Skip to content

رژیم غذایی در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

رژیم سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری است که باعث عدم تعادل هورمونی و مشکلات متابولیسم می شود. بیماری شایعی  است که از هر 10 زن در سن باروری ، یکی نفر آن را تجربه می کند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که سطح برخی هورمونها از تعادل خارج شده و منجر به رشد کیسه های پر از مایع در تخمدان ها می شود.

عوارض جانبی آن  شامل قاعدگی نامنظم ، ریزش مو ، رشد بیش از حد مو ، آکنه ، افزایش وزن ، افسردگی و مشکلات باروری است همچنین با خطر بالاتر دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و چاقی همراه است متأسفانه هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. با این حال، یکی از خطوط درمانی اول، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم و نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب در حوالی اولین قاعدگی در دوران بلوغ ایجاد می شود. اما گاهی علائم آن بعداً ایجاد می شود، به عنوان مثال، در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه.علائم و نشانه ها در افراد مختلف متفاوت است اما برای تشخیص آن حداقل دو علامت باید وجود داشته باشد. این علائم شامل : 

  • پریودهای نامنظم: نبود چرخه قاعدگی ، قاعدگی نامنظم ، طولانی شدن فاصله بین چرخه ها از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک است. به عنوان مثال ، ممکن است شما کمتر از 9 دوره در سال پریود داشته باشید ، بیش از 35 روز بین دوره های قاعدگی  فاصله باشد و دوره های غیرطبیعی سنگین را تجربه کنید.
  • آندروژن اضافی: افزایش سطح هورمون مردانه ممکن است منجر به علائم جسمی مانند موهای زائد صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی اوقات آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه شود.
  • تخمدان پلی کیستیک: تخمدان های ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکول هایی باشند که تخم ها را احاطه کرده اند. در نتیجه ، تخمدان ها ممکن است به طور منظم عمل نکنند.

 

چگونه رژیم غذایی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تأثیر می گذارد؟

رژیم غذایی که شامل غذاهای پرفیبر باشد ممکن است برای افراد مبتلا به PCOS مفید باشد. دو روش اصلی که رژیم غذایی بر PCOS  تأثیر می گذارد ، مدیریت وزن و تنظیم ترشح  انسولین است.ترشح  انسولین در PCOS نقش بسزایی دارد ، بنابراین مدیریت سطح انسولین با رژیم PCOS یکی از بهترین اقداماتی است که افراد می توانند برای مدیریت بیماری انجام دهند.

بسیاری از افراد مبتلا به PCOS مقاومت به انسولین دارند. در حقیقت ، بیش از 50 درصد از مبتلایان به PCOS قبل از 40 سالگی به دیابت یا پیش دیابت مبتلا می شوند. دیابت ارتباط مستقیمی با نحوه پردازش انسولین در بدن دارد.پیروی از یک رژیم غذایی که نیازهای تغذیه ای فرد را برآورده می کند ، وزن سالم را حفظ می کند و سطح انسولین را تنظیم کند، می تواند به کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

غذاهای پرفیبر رژیم PCOS

رژیم های مناسب برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

تحقیقات نشان داده است آنچه  که می خورید تأثیر قابل توجهی در PCOS دارد.  در حال حاضر هیچ رژیم استانداردی برای PCOS وجود ندارد.با این حال ، توافق گسترده ای در مورد اینکه کدام غذاها مفید هستند و به نظر می رسد کمک می کند تا شرایط را کنترل کنند و از کدام غذاها اجتناب کنند وجود دارد. سه رژیم غذایی که ممکن است به افراد مبتلا به PCOS کمک کند تا علائم را کنترل کنند شامل رژیم با شاخص گلایسمی پایین ، رژیم DASH  و رژیم ضد التهابی می باشد.  

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI)

 بدن غذاهایی که دارای GI پایین هستند با سرعت بیشتری هضم می کند ، به این معنی که باعث نمی شوند به اندازه سایر غذاها مانند برخی کربوهیدرات ها سطح انسولین افزایش یابد. غذاهای موجود در رژیم غذایی با ضریب GI پایین شامل غلات سبوس دار ، حبوبات ، آجیل ، دانه ها ، میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای و سایر غذاهای فرآوری نشده و دارای کربوهیدرات کم است.

رژیم ضد التهابی 

غذاهای ضد التهاب ، مانند توت ، ماهی چرب ، سبزیجات برگ دار و روغن زیتون ممکن است علائم مربوط به التهاب مانند خستگی را کاهش دهند.

رژیم DASH 

معمولاً رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا  برای کاهش بیماری های قلبی توصیه می کنند. این رژیم می تواند  به مدیریت علائم PCOS کمک کند. رژیم غذایی DASH سرشار از ماهی ، مرغ ، میوه ها ، سبزیجات غلات سبوس دار و محصولات لبنی کم چرب است. 

مواد غذایی مجاز در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

  • غذاهای طبیعی و فرآوری نشده
  • غذاهای پر فیبر
  • ماهی های چرب ، از جمله ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین و ماهی خال مخالی
  • کلم پیچ ، اسفناج و سایر سبزیجات تیره و برگ دار
  • میوه های قرمز تیره ، مانند انگور قرمز ، بلوبری ، توت سیاه و گیلاس
  • کلم بروکلی و گل کلم
  • لوبیای ، عدس و سایر حبوبات
  • چربی های مفید مانند روغن زیتون ، آووکادو و نارگیل
  • آجیل 
  • شکلات تلخ در حد اعتدال
  • ادویه جات مانند زردچوبه و دارچین

مواد غذایی غیرمجاز در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

  • کربوهیدرات های تصفیه شده  مانند شیرینی های و نان سفید
  • غذاهای سرخ شده  مانند فست فودها
  • نوشیدنی های قندی مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا.
  • گوشت های فرآوری شده  مانند هات داگ ، سوسیس و کالباس
  • چربی های جامد 
  • گوشت قرمز اضافی مانند : استیک ، همبرگر و گوشت خوک

خوراکی های غیر مجاز سندرم تخمدان پلی کیستیک

سه راه برای بهبود حساسیت به انسولین و از بین بردن علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن: کاهش وزن حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای دریافت این مزیت لزوماً نباید به وزن هدف خود برسید. حتی مقدار کمی از دست دادن وزن می تواند علائم PCOS را معکوس کند. در نظر داشته باشید کاهش وزن سریع و استفاده از رژیم های غذایی غیر اصولی که به دنبال آن وزن کاهش یافته به سرعت بازمی گردد مناسب نیستند. 
  • افزایش فعالیت بدنی : ورزش یک روش عالی برای بهبود حساسیت به انسولین است. همچنین به تعادل مجدد هورمون های تولید مثل کمک می کند و مهم تر از همه می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. ترکیبی از ورزش های هوازی (هر چیزی که به مدت 30 دقیقه در روز ضربان قلب شما را افزایش دهد) و تمرینات قدرتی بهترین نتیجه را خواهند داشت.
  • به طور منظم غذا بخورید اما مکرر چیزی نخورید : اگرچه خوردن مواد غذایی  هر 2-3 ساعت یکبار ایده آل است ، اما فاصله بیشتر وعده های غذایی می تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. سعی کنید به جای اینکه هر چند ساعت یک وعده غذایی یا میان وعده کوچک بخورید ، عادت کنید که یک وعده غذایی قابل ملاحظه تری بخورید و سپس 4-5 ساعت قبل از غذا خوردن دوباره صبر کنید. 

کلام آخر

در حالی که هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد ، اما انتخاب تغذیه مناسب می تواند به زندگی شاد و سالم منجر شود.اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن ، انتخاب غذاهایی باشاخص گلایسمی پایین، کاهش متوسط دریافت کربوهیدرات ، پرهیز از مصرف غذاهای شیرین ، مصرف چربی های سالم و پروتئین بدون چربی می تواند علائم و عوارش سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش دهد.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »