناسب می تواند بر روی کاهش علائم  PMDD نیز موثر باشد.به عنوان مثال ، غذاهای شور باعث افزایش نفخ می شوند. غذاهای سرشار از قند ممکن است باعث نوسان شدید قند خون شوند ، که ممکن است خستگی و نوسانات روحی را بدتر کند. گوشت و غذاهای پرچرب سطح پروستاگلاندین را افزایش می دهد که می تواند شدت گرفتگی های قاعدگی را افزایش دهد.

رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی مناسب

مصرف مکمل ها

دریافت مواد مغذی مورد نیازاز رژیم غذایی به کاهش علائم اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی کمک می کنند. بهترین راه برای دریافت مواد مغذی ، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز ، خوردن غذاهای کاملا تازه است. اگر از تمام گروه های غذایی  به اندازه کافی استفاده نمی کنید ، مکمل ها گزینه مناسبی هستند. مکمل هایی که می توانند کمک کننده باشند، شامل:

  • کلسیم روزانه 1200 میلی گرم ، می تواند به کاهش علائم جسمی و روحی کمک کند.
  • منیزیم 360 میلی گرم می تواند به کاهش درد و نفخ سینه کمک کند.
  • ویتامین E  : 400 IU روزانه می تواند به کاهش پروستاگلاندین ها در بدن کمک کند. پروستاگلاندین ها باعث ایجاد درد می شوند.
  • ویتامین B6  : 50تا 100 میلی گرم روزانه می تواند به کاهش خستگی ، تحریک پذیری و بی خوابی کمک کند.

انجام یوگا

یوگا یک تمرین قدیمی است که از تنفس عمیق ، مدیتیشن و حالت های خاص برای گرم کردن بدن و کمک به کاهش درد و افزایش آرامش استفاده می شود. یوگا می تواند درد قاعدگی و سلامت کلی را بهبود بخشد، همچنین به زنان کمک می کند تا از ناراحتی های جسمی و روحی خود بیشتر آگاه شوند ، تا بتوانند بهتر با آنها کنار بیایند.

خواب کامل شبانه

بی خوابی مزمن می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. همچنین تحریک پذیری و خستگی را افزایش می دهد.

کلام پایانی

اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی فرم شدیدتری از سندرم پیش از قاعدگی می باشد. اگرچه سندرم پیش از قاعدگی و اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی هر دو علائم فیزیکی و عاطفی را به همراه دارند اما اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی سبب ایجاد تغییرات خلقی شدیدی می شود به نحوی که اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی می تواند بر روابط افراد و عملکرد روزانه آن ها تاثیر منفی بگذارد.  گزینه های درمانی زیادی برای کاهش علائم وجود دارد . دارو درمانی ، انجام تکنیک های آرامش بخش و داشتن سبک زندگی سالم می تواند به کاهش علائم کمک کند. 

منابع نوشته 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/308332#treatment

https://www.healthline.com/health/womens-health/pmdd-natural-treatment#see-your-doctor

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/9132-premenstrual-dysphoric-disorder-pmdd#management-and-treatment

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »