Skip to content

آشنایی با قند میوه‌ها

قند میوه‌ها

 

همه میوه‌ها به میزان برابر قند ندارند

میوه به علت داشتن مواد مغذی فراوان، ویتامین‌ها و فیبر برای سلامتی مفید است و باید مصرف شود. اما دارای قند نیز هست. برخی قند بیشتری نسبت به بقیه دارند.

انبه

هر عدد از این میوه بی‌نظیر حاوی حدود 45 گرم قند است و احتمالاً نمی‌تواند انتخاب خوبی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند باشد. قطعه کوچکی از آن را بخورید و بقیه آن را با دیگران تقسیم کنید.

انگور

یک فنجان آن حاوی حدود 23 گرم شکر است. این مقدار برای میوه‌ای با ذرات کوچک که به دهان نرسیده محو می‌شود، مقدار زیادی است. مراقب مقدار انتخابی‌تان باشید. مقداری از آن را فریز کنید، خشک‌کنید و مورداستفاده قرار دهید. فریز کردن باعث کند شدن سرعت خوردن می‌شود.

گیلاس

یک فنجان آن  18 گرم قند دارد. اگر یک‌کاسه گیلاس در برابر خود بگذارید متوجه مقدار مصرف آن نمی‌شوید. مقدار موردنظرتان را از قبل بررسی کرده و قندی که قرار است بخورید را اندازه‌گیری کنید.

گلابی

یک گلابی متوسط دارای 17 گرم قند است. اگر قصد کاهش وزن دارید گلابی کامل را مصرف نکنید و فقط قطعه کوچکی از آن را با ماست کم‌چرب بخورید و یا آن را روی سالاد قرار دهید.

هندوانه

یک قطعه از این خوراکی خوشمزه 17 گرم شکر دارد. سرشار از آب فراوان است و دارای مواد معدنی بسیار، که خاصیت الکترولیتی در بدن دارد. پس خود را از لذت این میوه تابستانه منع نکنید فقط خوردن آن را به یک یا نهایتاً دو قطعه محدود کنید.

انجیر

دو عدد انجیر متوسط حاوی 16 گرم قند است. اگر در وضعیتی هستید که باید قند مصرفی خود را کنترل کنید هر انجیر را نصف کنید و کمی پنیر بر روی آن بریزید تا ازنظر حس سیری و تأمین پروتئین مطلوب‌تر باشد.

موز

یک عدد موز متوسط  14 گرم قند دارد. اگر این مقدار بیش از مقدار برنامه‌ریزی شما در یک وعده است آن را نصف کرده و نیمی از آن را صبح با غلات صبحانه میل کنید و نیم دیگر آن را به ساندویچ کره بادام‌زمینی خود که برای میان وعده‌تان آماده می‌کنید، اضافه کنید.

 

خوراکی‌های دارای قند کمتر

آووکادو

همان‌طور که گفته شد همه میوه‌ها به میزان برابر قند ندارند، یک عدد آووکادو کامل فقط نیم گرم قند دارد! می‌توانید آن را در سالاد و یا در ساندویچتان استفاده کنید. اما این نکته را مدنظر داشته باشید که آووکادو کالری بالایی دارد و نباید به‌عنوان عادت روزانه در برنامه غذایی وارد شود.

گواوا

هر عدد آن حاوی کمتر از 5 گرم قند است و حدود 3 گرم فیبر دارد که این مقدار فیبر بیشتر از یک واحد برنج قهوه‌ای و نان غلات کامل است. با اضافه کردن گواوا با پوست آن به اسموتی خود حتی می‌توانید بیش از این مقدار فیبر دریافت کنید.

تمشک

هر فنجان آن دارای 8 گرم فیبر و فقط 5 گرم قند است. همان‌طور که می‌دانید فیبر برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش ضروری است و می‌تواند به ایجاد حس سیری با دریافت کالری کمتر کمک کند.

گرمک

لذت خوردن گرمک خنک در گرمای تابستان کمتر از بستنی نیست! طعمی لذیذ در کنار قند پایین ( 5 گرم) در این میوه جمع شده است. یک‌تکه متوسط آن فقط 23 کالری انرژی دارد. می‌توانید آن را با پنیر و کمی نمک میل کنید. امتحان کنید!

پاپایا

نصف یک پاپایای کوچک 6 گرم قند دارد. با توجه به‌اندازه بزرگ این میوه حتی نصف یک عدد کوچک آن مقدار زیادی است! چند قطره آب‌لیمو تازه و کمی نمک دریایی به آن اضافه کنید و یا لذت خوردن آن را با کمی مقدار ماست فریز شده چند برابر کنید.

توت‌فرنگی

یک فنجان توت‌فرنگی دارای 7 گرم قند است. با این میوه خوش عطر و خوش‌رنگ می‌توانید سالادتان را رنگی کنید و از رنگین‌کمان تابستانی بهره‌مند شوید!

 

مطالب مرتبط