Skip to content

زولبیا و بامیه (شیرینی‌های ماه رمضان)

هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست

هرچه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست.

تاریخچه ی زولبیا و بامیه

بر اساس مستندات موجود این شیرینی از زمان ناصرالین شاه قاجار به بازار آمد.

جعفر شهری در کتاب طهران قدیم نوشته است: از تحولات دیگر ماه رمضان آمدن زولبیا و بامیه و گوش فیل و پشمک بود که فقط در همین ماه به بازار می‌آمد چنانکه نقل قولی است از مظفرالدین شاه که گفته بود: «ماه رمضان هم نمی‌آید بامیه سیری نوش جان کنیم.»

نکات تغذیه ای

در ماه رمضان به علت فاصله زمانی زیاد بین سحری تا افطار، گلیکوژن کبد که قند ذخیره‌شده در بدن است برای حفظ قند خون در محدوده طبیعی مصرف می‌شود و فرد ولع زیادی برای خوردن خوراکی‌های شیرین پیدا می‌کند.

زولبیا و بامیه به دلیل محتوای بالای قندهای تصفیه‌شده و روغن‌هایی که هنگام تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، مضرات فراوانی دارند.

مقدار بالای قند موجود در این شیرینی‌ها باعث افزایش وزن می‌شود و به دلیل مصرف بیش‌ازحد این خوراکی‌ها ممکن است فرد دچار اضافه‌وزن شود. از سوی دیگر بسیاری از کارگاه‌های شیرینی‌پزی از روغن جامد برای تهیه زولبیا و بامیه استفاده می‌کنند و  اغلب مواقع این روغن‌ها بسیار حرارت می‌بینند و پس از هر بار استفاده دور ریخته نمی‌شوند و می‌توانند باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها شوند.

اگر سوزش سردل داربد این شیرینی را نخورید!

همچنین افرادی که ‌ترش می‌کنند و سوزش سر دل دارند باید از مصرف این شیرینی پرهیز کنند. چون با خوردن این شیرینی‌ها مشکل این افراد به‌شدت بدتر می‌شود.

خرید زولبیا و بامیه

هنگام خرید این شیرینی باید به رنگ آن توجه کنید،

هر چه زولبیا و بامیه قهوه‌ای‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست، بلکه نشان‌دهنده این است که در روغن بیشتر جوشیده و حرارت بیشتری دیده و درنتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.

بهتر است افراد قند موردنیاز بدنشان را پس از افطار با خوردن مواد غذایی زیر تامین کنند:

  • خرما
  • شیر
  • کشمش
  • آب‌میوه‌های تازه و طبیعی
  • میوه‌ها

 کمتر از زولبیا و بامیه و سایر شیرینی‌های مصنوعی استفاده کنند.

مطالب مرتبط