Skip to content

آمینواسیدهای لاغر کننده را بشناسید

آمینواسیدهای لاغر کننده

آمینواسیدهای لاغر کننده را بشناسید!

آمینو اسیدها اجزای سازنده پروتئین ها هستند و برای هر فرایند متابولیکی در بدن ضروری اند.

مهم‌ترین وظایف آن‌ها انتقال و ذخیره بهینه مواد مغذی (به‌عنوان‌مثال آب، چربی، کربوهیدرات، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها) است. آمینواسیدها به‌عنوان کاتالیزور بیولوژیکی در ساخت بسیاری از ترکیبات بدن ازجمله هورمون، آنزیم، آنتی‌بادی و انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارند.

اکثر بیماری‌ها مانند چاقی، سطح کلسترول بالا و دیابت به اختلالات متابولیکی که آمینواسیدها در آن دخیل هستند مربوط می‌شود.

نقش آمینواسیدها در تولید هورمون‌های چربی سوز

این‌که فردی به‌تدریج وزن اضافه کند یا در وزن خود باقی بماند، به هورمون‌ها بستگی دارد. برخی از آمینواسیدها بدن را به تولید هورمون‌های چربی سوز، به‌صورت طبیعی و متناسب با نیاز بدن تحریک می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین هورمون چربی سوز، هورمون رشد (سوماتوتروپین، STH) است. تولید این هورمون هنگام خواب صورت می‌گیرد و کار آن تحریک سنتز پروتئین و افزایش اکسیداسیون چربی است.

بیماران دارای اضافه‌وزن عموماً غلظت STH پایین دارند که اغلب مانع از کاهش وزن می‌شوند. هورمون رشد بسیار گران است و باید تحت نظارت مستقیم پزشک تزریق شود. ازاین‌رو بهتر است که بدن این هورمون را به‌طور طبیعی ترشح کند.

ترکیب مناسب اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها در معده خالی قبل از خواب می‌تواند باعث افزایش تولید STH و افزایش سوزاندن چربی در هنگام خواب شود. اسیدآمینه‌هایی که قادر به انجام این کار هستند عبارت‌اند از:

  • آرژنین
  • گلوتامین
  • متیونین

همچنین برای سنتز هورمون رشد به ویتامین B6، ویتامین B12 و روی نیاز است.

ویتامین B هنگام تلاش برای از دست دادن وزن بسیار مفید است، زیرا تقریباً همه انواع ویتامین B شکستن چربی در بدن را تحریک می‌کنند. ریبوفلاوین(2B)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، بیوتین (B7) و کبالالین (B12) مسئول کنترل متابولیسم و تحریک تجزیه چربی بدن هستند. آن‌ها در خصوص سوزاندن چربی بسیار مؤثر و سریع هستند.

عنصر روی نیز به پردازش چربی و کربوهیدرات‌ها در بدن کمک می‌کند و برای عملکرد پروتئین ضروری است. درنتیجه آمینواسیدها می‌توانند برای سوخت‌وساز چربی به کمک عنصر روی وظیفه خود را خوبی انجام دهند.

کارنیتین به‌عنوان یک چربی سوز

مطالعات نشان داده‌اند که افراد چاق ممکن است با کمبود آمینواسید کارنیتین مواجه باشند. کارنیتین در کبد کلیه و مغز و از دو آمینواسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود.

این ماده به‌عنوان یک مولکول حامل عمل می‌کند و اسیدهای چرب بلند زنجیر از غشای میتوکندری عبور داده و به داخل میتوکندری انتقال می‌دهد. اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و متوسط‌زنجیر بدون نیاز به حامل می‌توانند وارد میتوکندری شوند. میتوکندری انرژی موردنیاز بدن از سلول‌های چربی آزاد می‌گردد.

کارنیتین می‌تواند سطوح بالای کلسترول را کاهش دهد.

کارنیتین باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد در بدن می‌گردد.

منابع ال کارنیتین

منابع کارنیتین:

بدن انسان قادر به تولید کارنیتین است. کارنیتین در بدن طی پنج مرحله تشکیل می‌شود و ویتامین B6، ویتامین B12، نیاسین و اسیدفولیک نیز در سنتز آن نقش مهمی دارند. کمبود هر یک از این مواد ممکن است بیوسنتز کارنیتین را محدود می‌کند. مقدار یک تا دو میکرو مول کارنيتين  به‌وسیله‌ی بدن توليد می‌گردد.

منابع غذايي اصلي کارنيتين گوشت قرمز، ماهي و فراورده‌های لبني است که می‌تواند روزانه ۲ تا ۱۲ میکرومول کارنيتين برحسب هر کيلوگرم از وزن بدن را تأمین نمايد. ازآنجاکه افراد مبتلابه سطح بالای چربی خون باید مصرف محصولات حیوانی را محدود کنند، مکمل‌های غذایی حاوی کارنیتین می‌تواند برای این افراد مفید واقع شود.

 

گلوتامین ذخیره چربی را خنثی می‌کند

آمینواسید گلوتامین بدون آنکه تأثیری بر تعداد گلوکاگون و انسولین داشته باشد در کلیه‌ها به گلوکز تبدیل می‌شود. بنابراین گلوتامین به تأمین انرژی کمک می‌کند و به مقابله با ذخیره چربی ناشی از انسولین می‌پردازد.

مصرف مکمل گلوتامین در یک رژیم غذایی پرچرب، باعث کاهش مقدار چربی بدن می‌شود. علاوه بر این، گلوتامین می‌تواند گرایش به قند و الکل را کاهش دهد.

منابع گلوتامین:

  • گوشت قرمز، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی
  • لبنیات به‌خصوص پروتئین وی و پنیر
  • سبزیجات: کلم قرمز، اسفناج، هویج، جعفری
  • سفیده تخم‌مرغ
  • حبوبات به‌خصوص سویا

 

آمینواسید آرژنین باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود

آرژنین به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند و تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین در دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر این باعث کاهش کلسترول بد و حفظ کلسترول خوب می‌گردد.

آرژنین سطح ترشح هورمون رشد را افزایش میدهد و از این طریق به اکسیداسیون چربی در بدن کمک می‌کند.

منابع آرژنین

بادام دارای مقدار زیادی آرژنین است و قادر به کاهش کلسترول LDL به میزان 7 درصد است. سایر منابع غذایی حاوی مقدار مناسب آرژنین عبارت‌اند از:

  • بوقلمون و مرغ
  • دانه کدوتنبل
  • حبوبات مانند سویا و عدس
  • بادام‌زمینی
  • جلبک دریایی و اسفناج

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »