Skip to content

درمان آرتروز با گیاهان دارویی

آرتروز یا استئوآرتریت یکی از بیماری‌ های دردناک و ناتوان‌ کننده جسمی است که با التهاب، درد و سفتی مفاصل همراه است. برای این بیماری روش‌ های درمانی گوناگونی وجود دارد. درمان‌های پزشکی، ورزش منظم و همچنین تغذیه مناسب.

داروهای طبیعی، مانند گیاهان و مکمل‌های گیاهی نیز، گزینه‌های درمانی مؤثر و با حداقل عوارض جانبی هستند که این روزها موردتوجه همگان قرارگرفته است.

تحقیقات در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان آرتروز انجام‌شده و یا در حال انجام است. محققان به نتایج مؤثری دست‌یافته‌اند ولی این مباحث نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد.

در ادامه مقاله به معرفی هشت گیاه دارویی مؤثر در درمان آرتروز می‌ پردازیم

گل‌ گاو زبان

درمان روماتیسم مفصلی
درمان آرتروز با گل گاوزبان

 

دانه‌ های گیاه گل‌گاوزبان (Borago officinalis) حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا 6 بنام اسید گاما-لینولنیک (GLA) است. هنگامی‌که این ماده وارد بدن می‌ شود، بدن آن را متابولیزه و به تنظیم پاسخ‌های ایمنی در بدن کمک می‌ کند. بهبود سیستم ایمنی بدن نیز به بهبود تسکین درد بیماران مبتلابه روماتیسم مفصلی کمک می‌کند.

از دیگر روغن‌های حاوی GLA می‌توان روغن‌ های گل مغربی و انگور فرنگی سیاه را نام برد.

 

زردچوبه

زردچوبه و درمان آرتروز
درمان آرتروز با گیاهان دارویی

زردچوبه ادویه‌ ای زردرنگ و یکی از گیاهان دارویی مطرح با منشأ هندی است. ماده خمیری پرتقالی‌رنگ در داخل ساقه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که در کاهش التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی تأثیرگذار است.

بااین‌حال بدن قادر به جذب مقدار زیادی کوکومین نیست و این مورد کاربرد درمانی آن را محدود می‌کند، برای رفع این مشکل محققان به این یافته رسیدند که پیپرین موجود در فلفل سیاه جذب کوکورمین را افزایش می‌دهد و به بهبود التهاب ناشی از آرتروز کمک کند.

زنجبیل

درمان آرتروز با گیاهان دارویی
درمان آرتروز با زنجبیل

زنجبیل مدت‌ هاست که برای درمان التهاب مزمن و درد توصیه می‌شود. این گیاه به‌صورت ادویه و یا در مکمل‌های خوراکی موجود است. گینجرول موجود در زنجبیل ازجمله ترکیبات ضدالتهابی قدرتمندی است که به درمان آرتروز کمک می‌کند. استفاده از زنجبیل به‌صورت ژل در کاهش درد، خشکی و بهبود دامنه حرکتی زانوی بیماران دارای استئوآرتریت اثر قابل قبولی داشته است.

پنجه گربه

درمان آرتروز با گیاهان دارویی
درمان آرتروز با پنجه گربه

استفاده از عصاره گیاه پنجه گربه در بیماران مبتلابه آرتریت منجر به کاهش التهاب می‌شود. نتایج تحقیقات بیان می‌ کند که پنجه گربه با بهبود ایمنی بدن باعث کاهش التهاب می‌ گردد. از این گیاه به‌صورت عصاره خوراکی یا کرم‌های موضعی برای استعمال روی محل درد استفاده می‌ شود.

 

اکالیپتوس

روغن برگ‌های اکالیپتوس دارای خاصیت ضد باکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی است. ترکیبات موجود در برگه‌ای اکالیپتوس مانند فلاونوئیدها و تاننها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند که به کاهش التهاب و درد بیمار  کمک می‌کند.

افراد می‌توانند عصاره یا روغن اکالیپتوس را به‌صورت استنشاقی و در آب گرم استفاده کنند. البته این گیاه حساسیت‌زا است و برای افرادی که به اکالیپتوس حساسیت دارند توصیه نمی‌شود

 

صمغ کندر

درمان آرتروز با گیاهان دارویی
درمان آرتروز با کندر

صمغ کندر از گیاه کندر گرفته می‌شود. این ماده رزینی دارای بوی مطبوعی است که از آن‌ها در صنعت عطرسازی، بخور و اسانس روغنی استفاده می‌ شود. ترکیبات موجود در صمغ کندر دارای خاصیت ضدالتهابی است که می‌توانند به تسکین علائم آرتریت کمک کنند.

 

اسطوخدوس

درمان آرتروز با گیاهان دارویی
اسطوخدوس و درمان آرتروز

اسطوخودوس مدت‌ هاست که برای کاهش درد، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود. از این گیاه به‌صورت استنشاق، استفاده موضعی یا استفاده در حمام آب گرم استفاده می‌ شود. ترکیب عصاره اسطوخدوس با روغن بادام شیرین و ماساژ آن روی محل درد موجب کاهش درد چشمگیری پس از سه هفته استفاده می‌شود.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه پرکاربرد در حیطه زیبایی و سلامتی است. به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی آلوئه‌ورا، بسیاری از پمادهای ترمیم زخم و محصولات پوستی حاوی این گیاه هستند.

ترکیبات موجود در آلوئه ورا به حذف رادیکال‌ های آزاد از بدن (مشابه عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها) کمک می‌کند. این عملکرد آنتی‌اکسیدانی با جلوگیری از تولید آنزیم‌های التهابی به کاهش التهاب کمک می‌ کنند.

 

برای درمان آرتروز اگرچه افراد می‌توانند بیماری خود را با درمان‌ های پزشکی، ورزش و تغذیه مناسب مدیریت کنند، اما از ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان خاص می‌ توانند به‌عنوان گزینه‌ های درمانی مکمل نیز استفاده کنند

تاکنون تحقیقات در مورد درمان آرتروز با گیاهان دارویی نتایج امیدوارکننده را نشان داده‌اند، اما تحقیقات باید در سطح گسترده‌تر انجام شود.

ترکیبی از روغن و اسانس گیاهان ذکرشده ممکن است اثرگذاری بیشتری داشته باشد اما میزان و نوع ترکیبات توسط شرکت سازنده یا پزشک باید تعیین شود

نکته مهم در استفاده از محصولات گیاهان دارویی نحوه صحیح استفاده از آن‌ها است که حتماً باید توسط پزشک تشخیص و توصیه شود.

 

همچنین بخوانید همه چیز درباره ی آرتروز و استئوآرتریت

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »